30.05.2011 13:52

Z Písku na Hronov má nominaci Geisslers Hofcomoedianten Kuks

Geisslers Hofcomoedianten Kuks s inscenací Ambrosia dnes porota poslala z národní přehlídky experimentujícího divadla Šrámkův Písek na Mekku amatérského divadla Jiráskův Hronov. ČTK to řekla hlavní organizátorka Lenka Novotná z Národního informačního a poradenského střediska pro kulturu (NIPOS). Porota zároveň doporučila na Hronov královéhradecké Dno a Šavgoč s představením Hospodin aneb Kdopak by se Boha bar a pražské Divadlo Kámen s inscenací Zahrada.
Diváci od pátku do neděle v Písku na jubilejním 50. ročníku zhlédli celkem 15 inscenací, které tam vyslaly krajské poroty. Na 150 účastníků diváky bavilo v divadlech, hospodě i v kostele.
Podle Jiřího Adámka, jenž usedl v tříčlenné porotě Šrámkova Písku, byla úroveň přehlídky proti minulým ročníkům letos vyrovnanější. "Co bylo opravdu exkluzivní, tak asi Divadlo Kámen z Prahy (s inscenací Zahrada), což je divadlo Petra Macháčka, kteří celá léta strašně soustředěně pracují na typu divadla velmi vzdáleného od reality v takovém vždy se pohybujícím snovém zvláštním oparu. Strašně se snaží najít cestu k tomu, jak herecky naplnit úplně pomalý čas úplně minimalistickou akcí," řekl Adámek ČTK.
Ocenil i Bílou Horu pražského Divadla Potrvá. Celá se vinula kolem trasy tramvaje číslo 22, z konečné na konečnou, od Bílé Hory do Hostivaře. Byla to divoká série bláznivých výstupů, často i s mírným politickým kontextem třeba proti tunelu Blanka.
Na festivalu se podle Adámka celkem překvapivě objevila řada politických témat. Třeba v podání studia Divadla Dagmar z Karlových Varů mohli diváci vidět inscenaci Pozdravuj všechny doma, ve které 16 obyčejných chlapíků dalo dohromady jakoby divadlo poezie z textů kolem komunistických lágrů z padesátých let.
Ztracená existence zase přijela s parodií Vandaska. Byl to obraz bouchače - neonacisty, který je ve skutečnosti závislý na své mamince. Matka ho ale zabije a stane se předsedkyní jeho neonacistické strany.
Na festivalu se podle Adámka sice objevily asi dvě inscenace s pevně daným textem, ale ty nikoho neoslnily. "Měly by tu být nejrůznější bláznoviny, překračování divadla směrem k výtvarné instalaci nebo směrem k poezii nebo ke koncertu či happeningu," vysvětlil.
První ročníky Šrámkova Písku byly věnovány dětskému divadlu, později přešly ke studentskému a následně alternativnímu a experimentálnímu divadlu. Největší slávu přehlídka zažívala za dob herce Ivana Vyskočila, kdy se hrálo takřka tajně a o inscenace byl ohromný zájem. Nyní se přehlídka snaží přiblížit divákovi v nejrůznějších prostorách a částech města.

Autor článku: ČTK: mi, pba