Západočeské divadlo připravuje Sezónu romantických bláznů
Západočeské divadlo v Chebu zahájilo prodej předplatného na příští, již 53. sezónu, která nese podtitul Sezóna romantických bláznů. V jejím rámci uvede sedm titulů, z toho jednu českou premiéru zahraniční novinky, jednu zcela původní hru napsanou přímo pro chebské divadlo a výpravný americký muzikál, živě doprovázený třicetičlenným orchestrem.
Na začátku října čeká Cheb již 17. ročník přehlídky Divadlo jednoho herce a Západočeské divadlo tradičně přispěje premiérou svého vlastního monodramatu. Letos štafetu převezme Klára Štěpánková, která se nechala inspirovat osudem a kariérou jedinečné herečky a zpěvačky Laďky Kozderkové. Fascinující osudy této všestranné umělkyně ožijí ve studiu d ve hře Tamary Pomoriški a v režii Jiřího Seydlera pod názvem Psáno do písku.
Kdo v Americe zakope zlato, rozmnoží se mu. Alespoň takhle si představuje americký sen jistý pan Maršálek z Čech. A vyrazí tedy za velkou louži, aby tento specifický postup vyzkoušel. Doprovází ho jeho dcera, která by se spíše ráda zamilovala. A na paty se jim pověsí vodník Čochtan, jenž po žádném zakopávání netouží už vůbec – hrnec zlata totiž patří jemu... Aneb na podzim na chebské jeviště vtrhne velkolepý americký muzikál Divotvorný hrnec, a to se vší parádou v koprodukci s Karlovarským městským divadlem a především Karlovarským symfonickým orchestrem, který bude každé představení živě doprovázet. Velkolepou rodinnou podívanou s hudbou, jež vás přibije do sedaček, režíruje Zdeněk Bartoš.
Co dělá člověka opravdu šťastným? Peníze? Děti? Nebo „fair trade“ čokoláda? Odpovědi se (možná) dočkáte od hrdinů současné anglické komedie Návod na štěstí, kterou uvádíme v české premiéře. Formálně pozoruhodný text se odehrává ve dvou obývacích pokojích, jež jsou však na jevišti postavené „v sobě“, v jednom prostoru, kde se vedle sebe pohybují herci, nacházející se dějově někde úplně jinde. S touto jedinečnou skládačkou se do Chebu po čase vrací režisér Petr Štindl (Příběhy obyčejného šílenství, Zloději).
Na blata padá soumrak a nad krajem se začíná ozývat zlověstné vytí. A čím víc se smráká, tím blíž je slyšet. Co za tajemnou příšeru bere lidem spánek? Záhadu může vyřešit jedině Sherlock Holmes, detektiv s brilantním mozkem i vyšinutými nápady. Ovšem sám nezmůže nic, pomoci mu pochopitelně musí po uši zamilovaný doktor Watson. A také poněkud nekonvenční vědkyně. Originální parodii Jiřího Janků Prokletí rodu Baskervillů aneb Pozor, zlý pes!, která důmyslně kombinuje neodolatelný humor s dramatickým tahem detektivního pátrání, režíruje Šimon Dominik.
Než se stal vrchním zemským rabínem, byl Karol Sidon dramatikem. Zdeněk Bartoš uvede jeho možná nejslavnější hru Shapira, která nás přenese na počátek 20. století, kdy židovský archeolog Moyses Shapira, bonviván a trochu hochštapler, objeví vzácné starozákonní svitky. Senzaci záhy vystřídá zklamání, nejstarší psaný záznam Bible je podle všeho padělkem. Shapira mizí kdesi ve světě, jeho rodina se protlouká životem s cejchem podvodníků, a nakonec se ho zříká. Ovšem co když bylo všechno jinak. Co když měl pravdu Shapira, a ne jeho kritici?
Přesně po čtyřiceti letech znovu rozezvučí chebské hlediště slavná slova „Svůj širák odhazuji v dál“. Jeden z největších milostných příběhů všech dob, Cyrana z Bergeracu, který tak touží po tom, aby jeho láska Roxana byla šťastná, že neváhá pomáhat svému sokovi Kristiánovi, režíruje Petr Mikeska.
Romantickým snílkem, byť poněkud odlišného typu než všichni předchozí, byl i Alexander Dubček a s ním většina Československa, která na jaře 1968 uvěřila tomu, že si může dění ve státě zařídit podle sebe, nezávisle na vůli Sovětského svazu. Jak tato iluze skončila, netřeba dodávat. Šimon Dominik završuje volnou politickou trilogii a po černé komedii Doma u Hitlerů a monstrkabaretu Horáková, Gottwald přivádí na scénu Sašu, Vasila, Ludvíka i Leonida v mrazivé grotesce Karla Steigerwalda Políbila Dubčeka.