18.02.2004 00:00

Závěrečná zpráva Kanadské a České sezony

Projekt reciproční prezentace současného kanadského scénického umění v Praze a českého scénického umění v Kanadě byl iniciován Divadelním ústavem, Divadlem Archa a festivalem Six Stages v Torontu (jeho ředitelka Sherrie Johnson se na pozvání Divadelního ústavu zúčastnila na podzim r. 2000 festivalu Divadlo v Plzni). Reálnější podobu získal projekt v únoru roku 2001 při návštěvě ředitelky odboru umění a knihoven MK ČR Ing. Pavly Petrové, ředitele Divadelního ústavu Ondřeje Černého, kurátorkou festivalu Konfrontace PhDr. Taťjany Langáškové a ředitele divadla Archa Ondřeje Hraba na festivalu Six Stages v Torontu. Během svého pobytu měli čeští zástupci možnost se do určité míry seznámit se současnou kanadskou scénickou tvorbou a jednat s řadou tvůrců a představitelů významných kanadských vládních i nevládních institucí (Canada Council for the Arts, Department of Foreign Affairs and International Trade, The Banff Centre for the Arts, Playwrights Canada Press apod.).

Projekt kulturní výměny mezi Kanadou a Českou republikou, realizovaný především formou hostování divadelních souborů, bezesporu přispěl k rozšíření vzájemného povědomí o současném divadle v obou zemích.

Oba státy jsou nesouměřitelné svou rozlohou, historií, demografií a dalšími ukazateli. Pro tyto odlišnosti nelze provést jednoduché srovnání výsledků obou částí reciproce.

Kanadské divadlo se představilo pouze v Praze, kde byla mj. uvedena světová premiéra choreografie Edouarda Locka Amélie. Soubor La La La Human Steps patří v oblasti současného tance k předním autoritám a díky této premiéře, uskutečněné ve Státní opeře, se Praha dostala do centra pozornosti světových kulturních médií. Dále se např. díky hostování souboru One Yellow Rabbit na festivalu 4 dny v pohybu navázala spolupráce i festivalem High Performance Rodeo v Calgary, kde poté vystoupili čeští umělci a kde nadále pokračuje spolupráce s kurátorem festivalu panem Michaelem Greenem.

Češi měli příležitost oslovit kanadské publikum takříkajíc ve všech časových pásmech, v nichž se Kanada rozkládá. Dramaturgicky se česká divadelní kultura představila především inscenacemi experimentálního divadla a tance, což se ukázalo jako šťastné řešení. Jednak tyto pohybové formy nemusejí překonávat jazykové bariéry, jsou schopné vyrovnat se snadno s různými prostorovými i technickými podmínkami a váží na sebe zájem mladého publika. České divadlo tedy představilo svoji současnou tvář, která snadno komunikuje se zahraničními diváky. Vedle aktuální dramaturgie jsme se snažili upozornit na prameny současného divadla a na jeho inspirativní historii pomocí přednášek i řadou společenských setkání a prezentací, které zase jiným způsobem upozornily na charakter a kvality naší kultury.

Všechna vystoupení mladých českých umělců byla přijata s velkým obdivem a zájmem a mnohde vyústila i uzavření dohod o další spolupráci ať už na společných projektech s kanadskými umělci, či v nabídce dalšího hostování. Seznam perspektivních projektů, které iniciovala česko - kanadská kulturní výměna je uveden v př. 5.

Pro Divadelní ústav, který zajišťoval veškerou organizaci české prezentace v Kanadě, znamenal tento projekt významnou zkušenost z hlediska produkčního i dramaturgického know - how. Tyto zkušenosti jsme v připraveni dále předávat a pomáhat českému divadlu znovu uspět na zahraničních jevištích.

Za Divadelní ústav Ondřej Černý a Don Nixon    

Celou závěrečnou zprávu je možné stáhnout si zde.

Autor článku: redakce