Zemědělské muzeum inspirovalo umělce k projektu na téma kultivace
Praha 19. května (ČTK) - Divadla Archa a Ponec, ale hlavně Zemědělské muzeum a přilehlý park na Letné patří až do 26. května pohybovému divadlu, výstavám, projekcím i koncertům. Na těchto místech se koná dvanáctý ročník mezinárodního festivalu 4+4 dny v pohybu.
Specifikum festivalu spočívá především v oživování objektů pražské architektury divadlem a v prezentaci mezinárodních projektů, na nichž se sdružení produkčně spolupodílí. Hned první večer proto patřil site-specific projektu Kultivar. V Zemědělském muzeu jej uvedlo amsterdamské divadlo Silo Theater, které festival oslovil.
Spolu s českými umělci ušili na míru performanci prostoru muzea, které je inspirovalo k otázkám souvisejícím s procesem kultivace - Co skutečně ovlivňuje naši identitu? Jak na nás působí společnost a její kultura? Potřebujeme naše projevy kultivovat, nebo je naopak vracet do jejich přirozené podoby?
Soubor Silo Theater pracuje s velkými výtvarnými objekty a efektními rekvizitami. Jsou ale také citlivými a zkušenými praktiky v oboru antropologického výzkumu daného tématu, místa a umělecké komunity. Nekonvenční tvůrčí metodu Silo Theatre doplňují domácí umělci z různých uměleckých žánrů.
Silo Theater tvoří skupina umělců, kteří žili a pracovali ve velkém silu v Amsterdamu. Sto let starou budovu na konci 80. let obsadili squatteři. Místo se brzy stalo undergroundovým centrem s vlastními ateliéry, restaurací, galerií a pekárnou. Po dlouhé bitvě s městskou správou musela komunita v roce 1998 ustoupit stavbě luxusních bytů. Přesto členové Silo Theater pokračovali v práci a vytvořili během deseti let řadu výjimečných projektů po celém světě. Na programu festivalu je jejich představení ještě v neděli, ve středu a v pátek.
Před nočním programem na Letné se dnes v Divadle Archa konaly projekty italské skupiny Kinkaleri a francouzsko-rakouského souboru Superamas. Kinkaleri se v Praze zastavili s projektem West složeným z videozáznamů z různých západních měst, ze záběrů lidí, kteří padají k zemi před kamerou, jakoby umírali.
Během uplynulého týdne natáčeli Kinkaleri dobrovolníky, kteří byli ochotni "padnout mrtví k zemi" před kamerou; sestříhané záznamy se ode dneška promítají ve foyeru Archy. Kromě toho byli kolemjdoucí vystaveni tématu náhlé smrti, o níž nevěděli, že je hraná. Projekt chce ukazovat netečnost, hektičnost a také zcela neduchovní existenci člověka v městské aglomeraci. Ani v Praze, stejně jako v dalších městech, nevyvolali kácející se lidé výraznější ohlas kolemjdoucích, ale možná za to mohla viditelně postavená kamera.
Markéta Horešovská kš