15.09.2022 09:12

Zemřel Bedřich Jansa

Národní divadlo moravskoslezské s hlubokým zármutkem oznamuje, že nás navždy opustil pan BEDŘICH JANSA (5. 6. 1937 Ústí nad Orlicí – 14. 9. 2022 Ostrava).

Činoherní, operetní a operní režisér Bedřich Jansa se s režií poprvé setkal u ochotnického divadla ve svém rodném městě v Ústí nad Orlicí. Obor režie vystudoval na DAMU pod vedením profesora Antonína Dvořáka a Vítězslava Vejražky, a už během studií působil jako asistent režie v Národním divadle v Praze.

Do Ostravy nastoupil 1. května 1966 za vrcholné éry režiséra Radima Kovala, který ostravskou činohru povýšil na celorepublikovou špičku, a o svém přijetí do tehdejšího Státního divadla v Ostravě hovořil jako o svém velikém životním štěstí.

V ostravském angažmá nastudoval za dvacet pět let svého působení na šedesát inscenací. Výraznými milníky jeho tvorby se staly především inscenace moderního dramatu: Nashův Obchodník s deštěm (1968), Lorcova Krvavá svatba (1968), Dürrenmatovy hry Král Jan (1969) a Play Strindberg (1970), Giraudouxova Bláznivá ze Chaillot (1971), Örkényho Kočičí hra (1973), Simonovy hry Vstupte! (1974), Drobečky z perníku (1985), a rovněž Hodný pan doktor (1978), jehož znovunastudování po více jak čtyřiceti letech bylo také jeho posledním tvůrčím setkáním s ostravským divadlem.

V našem divadle také potkal Alexandru Gasnárkovou, v roce 1972 se vzali a letos tedy měli 50. výročí.

V roce 1991 přešel Bedřich Jansa do funkce uměleckého šéfa olomouckého divadla, posléze na jednu sezónu přijal angažmá v Těšínském divadle, a v letech 1994 až 2001 stanul v čele činoherního souboru Slezského divadla v Opavě. Stále se ale vracel k režii také v Ostravě. Inscenací Čajkovského opery Evžen Oněgin (1993) pro něj začala pravidelná spolupráce s operním souborem NDM, která trvala až do roku 2003.

Na začátku 70. let se významně zasloužil o založení hudebně-dramatického oddělení Janáčkovy konzervatoře, a po řadu let pak svědomitě vychovával několik nastupujících hereckých generací jako pedagog (podrobněji během zítřka). Spolupracoval také s ostravským rozhlasovým studiem a podepsán je rovněž pod více jak dvěma desítkami televizních inscenací.

Bedřich Jansa mimo jiné o své divadelní kariéře řekl:„Divadlo pro mne znamenalo vnitřní radost a potěšení.  Když vše dobře dopadlo, byly to opravdu šťastné chvilky.“

Autor článku: Šárka Swiderová, foto: Radovan Šťastný

Zemřel Bedřich Jansa

Zprávy

09.09.2025

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována operní pěvkyni Soně Červené

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována jedné z nejvýznamnějších osobností české i světové hudební scény, operní pěvkyni Soně Červené, u příležitosti stého výročí jejího narození. Tento výstavní projekt nabízí jedinečný pohled na život a tvorbu umělkyně, která svou mimořádnou barvou hlasu, širokým hlasovým rozsahem a nezaměnitelným charismatem ovlivnila pěvecké umění po celém světě.

08.09.2025

Nová publikace NIK se věnuje scénografce Janě Prekové

Národní institut pro kulturu (NIK) vydává monografii představující významnou českou scénickou a kostýmní výtvarnici, vizuální umělkyni, pedagožku a kurátorku Janu Prekovou, jejíž tvorba reprezentuje experimentální a inovativní přístup na poli české scénografie v uplynulých více než čtyřiceti letech. Kniha obsahuje bohatý obrazový materiál, návrhy, kresby, pracovní skici a množství fotografií.

08.09.2025

Pražští radní odvolali z funkce ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka

Pražští radní odvolali k dnešnímu dni ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka. Ve funkci byl od 1. března, plánoval propojení divadla a Divadelní fakulty Akademie múzických umění (DAMU). Řízením městské příspěvkové organizace radní pověřili zástupkyni ředitele a vedoucí ekonomku Blanku Pechovou. Tománkovi vytýkají především chyby v hospodaření a nenaplnění klíčové části jeho koncepce.