02.12.2025 12:30

Zemřela choreografka Hana Machová-Jureczková

Hana Machová-Jureczková
(16. září 1930 – 26. listopadu 2025)

Zemřela Hana Machová-Jureczková, česká tanečnice, choreografka a šéfka baletu.

Patřila do prvého ročníku nově otevřeného tanečního oddělení Státní konzervatoře v Praze, kterou absolvovala v roce 1949. Choreografickou odbornost si doplňovala během taneční kariéry stážemi především jazzového tance v Kolíně n. Rýnem (A. Ailey a F. Wagener). Její první sólové angažmá bylo v Ústí nad Labem (1949-1958), kde prošla dráhou od lyrických partů, přes dramatické k charakterním a komickým rolím v choreografiích Laurette Hrdinové a Josefa Judla: např. Smrt ve Špalíčku, Zerbinetta v Maškarádě, Čarodějka v Labutím jezeře, Zarema v Bachčisarajské fontáně, Primaballerina v.v. v Plesu kadetů, titulní role v Šeherezádě, Královna ve Sněhurce.

Pak už se plně soustředila na choreografii. Nejprve jako šéfka baletu v Opavě (1958-1962), pak v Hudebním divadle Karlín (1963-1970) a opět v Ústí nad Labem (1977-1988). V letech 1970-1977 působila ve svobodném povolání. Byla choreografkou s výrazným, osobitým a racionálním pohybovým slovníkem, klasiku obohacovala prvky novodobých tanečních technik. Její práce se vždy vyznačovala pečlivou přípravou a vysokou muzikalitou. Dramaturgii přizpůsobovala stavu souboru, orientovala se na původní česká díla a novinky, dbala na režijní proporce a herecké dotváření rolí.

V Opavě nastudovala např. Coppélii, Louskáčka, původní premiéru Nové Odysseji V. Brunse, Nikotinu, Lašské tance, Dona Juana V. Kašlíka, Prométhea. V Karlíně se věnovala s obrovským citem pro žánr, swingový a jazzový tanec (její synkopické a rytmicky obtížné choreografie byly proslulé) především muzikálům Kiss me Kate, Hello Dolly!, v Brně uvedla např. muzikál Malá noční hudba H. Macourka; v Liberci pohostinsky choreografovala Vola na střeše a Pulcinellu. Spolupracovala i s dalšími operními i činoherními divadly, např. v Brně, Plzni, pražském Semaforu a podílela se také na velké řadě televizních pořadů.

V Ústí nad Labem uvedla Ferdu Mravence, českou premiéru Kaliakry, Návrat ztraceného syna a Dona Juana V. Kašlíka, Popelku, Symfonii V. Jírovce, Z pohádky do pohádky, Novou Odysseu, O loupežníku Rumcajsovi, Sluhu dvou pánů, Prométhea, Hirošimu, Louskáčka, Radúze a Mahulenu, Lašské tance, Čerta na vsi aj.; připravila i několik výchovných pořadů (Jak se dělá balet, Péťa a vlk). Po odchodu z Ústí nad Labem ještě spolupracovala v řadě českých divadel na choreografiích oper a operet.

Za svou uměleckou činnost byla oceněna tvůrčími prémiemi Českého literárního fondu (1967 a 1981) a Pamětní medailí Ministerstva kultury (1983), Medailí ministra kultury Artis Bohemiae Amicis (2021) a Cenou Master Prix za celoživotní přínos kultuře (2021).
Odchod Hany Machové-Jureczkové je velkou ztrátou pro celou českou baletní scénu. Její odkaz bude žít dál v generacích tanečníků, které inspirovala a vedla.

Čest její památce!


Hana Machová ve Virtuální studovně Divadelního ústavu

V rámci projektu Orální historie českého divadla si můžete ve studovnách NIK poslechnout s Hanou Machovou rozhovor. Protokol z rozhovoru naleznete ZDE.

 

Autor článku: Zdeněk Prokeš, foto: Vilém Faltýnek