Zlínské divadlo chystá Velký francouzský večer
Po úspěšném odstartování nového cyklu scénických čtení Zlínské kroky do Evropy, který v Městském divadle Zlín začal v listopadu Velkým německým večerem, připravuje zlínská scéna druhý díl tohoto seriálu. V pondělí 9. ledna v 19 hodin se v Dílně 9472 uskuteční Velký francouzský večer. Zlínští herci ve spolupráci se studenty režie, dramaturgie, scénografie a divadelního manažerství Divadelní fakulty JAMU Brno premiérově představí hru Čarování od francouzského dramatika, nakladatele, prozaika a novináře afrického původu jménem Caya Makhélé. Ten bude zároveň s překladatelkou hry Janou Podhorskou a režisérkou Zuzanou Patrákovou. Večer je připravován za podpory Francouzského institutu v Praze. Návštěvníci se mohou těšit i na ochutnávku francouzské kuchyně, kterou zajišťuje Střední škola gastronomie a obchodu Zlín.
„Už na několika prosincových zkouškách vpravovali studenti JAMU zlínské herce do textu hry Čarování francouzského autora konžského původu Cayi Makhélého. Inscenovanou črtu této hry uvedeme v rámci Velkého francouzského večera za přítomnosti autora, překladatelky i zástupců Francouzského institutu Praha, s nimiž si budeme po skončení inscenace také povídat. Svéráznou variaci na starý mýtický příběh o Ondině napsal autor během svého pobytu v Praze, kam se velmi rád a často vrací. Neopomněl ve své hře ani motivy spjaté s českou variantou mýtu, s Rusalkou Antonína Dvořáka,“ přiblížil dramaturg Městského divadla Zlín a moderátor večera Vladimír Fekar.
„Často se nechávám inspirovat dávnými mýty ve snaze porozumět dnešnímu světu. Při svých četných návštěvách České republiky jsem měl možnost poznat postavu Vodníka. Vnímal jsem tuto legendu o Vodníkovi jako interpretaci setkání dvou světů, dvou rozdílných kultur, a jako podobnost s tím, co dneska žijeme my.
Pro mě je každé setkání jako kouzlo schopné nás vtáhnout do dramatického příběhu nebo do lásky. Každé setkání v nás vzbuzuje naše vlastní obavy, stejně jako naše naděje. Postava Rusalky je metaforou, která ilustruje schopnost vzít osud do svých rukou navzdory zákazům a nebezpečí z neznáma. Volbu nového světa, o kterém si vždycky myslíme, že je lepší než ten, který opustíme. Je rovněž postavou, která ztělesňuje schopnost vzít na sebe riziko exilu tím, že se odmítne uzavřít. Ve hře Čarování chci ukázat strach z druhých, pramenící z nepochopení a lhostejnosti,“ řekl autor Caya Makhélé o hře Čarování.