28.03.2012 10:20

Gala X – Retrospektiva choreografické tvorby uměleckého šéfa Baletu ND Petra Zusky v desetiletí 2002–2012

Na vrcholu baletní sezony 2011/2012 propukne na pražských scénách Národního divadla nezvyklý exkluzívní „gala festival“ - tvůrčí taneční gejzír Petr Zuska Gala X. Pro uměleckého šéfa baletu ND Petra Zusku, význačného choreografa a tanečníka, to je sezona jubilejní: již desátým rokem stojí v čele prvního tanečního souboru v zemi.

Na jedinečnou retrospektivu Zuskovy choreografické tvorby se lze těšit v květnu a červnu 2012. Bude to přehlídka 18 Zuskových choreografií vzniklých právě v průběhu těchto deseti let, ať v České republice, nebo v zahraničí, kde se jeho práce také setkává s velmi pozitivním ohlasem. Efektním dárkem publiku se kromě starších děl stane česká premiéra nové choreografie Smrt a dívka, kterou Petr Zuska tvořil přímo pro proslulý Ballet Monte Carlo. Choreografie budou uvedeny v pěti komponovaných večerech a jednom večeru s celovečerním titulem, vždy ve trojím uvedení, a sice na všech třech scénách Národního divadla – část se odehraje v historické budově, část ve Stavovském divadle i na Nové scéně.

Jak takový originální nápad na taneční retrospektivu vznikl? Umělecký šéf baletu prozrazuje: „Za ta léta jsem dostal hodně dopisů od lidí, kteří se ptají, kdy budeme hrát některé z děl, které už třeba 4 roky nehrajeme. Nyní je tedy zveme. Diváci budou mít asi již naposledy šanci vidět některé mé starší opusy.“

Zároveň ocenil vývoj celého baletního souboru: „Nejsem jinak příznivec jubilejních oslav a výročí, ale měl jsem pocit, že právě tuto desítku by bylo dobré si připomenout. Je v ní obrovský kus práce, a to pochopitelně zdaleka nejen mé vlastní, ale celého souboru, který se za tu dobu repertoárově a kvalitativně posunul skutečně do evropské dimenze. Trochu mne inspiroval choreograf Nacho Duato, který se po dvaceti letech v Madridu loučil, odcházel do Petrohradu do Michailovského divadla. Všude po Madridu visely plakáty Nacho Duato XX. Tehdy jsem si uvědomil, že by nebylo špatné, kdybych měl po 10 letech v Národním divadle jedno X.

Milovníci tanečního umění tak dostanou výjimečnou příležitost, jaká se již nikdy nebude opakovat, vidět v celku Zuskovy práce a porovnat vývoj osobitého choreografického rukopisu této mimořádné osobnosti. Festival mapuje Zuskovu tvorbu přibližně z 90 procent. K ostatním kusům již neexistuje dokumentace, například scénografie.

Choreografie na přehlídce už také nenajdete v původních kontextech, ale budou propojeny stylově, aby k sobě ladily žánrově nebo v rámci hudebního podkladu,“ doplňuje Petr Zuska a přiznává, že tak velký záběr bude pro soubor náročný:Z provozního hlediska to nebude sice jako šest premiér, ale dvě – tři určitě. Nyní jsou v souboru jiní tanečníci než v době, kdy jsme choreografie uváděli, a tudíž je tanečníci musí nastudovat nově.“

Diváci si budou moci vybrat z bohaté nabídky žánrově velice pestré palety nápaditých děl, prověřených v Praze i v zahraničí. Nechybí v nich humor, lyrika ani velké drama – to všechno jsou party, v nichž je Petr Zuska doma nebo kde rád experimentuje.

Publikum se může rozehřát již na prvním představení bloku Gala s mladými od 10. do 12. května 2012. Večer v pěti milostných i žertovných opusech mapuje Zuskovu spolupráci s Taneční konzervatoří a jejím souborem Bohemia Balet, nebudou však chybět ani sólisté baletu Národního divadla. Další blok tří představení má název Bláznoviny, a patrně je nevynechá ten, kdo zná Zuskovu úspěšnou hříčku Mariin sen nebo další jeho humorné práce - „opusy mírně vyšinuté...“, jak jim sám říká.

Třikrát bude samozřejmě uvedeno i Sólo pro P.Z., což představuje celovečerní titul  Brel – Vysockij – Kryl/Sólo pro tři, slavící úspěchy i v evropském kontextu. Lze očekávat, že se opět stane hitem, také díky náročným tanečním kreacím představitele hlavní role. Přitažlivým zakončením dalšího bloku Cesty a zastavení se stane právě čerstvá novinka Smrt a dívka, komponovaná na hudbu Schubertovu a Janáčkovu pro Ballet Monte Carlo, kde český choreograf výtečně zapůsobil. A to znamená prestižní záležitost pro celé Národní divadlo. Proč si autor vybral melancholické téma smrti? V mých věcech smrt často hraje určitou roli, taky v Sólu pro tři,“ přiznává Petr Zuska. „Láska a smrt – to jsou skalní témata, k nimž se umění vrací pořád.

Večer nazvaný Pocta velkým tónům zase představí větší dramatické celky, od Mahlerovy 1. věty 1. symfonie D-dur, která funguje jako podklad ladného tance vzniklého pro Expo v Číně, až po Stravinského Svěcení jara vytvořeného původně pro baletní soubor v australském Perthu. Festival vyvrcholí Zuskovou láskou k lidové písni – blok Doteky folklóru provází živá hudba Hradišťanu, Čechomoru a dua Vyšivanka Lada

Autor článku: Helena Bartlová

Gala X – Retrospektiva choreografické tvorby uměleckého šéfa Baletu ND Petra Zusky v desetiletí 2002–2012