31.03.2022 12:57

15. ročník Festivalu hudebního divadla Opera 2022 – ceny Libušky

Festival hudebního divadla OPERA je jedinou přehlídkou, která pravidelně (každé dva roky) nabízí ucelený pohled na operní divadlo v celé České republice a na Slovensku. Festival se od svého vzniku v roce 1993 stále rozrůstá, v rámci 15. ročníku festivalu se v rámci hlavního programu uskutečnilo osmnáct (z původně dvaceti plánovaných představení), stálé operní soubory zřizované městy či státem se představily na scénách Národního divadla, alternativní soubory hrály v dalších divadelních i nedivadelních prostorech: ve Venuši ve Švehlovce, v divadle La Fabrika, v divadle NOD, v divadle D21 a v kavárně Adria.

Festivalová představení navštívilo téměř 6000 diváků, z představení mimopražských souborů největší návštěvnost zaznamenal Mefistofeles (903 obsazených míst), představení v menších prostorách byla převážně vyprodána. Jádro festivalového obecenstva přitom tvoří zkušení diváci, kteří sledují operu i festivalová představení dlouhá léta. Festivalová představení navštěvovali také mnozí odborníci zabývající se operou v různých profesích (novináři, dirigenti, režiséři, dramaturgové, manažeři, zpěváci aktivní i emeritní…).

Festival Opera je společnou akcí všech divadel. Je tak pouze na rozhodnutí vedení jednotlivých divadel, s jakým titulem se festivalu zúčastní. V programu 15. ročníku festivalu se objevily tituly klasické, málo známé i novinky. Z pozapomenutých či méně hraných titulů to byl např. Donizettiho Roberto Devereux v titulní roli s nastupující slovenskou hvězdou Evou Bodorovou či na Boitův Mefistofeles ve výtvarně efektní i spirituelně zaměřené inscenaci Tomáše Ondřeje Pilaře. Alternativní soubory převážně nabídly současná díla, v nichž skladatelé zkoumají různé možnosti operního / hudebního divadla. Festival tak opět ukázal velmi široký obrázek českého operního divadla (s přesahem na Slovensko). Nabídl také různé náhledy na to, jak dnes inscenovat operu.

Jedním z důležitých cílů festivalu Opera je vytvářet prostor pro setkávání a debatu o operním divadle (nejen) u nás. Po vybraných představeních měli diváci možnost diskutovat s tvůrci, inscenátory a interprety. Kromě toho se tento týden ještě uskuteční „operní rokování“ – interní pracovní setkání jednak zástupců nezávislých souborů, jednak ředitelů a šéfů operních souborů z České republiky i Slovenska, na nichž se budou diskutovat koncepční i praktické strategie, které řeší v rámci svého souboru, divadla / města, regionu.

http://www.festival-opera.cz/


Ceny Libušky 2022

Festival pravidelně upozorňuje na to, co se v domácím operním divadle obzvláště vydařilo: výjimečné festivalové výkony jsou oceňovány tzv. Libuškami.  Současnou Libušku pro festival Opera na samém sklonku života navrhl významný sklářský výtvarník Václav Hanuš (1924–2009), vyrobila je firma TGK – technika, sklo a umění s.r.o. Skleněné artefakty budou slavnostně předávány na jevištích oceněných divadel.

Cenu kritiků za nejlepší inscenaci získalo Divadlo F. X. Šaldy Liberec za inscenaci opery Leoše Janáčka Příhody lišky Bystroušky. Cenu udělila porota ve složení Helena Havlíková, Josef Herman, Radmila Hrdinová a Olga Janáčková.
Do užšího výběru se dostaly následující inscenace: Donizettiho Roberto Devereux v provedení Státního divadla Košice a Beyond the Garden Stephena McNeffa v provedení souboru Opera povera.

Cenu diváků za nejlepší inscenaci získalo Jihočeské divadlo České Budějovice za inscenaci opery Arriga Boita Mefistofeles.
Diváci o ceně rozhodují prostřednictvím ankety: na jednotlivých představeních měli možnost vyjádřit míru své spokojenosti na stupnici od jedné (nejhorší) do pěti (nejlepší). Průměrně hlasovalo 80 diváků.

Mefistofeles se stal divácky nejúspěšnější inscenací s průměrem 4,81; následovaly Janáčkovy Příhody lišky Bystroušky v nastudování Divadla F. X. Šaldy Liberec s průměrem 4,75 a dále Městská strašidla v provedení Ensemble Opera Diversa s průměrem 4,67 a Figarova svatba v nastudování Slezského divadla Opava s průměrem 4,60.

Cenu kritiků za mimořádnou interpretaci role získala Eva Bodorová za interpretaci role anglické královny Alžběty v opeře Roberto Devereux v nastudování Státního divadla Košice. Cenu udělila porota ve složení Helena Havlíková, Josef Herman, Radmila Hrdinová a Olga Janáčková.
Do užšího výběru se dále dostali následující interpreti (uvádíme v abecedním pořadí): Vojtěch Pelka (Cherubín, W. A. Mozart: Figarova svatba, Slezské divadlo Opava), Alžběta Poláčková (Janáčkova Káťa Kabanová, Národní divadlo), Jana Šrejma Kačírková (Markéta, A. Boito: Mefistofeles, Jihočeské divadlo České Budějovice), Ivana Veberová (Emilia Marty, L. Janáček: Věc Makropulos, Divadlo J. K. Tyla Plzeň)

Cenu diváků za mimořádnou interpretaci role získala Lívia Obručník Vénosová za interpretaci titulní role v Janáčkově opeře Příhody lišky Bystroušky v nastudování Divadla F. X. Šaldy Liberec.
Lívia Obručník Vénosová získala v divácké anketě 80 hlasů, druhá Jana Šrejma Kačírková (Markéta, A. Boito: Mefistofeles, Jihočeské divadlo České Budějovice) získala 78 hlasů.

Více nežli 50 hlasů ještě dostali Eva Bodorová (Alžběta, anglická královna, G. Donizetti: Roberto Devereux, Státní divadlo Košice) a František Zahradníček (Mefistofeles, A. Boito: Mefistofeles, Jihočeské divadlo České Budějovice). Přes 30 hlasů získali následující interpreti (uvádíme v abecedním pořadí): David Matoušek (Nadir, G. Bizet: Lovci perel, Moravské divadlo Olomouc), Vojtěch Pelka (Cherubín, W. A. Mozart: Figarova svatba, Slezské divadlo Opava), Ivana Veberová (Emilia Marty, L. Janáček: Věc Makropulos, Divadlo J. K. Tyla Plzeň), Daniel Luis de Vicente (Georges Germont, G. Verdi: La traviata, Slovenské národní divadlo) a Alžběta Vomáčková (Lišák Zlatohřbítek, L. Janáček: Příhody lišky Bystroušky, Divadlo F. X. Šaldy Liberec).

Cenu ředitelky festivalu získala Opera Národního divadla za inscenaci opery Leoše Janáčka Káťa Kabanová.

Cena Výboru Jednoty hudebního divadla za významný počin v oblasti hudebního divadla:

Od roku 2007 při příležitosti festivalu Výbor Jednoty hudebního divadla oceňuje osobnosti / instituce, které jakýmkoli způsobem významně přispěly domácímu opernímu divadlu.

Výbor Jednoty hudebního divadla ve složení Lubomír Havlák, Helena Havlíková, Josef Herman, Radmila Hrdinová, Olga Janáčková, Rudolf Leška, Regina Szymiková a Lenka Šaldová udělil cenu Ensemble Opera Diversa.

Výbor Jednoty hudebního divadla oceňuje jednak výraznou stopu, kterou Ensemble Opera Diversa již v českém operním prostředí vytvořil, především ale též restart, který se mu nyní daří pod vedením scénografky Sylvy Markové.

Autor článku: převzato z: http://www.festival-opera.cz/, foto: Eva Bodorová - Roberto Devereux