27.03.2024 09:36

Národní divadlo Brno představilo plány pro nadcházející sezónu 2024/25

Martin Glaser, ředitel Národního divadla Brno:

Národní divadlo Brno připravuje na sezonu 2024/2025 nové interpretace klíčových děl baletního, dramatického i operního kánonu. Zároveň pro naše soubory vznikají nová díla, která budou mít v Brně své světové premiéry.

Obojí je možné díky kvalitě všech našich souborů, kterou potvrzují svými pravidelnými návštěvami naši věrní diváci, odborná veřejnost i naši zahraniční partneři. Je skvělou zprávou, že kromě špičkových domácích umělců přijali pozvání ke spolupráci i renomovaní zahraniční tvůrci, kteří nám nabídnou tolik potřebnou novou perspektivu.

Prostor pochopitelně bude mít i nejmladší, nastupující divadelní generace. Právě možnost setkávání tvůrců s různou životní i uměleckou zkušeností je pro nás v příští sezoně klíčová. V turbulentní době je více než kdy jindy třeba hledat společnou řeč. I když nás mohou dělit rozdíly generační, geografické či estetické, při procesu tvorby nám všem jde o to připravit pro vás inscenace, které nám společně dají šanci dotknout se podstatných záležitostí našeho bytí.

Snad více než kdy dříve si uvědomujeme, jaký význam pro stabilitu naší společnosti mají dobře fungující instituce. Národní divadlo Brno a všichni jeho zaměstnanci a spolupracovníci se každým dnem snaží, aby právě takovou kulturní instituci vytvářeli. Chceme vám nabízet inspirativní důvody k setkání, k zamyšlení, ale i k prosté radosti nebo k potěšení z krásy.


Open air koncert

V pondělí 5. září 2024 od 18 hodin ožije piazzetta před Janáčkovým divadlem již tradičním open air koncertem Janáčkovy opery NdB. Těšit se můžete na sólisty, sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB pod taktovkou šéfdirigenta Marko Ivanoviće, stejně jako na kolegy z Činohry NdB. Spolu s nimi nahlédnete pod pokličku připravované sezony a dozvíte se, jaká hudební překvapení vás čekají. Vstup zdarma.


Premiéry 2024/2025  OPERA

Bez hranic!…
Nadcházející sezona bude o hranicích. O fantazii neznající hranice. A nejen fantazii, vždyť často je na tom stejně i láska nebo touha po poznání. A co teprve každodenní lidské vztahy. Víme, kde máme hranice?

Rok české hudby 2024 oslavující velikány české hudby bude vrcholit podzimním janáčkovským festivalem, kde se společně s Janáčkovým panem Broučkem vydáme na Měsíc a do 15. století v režii operního mága Roberta Carsena a pod taktovkou šéfdirigenta Janáčkovy opery Marko Ivanoviće. Naše první premiéra vzniká ve spolupráci s madridskou operou Teatro Real a berlínskou Státní operou Unter den Linden, která se také na festivalu představí s inscenací Věc Makropulos režiséra Clause Gutha v hudebním nastudování dirigenta Roberta Jindry. Vrcholem festivalu bude oslava 100. narozenin opery Příhody lišky Bystroušky, na kterou se můžete těšit v novém obsazení – Adam Plachetka jako Revírník a Kateřina Kněžíková jako Liška.

Následující premiéry sezony 2024/2025 se ponesou v duchu překročení pomyslných hranic v nás, v boji mezi dionýským a apollinským principem, který vyvrcholí při poslední premiéře sezony v příběhu středověkého Krále Rogera, pozoruhodném díle polského skladatele Karola Szymanowského.

Skladatel nás přenáší do tří různých kultur s autentickou hudbou Byzance, arabsko-indického Orientu a řecko‑římské antiky. Nastudování se ujme dirigent Robert Kružík společně s režisérem mladé generace Vladimírem Johnem. Touha je hnací silou, která může hranice bořit, ale zároveň nás uvěznit. S Pucciniho Manon Lescaut se můžete vydat v novém roce 2025 na vskutku dobrodružnou cestu plnou vášní a zvratů, a to s režisérem Štěpánem Páclem, dirigentem Ondrejem Olosem a naší skvělou pěvkyní Janou Šrejma Kačírkovou jako Manon. O křehkosti mezilidských vztahů bude nové nastudování Mozartovy Figarovy svatby aneb jak málo stačí, aby byly zpřetrhány sliby věrnosti a svět mezilidských vztahů se stal spletí nepřekonatelných hranic postavených mezi nás. Po velkém úspěchu Händelovy Alciny navážeme na úspěšnou spolupráci se souborem Collegium 1704 a dirigentem Václavem Luksem a Figarovu svatbu nastudujeme v dobové interpretaci. V nadcházející sezoně si nenechte ujít návrat úspěšných inscenací Salome a Alcina včetně všech hudebních skvostů velikánů české hudby Dvořákovu Rusalku či Jakobína, Janáčkovu Bystroušku a Její pastorkyni, Smetanova Dalibora či sváteční Hry o Marii Bohuslava Martinů. Vybírejte s radostí z naší bohaté operní nabídky, protože hudba inspiruje a boří všechny hranice.


Premiéry 2024/2025  BALET

Nová baletní sezona bude ve znamení dvou velkých premiér a zároveň divácky silných titulů, na kterých budeme pracovat s významnými osobnostmi tanečního světa. Bratři Jiří a Otto Bubeníčkovi pro nás vytvoří zcela novou kreaci, původní balet Cyrano z Bergeracu na motivy veršovaného dramatu Edmonda Rostanda.

Jarní premiéra sezony bude patřit jednomu z nejdůležitějších titulů klasického repertoáru, a to Donu Quijotovi na hudbu Ludwiga Minkuse. Tato produkce bude od současného uměleckého šéfa a hvězdy Pařížské opery Josého Carlose Martíneze a přinese na naši scénu španělský temperament spolu s vrcholnou klasickou technikou.

Balet NdB 2 bude i nadále připravovat skvělé večery do divadla Reduta, kde uvedeme v původní premiéře Program 5 a 6, kdy první ze jmenovaných bude věnován Roku české hudby 2024. Jsem přesvědčen, že umělecká kvalita naváže na předchozí programy, které otevřely cestu našemu mladému souboru do zahraničí, Jižní Koreje a Anglie.

Všechny naše důležité stálé projekty budou i nadále pokračovat, ať již jsou to lektorské aktivity, Mezinárodní den tance, hostování světových hvězd v našich představeních, hraní na letní scéně Biskupského dvora nebo benefiční Gala proti rakovině – Tancem pro život, pořádané ve spolupráci s Masarykovým onkologickým ústavem. Evropské baletní mládí pak podpoříme druhým ročníkem mezinárodní baletní soutěže EDCB 2025.


Premiéry 2024/2025  ČINOHRA

Činohra NdB pro Vás na příští sezonu připravila hned deset repertoárových novinek!

V Mahenově divadle uvedeme dvě kanonické české hry – ty ovšem napsali čtyři autoři, neb vznikaly v bratrských tandemech. Půjde o Maryšu bratří Mrštíků, již odlehčí alegorická revue Ze života hmyzu bratří Čapků.

Dramaturgické „dvojice“ se pak propíší do celé sezony: „nášup“ české dramatiky vyváží dvě současné světové hry, uvedené v českých premiérách. Vlastenci Petera Morgana, hlavního scenáristy seriálu Koruna (The Crown) a autora veleúspěšné Audience u Královny, nám dají nahlédnout do prostředí ruských oligarchů, které zrodilo muže, jenž následně rozpoutal největší válečný konflikt současnosti. Mistr autorských adaptací divadelní klasiky, Australan Simon Stone, nás zase v Hotelu Strindberg ubytuje mezi postavami věhlasného švédského dramatika, aby nám scény z jejich partnerských životů ukázal ve zcela aktuálním světle.

V druhé naší budově, v divadle Reduta, uvedeme dvě původní české hry, které pro náš soubor napsali sami jejich režiséři. Tomáš Svoboda v „crazy komedii“ nazvané příznačně i přízračně Brněnské metro nabídne osobitou variaci „středověké morality“ o Bohatci, kterého zaskočí Smrt. Půjde však o ctnosti a nectnosti veskrze dnešní a vedle „mementa mori“ se především nezapomeneme smát! Martin Glaser, v zavedeném tandemu s Olgou Šubrtovou, půjde takříkajíc „s kůží na trh“, když svou hru s provokativním názvem Mešita zasadí do divadelního prostředí. To bylo odjakživa metaforou světa. Co je ještě v životě a v umění a v životě v umění přípustné? A je tam vůbec místo pro humor?

Vedle těchto her zasvětíme Redutu dvěma moderním variantám antických mýtů, následovnicím inscenací Idomeneus a Amfitryon. Nesmlouvavý text izraelské dramatičky Sivan Ben Yishai, autorky loňské německé Hry roku, Like Lovers Do (Paměti Medúzy) zinscenuje Aminata Keita a jistě tím ještě více rozproudí vody, rozčeřené už předchozím Feministou. Janusz Klimzsa, matador divadla opřeného o herce, pak v kongeniálním vlastním překladu uvede hru „polského McDonagha“ Janusze Głowackého Antigona v Novém Yorku.

Když k předchozím řádkům doplníme ještě jména režisérů, jako jsou Michal Dočekal, Marián Amsler, Dodo Gombár, Jakub Šmíd a samozřejmě Štěpán Pácl, a dvě české premiéry monodramat předních světových dramatiků na Malé scéně Mahenova divadla: Déšť Ferdinanda von Schiracha a Krásná Anne-Marie Yasminy Rezy, věřím, že se rázem těšíme nejen my, ale už i Vy!


Festival DSB 2024

Od 17. do 28. května se Brno stane znovu hlavním městem divadelního světa. Jubilejní 15. ročník Mezinárodního festivalu Divadelní svět Brno připraví pro diváky více než 70 představení a dalších akcí, které jinak není možné v Brně běžně zažít.

Festival DSB zahájí 17. května soubor Baletu NdB 2 se svou autorskou performancí DNA na piazzettě před Janáčkovým divadlem. Hned v úvodu festivalu čeká na diváky jedna z jeho hlavních událostí. Po více než deseti letech se do České republiky vrací prestižní Akram Khan Company britského choreografa bangladéšského původu Akrama Khana, která v rámci hostování uvede tanečně pohybovou inscenaci Kniha džunglí jinak. Velkolepou inscenaci plnou multimediálních projekcí tohoto již legendárního choreografa uvede festival v Janáčkově divadle 18. a 19. května.

Jeden z největších a nejlépe hodnocených českých divadelních festivalů tak do Brna přiveze unikátní výběr zahraničních inscenací z Polska, Německa, Švýcarska, Slovenska a Velké Británie a ta nejlepší představení tuzemské divadelní scény. Více než 10 dnů nabitých velkou činohrou, komorními projekty, tanečními inscenacemi, site-specific performancemi, nabídkou pro dětského diváka a bohatým doprovodným programem spolupořádají téměř všechna brněnská divadla – Národní divadlo Brno, Městské divadlo Brno, Divadlo Husa na provázku, Divadlo Polárka, Divadlo Radost i umělecké scény Divadelní fakulty JAMU – Studio Marta a Divadlo na Orlí.

„Já i celá dramaturgická rada vnímáme síťování a propojování festivalu s prestižními zahraničními aktéry umělecké mezinárodní scény jako další krok k jeho rozvoji a budoucímu směřování. Chceme tak divákům nabízet ke zhlédnutí projekty, které jsou jinak běžně k vidění na festivalech pouze v západní Evropě nebo třeba v Asii,“ komentuje Martin Glaser, ředitel festivalu a Národního divadla Brno.

A právě takovou inscenací, která aktuálně sklízí pozitivní divácké ohlasy na velkých zahraničních festivalech, je projekt Zaměstnanci varšavského Teatr Studia a polské režisérské hvězdy Łukasze Twarkowského. Inscenace reflektující budoucnost lidstva a jeho vztahu k robotice a umělé inteligenci bude uvedena mimořádně v pavilonu G2 na brněnském výstavišti. Tuto strhující multimediální show uvede festival na jeho samotném závěru 27. a 28. května.

Další informace na www.divadelnisvet.cz


Janáček Brno 2024 ve znamení Roku české hudby!
1. – 24. 11. 2024

Závěr Roku české hudby vyvrcholí v Brně třemi týdny festivalu Janáček Brno 2024 nabitými skvělými hudebními a divadelními projekty v podání špičkových českých a zahraničních interpretů. Mottem 9. ročníku festivalu je Bez hranic!... a česká hudba žádné hranice nezná. Užijte si během tří festivalových týdnů jedinečný genius loci Brna, multikulturního města plného krásné architektury, umění i gastronomie, kde se zrodila myšlenka genetiky i vrcholná díla Leoše Janáčka, génia hudby 20. století.

Program letošního ročníku je věnován českým skladatelům a pro festivalové návštěvníky jsou připravena díla známá i skutečné rarity v provedení českých a zahraničních umělců. Prostě skvělé shrnutí toho, co česká hudba nabídla a stále nabízí nejen doma, ale i celému světu.

Festival zahájí Janáčkovy Výlety páně Broučkovy v režii světoznámého Roberta Carsena s Nicky Spencem v titulní roli. Berlínská Staatsoper Unter den Linden představí Věc Makropulos ve spektakulární inscenaci režiséra Clause Gutha s německou sopranistkou Dorotheou Röschmann v roli Emilie Marty a do Mahenova divadla se poprvé od světové premiéry vrátí opera Šarlatán Janáčkova žáka Pavla Haase, tentokrát v podání ostravského operního souboru a režii Ondřeje Havelky! Slavíme nejen Rok české hudby, ale i 100 let od světové premiéry ikonické opery patřící Brnu – Příhody lišky Bystroušky! Poblahopřát jí přijdou i Adam Plachetka a Kateřina Kněžíková jako Revírník a Liška.

České hudbě patří i tři mimořádné orchestrální koncerty v podání významných hudebních těles – Bamberger Symphoniker pod vedením Jakuba Hrůši se světovou klavírní hvězdou Daniilem Trifonovem, Staatskapelle Berlin se svým šéfdirigentem Christianem Thielemannem a vynikajícím českým klavíristou Janem Bartošem a Orchestru Janáčkovy opery NdBJanem Mráčkem pod taktovkou Roberta Kružíka.

V prostorách divadelních budov, ale i ve slavných brněnských vilách Tugendhat, Löw-Beer a Stiassni bude znít nejen Leoš Janáček, ale i Antonín Dvořák, Josef Suk, Bohuslav Martinů, Vítězslav Novák, Petr Eben, Jan Novák a třeba také Jaroslav Ježek.

Další informace na www.janacek-brno.cz



Celkové obchodní výsledky Národního divadlo Brno v letech 2019-2023
Autor článku: Zuzana Žáková Klimplová