10.10.2005 00:00

Aktuální informace o projektu České divadlo v Latinské Americe

V pátek 7. října byl zahájen v brazilském Rio de Janeiro velký mezinárodní divadelní festival Riocenacontemporanea, v jehož úvodním programu vystoupil český performer a výtvarník Petr Nikl. Jeho site specific projekt Živá fontána se odehrála v prostoru nádraží a zahájila Niklův týdenní workshop založený na fantazijní práci s objekty a loutkami. Výsledkem této umělecké dílny bude představení Vodní tance, které uvede v Teatro Arena poblíž slavné pláže Copacabana. Na programu festivalu bude dvakrát i současné zpracování Monteverdiho opery Lamenti v režii Jiřího Heřmana.

LamentiDalší významnou prezentací českého divadelního umění na tomto velkém brazilském festivalu je výstava scénografického díla Josefa Svobody, která má vernisáž 11. října a bude otevřena do konce měsíce. "Brazilští pořadatelé měli o tuto expozici mimořádný zájem. Zdá se, že na latinskoamerickém kontinentu je tvorba Josefa Svobody velmi ceněna. Po Riu poputuje výstava do Sao Paula, příští rok se chystá její instalace v Buenos Aires a zájem projevila také Kolumbie a Mexiko," uvedla před odletem do Ria kurátorka výstavy Helena Albertová z Divadelního ústavu.

Prezentace českého divadla na festivalu v Rio de Janeiro se realizuje díky projektu Sezona českého divadla v Latinské Americe - teatro.cz, který zahrnuje hostování souborů na festivalech, workshopy, přednášky i několik recipročních publikačních projektů - vyjdou např. Antologie českých her ve španělštině a Antologie mexických her v češtině.

V rámci tohoto projektu je v současné době na dvouměsíční umělecké rezidenci v Mexiku Kristýna Lhotáková a Ladislav Soukup, kteří s mexickými umělci nastudovali představení Název hry, které mělo premiéru mezinárodního festivalu tanečního divadla ve městě Queretaro. V hlavním městě Mexika uvedou kromě tohoto představení i taneční performanci Labuť a choreografii Osoby a obsazení.

Na mezinárodním loutkářském festivalu v Chile hostuje v těchto dnech soubor Krepsko, který zde několikrát odehraje představení Nejmenší žena na světě.

Nedávno, v mezinárodním programu divadelního festivalu v Buenos Aires, zazářila laserová taneční show Petry Hauerové Noční můra. Představení, které bylo uvedeno čtyřikrát, bylo po všechny večery beznadějně vyprodáno. "Na toto představení se diváci velmi těšili a lístky z předprodeje zmizely jako první," uvedla ředitelka mezinárodního festivalu v Buenos Aires Graciella Casabé. Na tuto choreografii reagoval i místní tisk. V deníku La Nacion vyšla fundovaná kritika, která udělila představení čtyři hvězdičky (maximum je pět). "Exploze a vizuální efekty a sensorrounding v divákovi vyvolají napětí a dodávají váhu totálnímu konceptu, jenž směřuje k rozkladu látky a poměru mezi touto "destrukcí" a psychou. V Night Moth je vše přerývané, kafkovské a také zcela precizní," uvádí Pablo Gorlero v článku Technologie a umění.

Se zájmem festivalových diváků v Buenos Aires se setkala i prezentace současného českého tance, který představily ředitelka festivalu Tance Praha Yvona Kreuzmannová a šéfredaktorka časopisu Taneční zóna Jana Návratová v programu nazvaném Technologie a nostalgie. Současné výtvarné umění v Čechách a střední Evropě prezentoval Ivan Mečl, vydavatel časopisu Umělec, jehož španělská verze měla na festivalu v Buenos Aires svůj křest.

www.teatro.cz

Zdroj: Jana Návratová

Autor článku: redakce