15.11.2023 10:38

Balet libereckého Divadla F. X. Šaldy uvede na hudbu Dmitrije Šostakoviče inscenaci Zkrocení zlé ženy

Do taneční verze převedl balet libereckého Divadla F. X. Šaldy slavnou divadelní hru Zkrocení zlé ženy, kterou na konci 16. století napsal anglický dramatik William Shakespeare. V premiéře ji uvede liberecké divadlo na velké scéně tento pátek, a to na hudbu Dmitrije Šostakoviče. Novinářům to řekla dramaturgyně baletního souboru Barbora Svobodová.

Komedii o vzpurné Kateřině a veronském šlechtici Petrucciovi do taneční podoby převedla vedoucí souboru Marika Mikanová, pro niž je to už druhá taková zkušenost s touto hrou. Poprvé ji do taneční verze upravila před pěti lety pro divadlo v Ústí nad Labem, toto zpracování se odlišuje. „Snažila jsem se doladit detaily a ještě lépe vystihnout charaktery. A hlavně předně postavit choreografii šitou na míru Liberci, protože v Ústí nad Labem je jiný taneční soubor, má jiné priority a trochu se zaměřuje na jiný pohybový slovník," řekla Mikanová.

V hlavních rolí v Liberci se představí Španělka Nuria Cazorla Garcíaová a Slovák Michal Kováč. „Nuria je temperamentní tanečnice, která dovede zaujmout. Umí se v okamžiku hladce proměnit z fúrie na milou a vstřícnou ženu. A Michal je přemýšlivý, charismatický tanečník, který si s rolí Petruccia hraje a přináší obraz pohodového muže. Je výhra mít v týmu takové umělce," dodala Mikanová.

Baletní inscenaci záměrně ponechala ve stylu odlehčené renesance, neboť její hlavní téma se točí kolem obvyklé renesanční praktiky, kdy se manžel snaží svou ženu přetvořit k obrazu svému, což neodpovídá dnešní emancipované době. „V tom tanci se to dá dělat lépe stravitelnější pro dnešní mladé lidi," uvedla Mikanová. U hlavních postav této Shakespearovy hry se zaměřila zejména na hledání vzájemného respektu a důvěry. „A z toho šíleného páru, který na začátku vidíme, úplně se tam můžou pomlátit a povraždit, tak vznikne a oni roztančí, zahrají a prožijí harmonický vztah," dodala.

Jako ideální jí k tomu přišla Šostakovičova hudba. „Je to velice dynamický skladatel a nemusí být každému jeho hudba úplně vždycky libozvučná. Má neskutečný dynamický rozpaly, ale pro tohle představení to tak funguje. Pro mě byla radost a i strašně jednoduché připravit hudební koláž, protože mně to lezlo všechno do nohou. Když to řeknu úplně konkrétně: třeba když jsem hledala hudbu pro první seznámení Kateřiny a Petruccia, tak jsem potřebovala hudbu, která je klidná, oťukávací, pohodička, a najednou Kateřina bouchne a to prostě ten Šostakovič umí geniálně. A je to jeden příklad z mnoha, které se v tom představení objevují," dodala Mikanová.

www.saldovo-divadlo.cz

 

Autor článku: ČTK: knt, kš, foto převzato z: https://www.saldovo-divadlo.cz/