27.08.2021 11:00

Balet NdB v září připomene osobnost choreografa Pavla Šmoka

Je to již pět let, co nás v osobě Pavla Šmoka opustila česká choreografická legenda. Proto se Balet NdB rozhodl věnovat zářijový premiérový večer právě jemu. Díky nesmrtelným tématům, jako je láska, radost, ale i bolest ve vás večer Stabat Mater zanechá dlouho doznívající vizuální a emocionální prožitek.

Choreografie Pavla Šmoka byly založené na silném interpretačním výrazu a stavěné do menších scénických prostor. V tomto ohledu změny hracích plánů vynucené pandemií inscenaci paradoxně prospěly. Z původně plánovaného uvedení v Janáčkově divadle se Stabat Mater přesunulo do divadla Mahenova a menší scéna, blízkost diváků i genius loci divadla dávají Mistrovým baletům možnost zazářit naplno.

Výběr titulů složeného večera zahrnuje to nejlepší z tvorby Pavla Šmoka pro Pražský komorní balet – Zjasněnou noc, Trio g moll a Stabat Mater. Balet NdB téměř po čtvrt století zařazuje hned celý večer choreografií jako poctu této výjimečné osobnosti. Nastudování se ujaly emeritní sólistky Pražského komorního baletu Marika Blahoutová, která střeží Mistrův odkaz ve Stabat Mater, a Kateřina Dedková-Franková, dlouholetá múza Pavla Šmoka, která stála u zrodu souboru PKB. Ta tanečníkům předává choreografie Zjasněná noc a Trio g moll. Večer vznikl ve spolupráci s Pražským komorním baletem.

Zjasněná noc
Choreografie: Pavel Šmok
Hudba: Arnold Schonberg
Scéna a kostýmy: Jan Dušek
Světelný design: Pavel Šmok
Nastudování: Kateřina Dedkova-Frankova

Zjasněná noc Arnolda Schönberga je programní skladba na motivy básně Richarda Dehmela. Šmok prohloubil expresivní partituru psychologickým mikrodramatem, který dává básnické předloze nový rozměr. Zasazuje příběh těhotné ženy a jejího nového partnera do období 2. světové války a těsně po ní, kdy židovská dívka vracející se z koncentračního tábora nachází novou lásku, která se však musí smířit s dívčinou minulostí.

Trio g moll
Choreografie: Pavel Šmok
Hudba: Bedřich Smetana
Kostýmy: Josef Jelinek
Světelný design: Pavel Šmok
Nastudování: Kateřina Dedková-Franková

Ve tvorbě Pavla Šmoka bývá často zmiňováno jeho „češství,“ a proto jsou dva další balety vytvořené na českou hudbu. Druhá část večera, Trio g moll, je dílem Bedřicha Smetany, ve kterém se skladatel vyrovnává se smrtí dcery Bedřišky. Pavel Šmok v něm nejen se svou pověstnou muzikálností mistrně sleduje hudební tvar Tria, ale naléhavě vyjadřuje i myšlenkový a citový obsah skladby.

Stabat Mater
Choreografie: Pavel Šmok

Hudba: Antonin Dvořak
Kostýmy: Josef Jelinek
Světelný design: Pavel Šmok
Nastudování: Marika Blahoutová

Vrchol večera Stabat Mater, na hudbu 1. části stejnojmenné­ho slavného oratoria Antonína Dvořáka, je zároveň jedním z vrcholů Mistrovy bohaté choreografické tvorby.

An­tonín Dvořák napsal Stabat Mater pod dojmem úmrtí svých dvou dětí. Kompozice sice dodržuje formální znaky církevní skladby včetně latin­ského textu, ale je nepokrytě česká a také vlastně velmi světská. Zá­rmutek nad ztrátou dětí je pro všechny časy stejný.

https://www.ndbrno.cz/

Autor článku: Zuzana Žáková Klimplová

Balet NdB v září připomene osobnost choreografa Pavla Šmoka

Inscenace

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.

16.12.2025

Začátek nového roku v ARŠE+ nabídne nevšední inscenace, koncerty, workshopy i originální formáty

Začátek nového roku v ARŠE+ nabídne nevšední inscenace, koncerty, workshopy i originální formáty. Program navazuje na dlouhodobou dramaturgii platformy, která propojuje divadlo, hudbu, performativní umění a společenská témata v živém dialogu. Diváky čekají setkání se zavedenými tvůrčími osobnostmi i s novými jmény, která vnášejí do prostoru ARCHY+ čerstvou energii a experiment.