04.05.2020 09:05

Cenu Marka Ravenhilla převzal Martin Františák

Cenu Marka Ravenhilla za nejlepší inscenaci současné hry si odnesl jeden z režisérů čtyř nominovaných inscenací. Letošní nominovaní byli vybráni nezávislou porotou z více než sedmdesáti inscenací. Cena byla udělena již po desáté. Poprvé v historii byla Cena předána formou online přenosu, kvůli celosvětové pandemii a probíhajícím vládním omezením shromažďování osob. Již tradičně má Cena podobu kožichu, pro letošního výherce ho navrhla scénografka a kostýmní výtvarnice Linda Boráros.

Na Cenu Marka Ravenhilla byly za rok 2019 nominovány tyto inscenace:

  • Bezruký Frantík /Tomáš Dianiška, Igor Orozovič/, režie: kol., uvádí Studio PalmOFF (malá scéna Divadla Pod Palmovkou, Praha)
  • Transky, body, vteřiny. /Tomáš Dianiška/, režie: Tomáš Dianiška., uvádí Divadlo Petra Bezruče Ostrava.
  • Don Quijote /Jan Mikulášek, Martin Sládeček/, režie: Jan Mikulášek, uvádí Divadlo Husa na provázku
  • Hadry, kosti, kůže /Pavel Jurda/, režie Martin Františák, uvádí Švandovo divadlo Praha

Vítězem Ceny Marka Ravenhilla 2019 se stala inscenace Hadry, kosti, kůže v režii Martina Františáka ze Švandova divadla.

Režisér Martin Františák si Cenu převzal v online. Ceremoniál, který 2.5. odvysílala  v pořadu 90´ČT24 moderovali herci Nataša Mikulová a Michal Bednář.

Zdůvodnění porotkyně Aleny Zemančíkové:
“Inscenace Hadry, kosti, kůže sugestivně evokuje čas a prostor soužití dvou významných a diametrálně odlišných umělců 20. Století: národních umělců Jana Wericha a Vladimíra Holana. Tématem hry je frustrace protagonistů české poválečné kultury z reglementovaného socialisticko-realistického umění. Představitelé obou hlavních postav jsou ukázáni v gestu odporu, které odpovídá jejich povahám: Holan je nesmiřitelně negativistický, Werich privátně požitkářský. Text Pavla Jurdy  objevuje v postavách dramatické momenty nejen ve vztahu k vnějším poměrům, ale zejména v hloubi jejich osobnostního založení. Inscenace se díky vyrovnanému ansámblového hraní dokáže vystříhat hodnotících klišé. Velké výkony protagonistů ( Miroslav Hanuš a Luboš Veselý) se neobejdou bez dalších, zejména ženských postav, které teprve artikulují celou hloubku tragédie jak jednotlivých rodin, tak i zobrazovaného nesourodého soužití. Vzniklo dílo mimořádné hloubky a působivosti, tematicky zpřítomňující konflikt umělce se světem.”(Alena Zemančíková)

Rada Ceny Marka Ravenhilla pracovala v roce 2019 ve složení:

  • David Košťák, dramaturg Divadla LETÍ
  • Luděk Horký, dramaturg České televize
  • Jana Slouková, šéfdramaturgyně MDP Praha
  • Jana Soprová, divadelní kritička
  • Tomáš Suchánek, manažer Divadla Petra Bezruče a dramaturg festivalu Dreamfactory
  • Jitka Šotkovská, dramaturgyně, teatroložka a divadelní kritička
  • Jitka Pavlišová, překladatelka a divadelní kritička
  • Alena Zemančíková, dramaturgyně Českého rozhlasu a kritička

Cena Marka Ravenhilla za inscenaci nového textu je ocenění českých tvůrců za počin v oblasti inscenování současné dramatiky. Novým textem se rozumí takový text, který vznikl v období deseti let před příslušným udělením ceny. Oceněná inscenace je volena na základě konsensu členů Rady Ceny Marka Ravenhilla, kteří zohledňují symbiózu kvalitního textu a kvalitu jeho inscenování. Rada sleduje i výsledky autorské či kolektivní tvorby, u nichž rozhoduje výsledný text a jeho přenositelnost mimo kontext konkrétní inscenace a poetiky divadla, pro nějž vznikal. Projekt Centrum současné dramatiky, v rámci něhož je cena udílena, založilo pod záštitou Václava Havla v roce 2010 Divadlo LETÍ.

Centrum současné dramatiky

Od ledna 2010 Divadlo LETÍ realizuje pod záštitou Václava Havla projekt s názvem Centrum současné dramatiky. Cílem projektu je podpora vzniku nové dramatiky, podpora nových inscenací současné dramatiky, cirkulace textů, autorů, tvůrců a inscenací v rámci EU, teoretická reflexe současné dramatiky a propagace současné dramatiky mezi veřejností.  Divadlo LETÍ se v rámci projektu mj. zapojilo do mezinárodní sítě divadel, věnujících se současné dramatice, Fabulamundi.

www.divadlo-leti.cz

 

Autor článku: Barbora Jakubcová