16.06.2006 00:00

Česká premiéra hry Philipa Ridleyho Rtuť

Divadlo LETÍ uvádí českou premiéru hry

Philip Ridley: RTUŤ

První uvedení 23. června 2006 ve 20:00 v Ateliéru č. 7 - Filmová studia Barrandov.

Z anglického originálu Mercury Fur (desátá verze hry, listopad 2005) přeložila Martina Schlegelová.

režie: Julius Ševčík
scéna: Heinrich Boráros
kostýmy: Erika Čičmanová
sound design: Anne Tolkkinen
dramaturgie: Daniel Přibyl

Obsazení:
Elliot: Marek Němec
Darren: Kryštof Hádek
Naz: Josef Wiesner
Lola: Klára Štěpánková
Sfinx: Václav Jiráček
Vévodkyně: Eva Salzmannová
Host: Jiří Hána
Překvapení: Jan Hofman

Enfant terrible anglického divadla Philip Ridley poprvé v českém překladu! Teprve druhé světové uvedení hry. Jediné představení!

Synopse

Velkoměsto, po kterém se rozlila rtuť. Na ulicích zuří nepokoje, společenský systém je v chaosu, lidé propadají šílenství. Skupina mladých lidí se schází v opuštěném ateliéru na okraji města, aby připravila párty pro zvrhlého klienta, který jediný zná cestu z apokalypsy. Strhující pohled do rtutí otrávené lidské duše.

O autorovi

Philip Ridley (*1964) Narodil se v londýnském East End, kde dodnes žije a kde se také odehrává většina jeho příběhů. Vystudoval malbu na St. Martin´s School of Art a vystavoval svá díla po celé Evropě. Jako spisovatel se prosadil koncem 80. let nápaditými prózami pro děti - Mercedes Ice (1989), Dakota Of The White Flats (1989) a Krindlekrax (1991), za něž obdržel řadu významných literárních ocenění. Začal psát také rozhlasové hry pro stanici BBC. Jako dramatik úspěšně debutoval kontroverzní hrou The Pitchfork Disney (prem. v Bush Theatre v dubnu 1991). Následovaly hry Ghost From A Perfect Place (prem. v Hampstead Theatre, 1994) a nejúspěšnější hra z roku 1992 The Fastest Clock In The Universe, jejíž nastudování v Hampstead Theatre znamenalo zásadní úspěch u kritiky a nezanedbatelný úspěch komerční; Ridley získal téhož roku cenu Evening Standart pro nejslibnějšího nové autora, divadelní cenu Time Out, prestižní Meyer Whitworth Award za nové původní drama a také cenu kritiků Critic´s Circle. Kromě dramatu a beletrie se Ridley věnuje i psaní filmových scénářů; začínal v 80. letech scénáři ke krátkých filmům, kladně ohodnocen byl jeho scénář k celovečernímu filmu The Krays (1990). Jako filmový režisér pak debutoval provokativním autorským filmem The Reflecting Skin (1990), za nějž získal na mezinárodních festivalech několik významných cen. V roce 1995 pak natočil další autorský film The Passion of Darkly Noon.


Britská kritika v 90. letech Ridleyho opakovaně označila za enfant terrible současného anglického divadla, hlavně proto, že „ukazuje ve svých dramatech co dokáže bezuzdné prolínání nepotlačené fantazie s reálnými prvky.“ K divadelním hrám pro dospělé se Ridley vrátil v roce 2000, kdy Hampstead Theatre uvedlo jeho hru Vincent River. Zdramatizoval pro divadlo své nejúspěšnější dětské prózy Krindlekrax (2002) a Moonfleece (2004). V roce 2005 uvedl divadelní soubor Paines Plough v bývalé londýnské továrně na čokoládu Menier nečekaně drastickou, explozivní hru Mercury Fur, která vyvolala u odborné kritiky i u diváků bouřlivou diskusi. Ridleyho nakladatel odmítl knihu distribuovat a stáhl náklad z prodeje. Po skandální premiéře už hra nebyla ani ve Velké Británii, ani v zahraničí uvedena (ačkoliv byla ještě v loňském roce přeložena do francouzštiny, na podzim 2006 se údajně připravuje uvedení v USA). Česká premiéra je tedy teprve druhým nastudováním výjimečného textu.

O hře Rtuť

Úryvek z obsáhlé recenze - The Guardian, únor 2005

Ridleyho poslední hra je tak šokující, že se od ní jeho vydavatel distancoval a dokonce ho zavrhli někteří blízcí přátelé. Nezašel tentokrát Philip Ridley příliš daleko?

V Euripidově Ifigenii v Aulidě je Agamemnón postaven před bolestivé rozhodnutí. Musí obětovat svou mladou dceru Ifigenii, aby si usmířil rozzlobené bohy před chystanou invazí do Tróji. Ridleyho nejnovější hra Rtuť obsahuje podobné, ale mnohem brutálnější dilema. Odehrává se v děsuplné současné Anglii; z Albionu se stalo ponuré místo, kde byla lidem vymazána z hlavy paměť a veškerý historický kontext. Takže mládež si myslí, že druhá světová válka byla způsobena bojem mezi Kennedym a Hitlerem o Marylin Monroe. Hra ukazuje skupinu mladých lidí, kteří zkouší v tomto drsném světě přežít pořádáním podivných večírků, na kterých bohatým a vlivným lidem poskytují možnost realizovat si své nejtemnější a nezvrácenější fantazie. Poslední obětí, která je připravována k obětování, je desetileté dítě. Ridley je připraven na fakt, že někteří lidé budou hrou Rtuť šokováni, ale se zaujetím odpovídá otázkou: „Jak to, že je v pořádku, když se takové věci dějí v klasických hrách, ale diváci jsou zděšeni, když se takové věci dějí v hrách současných? V Králi Learovi vystupuje muž s vypíchnutýma očima, Médea brutálně povraždí své děti. Poslední nastudování Ifigenie v Národním divadle bylo nadšeně přijato pro svou závažnost. Ale pokud zkusíte popsat svět kolem nás, lidi to popudí. Kdybych Rtuť napsal jako nedávno objevenou řeckou tragédii, debatovalo by se o jejím morálním dilematu podobně jako u Ifigenie, ale protože se hra odehrává uprostřed sídliště na periférii současného Londýna, zdá se to být příliš nebezpečné téma k diskusi. Co to říká o světě, ve kterém žijeme? Co to říká o současném divadle?“

O režisérovi inscenace

Julius Ševčík (*1978) Narodil se a žije v Praze. V letech 1997 – 1998 studoval filmovou režii na New York Film Academy, od roku 1999 pokračoval ve studiu režie na pražské FAMU. Pracuje jako režisér krátkých filmů a reklam. V prosinci 2005 měl v českých kinech premiéru jeho celovečerní filmový debut Restart; vizuálně vytříbený koprodukční česko-finský film byl vzápětí pozván na prestižní filmové festivaly, mj. v Taipei a v Moskvě.

Rezervace vstupenek

Vstupenky lze rezervovat na e-mailu rezervace@divadlo-leti.cz. Pro diváky bude zajištěna doprava autobusem do barrandovského filmového ateliéru č. 7 od stanice metra Smíchovské nádraží. Detailní informace obdržíte e-mailem společně s potvrzením Vaší rezervace.

Upozornění: Inscenace obsahuje vulgarismy a scény otevřeného násilí a nedoporučujeme ji proto divákům do osmnácti let.

Více informací o inscenaci naleznete na www.rtut.cz nebo www.divadlo-leti.cz

Inscenaci Rtuť uvádí Julius Ševčík & divadlo LETÍ za podpory Axman Productions, Britské rady, Hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury, Karlin Real Estate Group a Publicis Prague.

Zdroj: daniel.pribyl@divadlo-leti.cz

Autor článku: Informace z divadel