19.03.2009 00:00

Česko-argentinské bienále e-Golems

Česko-argentinské bienále e-Golems

Česko-argentinské bienále e-Golems vzniklo jako projekt, jehož smyslem je poukázat na význam vědeckého a technologického pokroku v různých oblastech výpočetní techniky, jeho dopad na společnost a jedince a dále na jeho důsledky pro kulturu a umění. Jeho program zahrnuje vědeckou a kulturní část. Záštitu nad ním převzaly vlády České a Argentinské republiky.

 

Golem-robot-počítač

Bienále e-Golems vytváří pomyslný most mezi českou a argentinskou kulturou díky svým hlavním inspiracím. Těmi jsou díla dvou spisovatelů: českého autora Karla Čapka a argentinského autora Jorge Luise Borgese. Karel Čapek světovou kulturu obohatil o slůvko „robot“, díky němuž anticipoval boom, přínos i hrozby moderních technologií, jak je lidstvo zažívá na přelomu 2. a 3. milénia. Borgesova poezie zahrnuje mimo jiné i báseň „Golem“, napsanou podle slavné legendy o pražském Golemovi a jeho tvůrce rabína Jehúdy Löw ben Bezalela.

 

Golem v židovské kultuře představuje nejen umělou bytost, popř. neoduševnělou hmotu či věc, ale úzce souvisí právě s jazykem, kterému je v židovské kabale přisuzována tvořivá magická moc. Spojením Čapkova „robotického šému“ a Borgesova „Golema“ vzniká program kontinuální spolupráce mezi Českou republikou a Argentinskou republikou v oblasti vědy, kultury a vzdělávání. Golem se tak stává symbolem pro pokrok zejména v oblasti výpočetní techniky a moderních komunikačních nástrojů. A na to, že stejně jako dnes, tak i v dobách minulých, Golem může představovat tvořivou i ničivou sílu dle morálních a etických kvalit, toho, kdo ho ovládá, chce poukázat program česko-argentinského bienále e-Golems.

 

historie česko-argentinského bienále e-Golems

Projekt Golem vznikl v Praze v roce 2002, kdy byl uspořádán jeho první ročník a vypsána soutěž na nejlepší český překlad Borgesovy básně „El Golem“. Soutěž vypsalo Velvyslanectví Argentinské republiky v Praze a Filozofická fakulta UK. Jejím vítězem se stal tehdejší student FF UK Jan Jícha. V rámci 1. ročníku se dále konaly odborné semináře, projekce filmů, výstavy a další kulturní aktivity zaměřené na tematiku Golema.

 

2. ročník projektu Golem byl uspořádán v Buenos Aires a zapojila se do něj řada kulturních i uměleckých českých a argentinských institucí.

 

V roce 2005 se projekt transformoval do bienálního rytmu a proměnil svůj název na česko-argentinské bienále e-Golems, pod nímž se koná dodnes. 3. ročník projektu se konal v Praze a do svého programu přibral i odbornou konferenci se zaměřením na tematiku umělých inteligencí a výpočetní techniky.

 

4. ročník projektu proběhl v Buenos Aires s podtitulem „Informační a komunikační společnost, současné technologie a jejich aplikace v umění a společnosti“. Program opět zahrnoval odborné konference a kulturní program.

 

V letošním roce se česko-argentinské bienále e-Golems do Prahy vrací v podobě 5. ročníku. Kulturní program se v jeho rámci koná v dubnu 2009. Jeho uspořádáním byl pověřen Institut umění – Divadelní ústav v Praze, na jeho přípravě se podílí Velvyslanectví Argentiny v Praze.

 

Česko-argentinské bienále e-Golems: Praha, duben 2009

5. ročník česko-argentinského bienále e-Golems nabízí v rámci svého programu divadelní, taneční, literární a filmové produkce.

 

DIVADLO 

 Divadlo reprezentuje v programu argentinský soubor El Patrón Vázquez, který se v Praze představí s inscenací Buenos Aires. Inscenace Buenos Aires tvoří 3. část trilogie „Three Cities”, koprodukčního projektu divadel Ranters Theatre (Melbourne, Austrálie) a Chapter Theatr Stiwdio (Cardiff, Wales). Podkladem pro ni je stejnojmenná hra argentinského dramatika Rafaela Spregelburda, která mezi čtveřicí postav – nezaměstnaným fyzikem, studentkou výtvarného umění, záhadným Velšanem a zmatenou realitní makléřkou – rozvíjí zápletku týkající se tajného vzorce zašifrovaného ve slavném obraze „Výkřik“ Edwarda Muncha. Hra je úvahou o hodnotách umění, vědeckého poznání a peněz v moderním světě.

 

TANEC 

Z tance se představí inscenace Turing machine české choreografky a tanečnice Petry Hauerové a skupiny TOW. Jejich dílo je futuristickým mixem využívajícím technologii a estetiku laserové projekce propojeným s moderním tancem.

 

LITERATURA

Z (dramatické) literatury nabízí letošní program bienále křest a krátké scénické čtení z antologie českého dramatu, která pod názvem „Teatro checo contemporáneo“ právě nyní vychází v argentinském nakladatelství Emergentes. Na vydání publikace se podílí Institut umění - Divadelní ústav v Praze a České centrum v Buenos Aires. Publikace obsahuje španělské překlady her Zahradní slavnost Václava Havla, Akvabely Davida Drábka a Příběhy obyčejného šílenství Petra Zelenky. Dramaturgie a režie scénického čtení se ujme Marta Ljubková a křtu se zúčastní i někteří z autorů.

 

Kinematografie je v programu zastoupena dvěma argentinskými filmy, které budou promítnuty v rámci „Argentinského filmového večera“ v kině Světozor. Krátkometrážní film Na kole za sluncem nezávislé umělecké skupiny Humus zobrazuje fakt, že pouze v Argentině může silná vášeň k ženě způsobit to, že hvězdy vystoupí ze svých drah a dojde k velmi neobvyklému zatmění slunce. Celovečerní film Náměsíčná je futuristickou vizí o městě Buenos Aires roku 2010, která spojuje drama, akci a surrealisticky obrazivé vidění.

 

Program česko-argentinského bienále e-Golems

 

3. dubna    Rafael Spregelburd: Buenos Aires (divadlo)

                 Divadelní soubor El Patrón Vázquez, Buenos Aires,Argentina

                 představení v ŠJ s českými titulky, Divadlo v Celetné, 20:00 hodin

 

8. dubna  Petra Hauerová: Touring machine (tanec)

                Skupina TOW, Praha, ČR

                Divadlo Ponec, 20:00 hodin

 

14. dubna křest a scénické čtení z publikace „Současné české drama“

                 Dramaturgie a režie scénického čtení: Marta Ljubková

                 v ČJ a ŠJ

                 Foyer kina Světozor, 19:30 hodin

                 Argentinský filmový večer

                Na kole za sluncem (scénář a režie: F. Barroso, Ber Chese, 2007) 

                Náměsíčná (scénář a režie: Fernando Spiner, 1998)

                Ve španělském znění s českými titulky

                Kino Světozor, začátek projekt v 20:30 hodin

 

 

Kulturní program se koná díky podpoře: MKČR, Velvyslanectví Argentiny v Praze

 

Zdroj: martina.cerna@divadlo.cz

Autor článku: redakce