Činoherní klub uvede českou premiéru tragikomedie Babyboom slovenské autorky Zuzy Ferenczové
Činoherní klub v Praze v režii Ondřeje Sokola připravuje tragikomedii Babyboom slovenské autorky Zuzy Ferenczové. Českou premiéru bude mít 9. prosince. Představí se v ní převážně zkušení herci této scény Lucie Žáčková, Sandra Černodrinská, Markéta Stehlíková, Jan Hájek, Viktor Zavadil a nováčci Romana Widenková a Jakub Burýšek. Ústřední událostí hry, která vyhrála soutěž Dráma 2010, je porod. Novináře o tom dnes informoval herec a režisér Sokol.
„Když o tom vyprávím, mluvím jenom o tom porodu, ale těhotenství je samozřejmě okamžik, který hrozně vyostřuje vztahy mezi lidmi. A to je zásadní věc, o které ta inscenace je. Porod je jenom záminka autorky," řekl ČTK Sokol.
Hra je podle něj eposem na téma, co je vlastně láska nebo vztah. Tragikomedie z porodnice nabízí sondu do prostředí, které by z principu mělo být především radostné a šťastné, ale ne vždycky tomu tak je. Děj hry Babyboom se odehrává 25. prosince a ústředními postavami jsou tři páry v očekávání. Jediná zdravotní sestra, která se zdá být o Vánocích na oddělení přítomná, vytváří místo klidu ještě větší chaos. Matky se strachují, těší, fyzicky trpí. Otcové volí vlastní taktiku – někdo panikaří, jiný popíjí, další flegmaticky čeká.
„Babyboom jsem napsala po svém vlastním porodu, samozřejmě. Na rozdíl od většiny primátů, u kterých je porod solitérní událost, porod člověka vyžaduje přítomnost dalších lidí. Navzdory tomu nejintenzivnější pocit, který jsem u porodu měla, byla obrovská osamělost. Zůstala jsem sama za obrovskými dveřmi. Asi jsem to potřebovala nějak zpracovat. A ještě si pamatuji, že jsem chtěla zkusit napsat hru, která zachovává Aristotelovo pravidlo tří jednot - děje, místa a času. Antické drama to není, ale aspoň ty jednoty tam jsou," sdělila autorka Ferenczová.
„Poprvé jsem hru četl už před několika lety, když s ní přišel Vašek Šanda, že ji viděl v divadle v Martině a že se mu strašně líbila. Já ji dočetl asi do půlky a odložil jsem ji stranou s tím, že mi přišla hrozně vtipná, víc než jsem chtěl. Tehdy jsem měl pocit, že je to hrozně zábavné cvičení na téma 'porodní den', ale necítil jsem tam tehdy nějakou protiváhu. Nestrhlo mě to. A teď, když jsme hledali hru pro velmi přesné obsazení, protože se snažíme v divadle budovat stálejší soubor, tak jsem si na ni vzpomněl a začal ji číst znovu. Najednou jsem ji viděl jinýma očima a hlavně jsem ji dočetl do konce. Hrozně příjemně mě překvapila jako celek," řekl režisér Sokol.
Zuza Ferenczová vystudovala obor Divadelní dramaturgie na Vysoké škole múzických umení v Bratislave (VŠMU). Po ukončení studia napsala několik divadelních a rozhlasových her a jako scenáristka spolupracovala na řadě slovenských televizních seriálů. V současnosti je studentkou doktorandského programu na Filmové a televizní fakultě VŠMU.