20.09.2023 12:01

Cirk La Putyka a francouzský režisér Daniel Gulko vyráží na novocirkusový halucinačně-komiksový výlet do světa Franze Kafky

Jak se dá spojit svět Kafkových románů a povídek s novým cirkusem a pohybovým divadlem, ukáží soubor Cirk La Putyka a francouzský režisér Daniel Gulko v nové inscenaci nazvané K. Její premiéra proběhne 3. října v pražském divadle Jatka78 zaměřeném na nový cirkus, tanec, neverbální a alternativní divadlo.

Daniel Gulko, kterého pojí dlouholeté vazby na Cirk La Putyka, český nový cirkus a domácí diváci znají jeho tvorbu se souborem Cahin-Caha například z festivalu Letní Letná, do představení s podtitulem „halucinačně-komiksový výlet do světa Franze Kafky” obsadil deset herců, akrobatů a hudebníků. V inscenaci balancující na hraně absurdity a humoru nebudou chybět cirkusové disciplíny jako vzdušná akrobacie, pozemní akrobacie, cyr wheel, žonglování, perská tyč, iluzivní prvky, ale také zvířecí masky, létající klavír nebo estetické prvky spisovatelovy doby. Inscenace K bude na Jatkách78 uváděna letos od 3. do 8. října a od 14. do 19. listopadu.

Jde o veselé a divoké cirkusové představení volně inspirované Kafkovým světem povídek a románů jako Proces, Proměna, Zámek, Zpráva pro jistou akademii, Umělec v hladovění a Zpěvačka Josefína aneb Myší národ. Spojuje estetické prvky spisovatelovy doby a současného světa,” říká na úvod Daniel Gulko, který v 90. letech studoval v Praze u Ctibora Turby a vedle vlastního souboru Cahin-Caha působí v současné době ve Švédsku.

Vždycky jsem chtěl nějakým způsobem zpracovat Kafku. Myslím si, že máme společný určitý kritický a zároveň bláznivý pohled na společnost. Takže chci míchat smích s černým humorem, který sdílím s mnoha českými umělci. Naším záměrem ale není nabídnout pouhé divadelní ztvárnění spisovatelových příběhů. Místo toho je přenášíme do současnosti, do aktuálního dění a využíváme k tomu obrazy a vztahy z Kafky. Proto jsme inscenaci dali podtitul halucinačně-komiksový výlet, zdůrazňujeme absurditu a humor v jeho díle a proměnný charakter skutečnosti,“ vysvětluje Daniel Gulko svůj přístup k Franzi Kafkovi, od jehož narození letos uplyne 140 let a příští rok pak sto let od jeho smrti. A dodává: „Že věci nejsou tím, čím se zdají být, že vztahy nejsou takové, jaké se zdají být, že se vše rychle mění. A tím pádem jde o magický vesmír a Kafkovy postavy se jím snaží proplouvat - některé s úspěchem, některé s velkou katastrofou.

Na námitku, že Kafkovo dílo je trochu depresivní s tragickým vyzněním, Gulko odpovídá: „Hodně jsem tento názor v České republice slyšel, ale pro mě jako člověka z jiné kultury, to tak není. Když čtete Kafku, je to temné. Ale také absurdní. Kafka říká, že svět je ztracen. A přesto v něm musíme žít, musíme zde nacházet radost, lásku a něco, čím tuto temnotu překonáme. V Kafkovi je tak hodně naděje, že najdeme cestu tímto světem.

Ohledně procesu zkoušení říká: „Jsem klaun, přicházím z divadla, kde se tvoří na základě improvizace, kde se do vzniku inscenace aktivně zapojují účinkující. Vždycky mám nějaký prvotní nápad či konkrétní obraz. Na začátku zkoušek jsem vzal sedm Kafkových povídek a s herci jsme si jen tak společně hráli. Třeba jsme zkoušeli masky, akrobacii, tancovali jsme, zpívali nebo mluvili o Kafkovi - velmi volně, svobodně. To je luxus, který mnoho divadelních souborů nemá nebo nevyužije - rovnou začínají zkoušet představení.

Kafka je absurdní, život je absurdní. Ale smích absurditu pomáhá překonat. Protože pokud se nebudete smát, je s vámi konec. Život je totiž šílený. Pokud se na něj dokážete podívat a smát se absurditě lidských bytostí, přežijete. Chceme být šťastní, být milováni. Chceme zažít zábavu,” uzavírá filozoficky Daniel Gulko.

Daniel Gulko, autor, režisér, choreograf, klaun a umělecký ředitel souboru Cahin-Caha. Narodil se v USA a v 80. letech se v Québecu zabýval experimentálním a pouličním divadlem. V roce 1990 se přestěhoval do Evropy, kde začal hrát a učit. V té době také studoval v Praze u Ctibora Turby. Usadil se ve Francii a založil cirkusové soubory Pocheros a poté Cahin-Caha, který definoval jako ´bastard cirkus´. S Cahin-Caha vytvořil inscenace ChiencrU (1988-2002), Cabaret Imprudent (2001), Grimm (2002-2005), Moby Locked Up (2007-2009), REV (2009-2011), Rose (2011-2014), Bottom (2014-2017), Bed Trip (2019 do současnosti). Od roku 2021 je uměleckým ředitelem Stockholm Circus High School a členem správní rady Cirkusu Syd.

Vedle inscenace K uvede do konce roku soubor Cirk La Putyka ještě jednu premiéru: 7. prosince na Jatkách78 představení R.I.E., neboli Rest in Euphoria, které v režii principála souboru Rosti Nováka ml. nabídne podívanou na pomezí kabaretu, dekadence, vzrušení, hudby, rytmu a pohybu.

Celkově Jatka78 nabídnou v první polovině sezóny od září do prosince celkem sedm premiér - vedle Cirku La Putyka také Dekkadancers s netradičním hudebně-tanečním zpracování klasiky Tramvaj do stanice touha v režii portugalského choreografa a režiséra Arthura Pity, tanečně-novocirkusové představení Radiant souboru Holektiv inspirované kauzou polských skleníků pro pěstování zeleniny, a dvě české premiéry - z berlínského kabaretu Chamäleon Theatre finský Circo Aereo s představením in_between režiséra Maksima Komara slibujícím fantastickou scénografii plnou tajemství, utajené kouzelnické triky, prvotřídní akrobacii i dechberoucí iluze. Švédská Kompani Giraff přiveze na Jatka78 rodinné představení Goldbergovy variace, která přenese diváky do světa vynálezů, experimentů a disciplín, jako jsou akrobacie, žonglování nebo balancování.

www.jatka78.cz

 

Autor článku: Jiří Sedlák, foto (c) Petr Chodura