01.08.2006 00:00

Desáté Kratochvílení vytváří i slavný polský režisér Madzik

České Budějovice 1. srpna (ČTK) - Unikátní série divadelních představení nazvaná Kratochvílení se letos pro domácí soubor Divadla Continuo stává naplněním letitého snu. Jedním ze dvou režisérů tohoto projektu, který vzniká výhradně pro zahradu zámku Kratochvíle na Prachaticku, je totiž slavný polský divadelník Leszek Madzik. Kratochvílení začne ve středu a potrvá do 12. srpna.

Část představení režíruje Madzik, druhou část šéf Continua Pavel Štourač. "Spoluprací s Leszkem se nám plní divadelní sen, protože patří k našim vzorům a výrazně nás ovlivnil," řekl ČTK Štourač.

Výtvarník a režisér Leszek Madzik je tvůrcem slavné Sceny Plastycznej KUL, patří do proudu avantgardních divadelníků a 35 let významně ovlivňuje podobu světového výtvarného divadla. Jeho inscenace se obejdou beze slov, obrazy spojuje s hudbou.

Toto pojetí vyhovuje atmosféře, již skýtá noční park s vodním příkopem u renesančního zámku Kratochvíle. "Bezeslovné divadlo dává divákovi možnost chápat ho po svém a sám si najít jeho smysl, vložit do něj svůj osobní příběh," řekl Madzik ČTK a Českému rozhlasu.

Spolupráci s Divadlem Continuo označil za velkou výzvu, protože tento soubor pokládá za skvělý. Většinou připravuje představení pro interiér, takže práce v plenéru je pro něj i dobrodružstvím. "Když vidím, jak se pere s každým kusem papíru a každým hřebíkem, naplňuje mě to optimismem, že i takový mistr zde může válčit. Je to oboustranně zajímavá spolupráce a chtěl bych v ní pokračovat," dodal Štourač.

Mezinárodní projekt Kratochvílení se letos koná podesáté. Speciálně pro Kratochvíli jej zhruba měsíc vytvářelo 50 umělců z Čech, Polska, Německa, Slovinska a dalších evropských zemí. Až do 12. srpna zde vždy od 21:00 předvedou celkem 11 představení, která pak už nikde jinde nezopakují.

Publikum bude opět putovat za aktéry zahradou. Tentokrát se bude hrát víc na zemi, ubylo prvků ve vzduchu i ve vodě. Na hudební stránce představení se podílejí také multivokalistka Ridina Ahmedová a perkusionista Jaroslav Kořán.

Madzik pracuje s výraznými papírovými kostýmy a klade důraz hlavně na působivé nasvícení prostoru, ve Štouračově pojetí bude hodně pohybu, čemuž odpovídají i kostýmy z pružného textilu. "Základní impulz, tedy touha jít, neztratit se a snažit se něco pochopit, zůstává. Mění se spíš to, jak je formulovaná - jestli má křídla, která jsou vidět, nebo je to hlas, který nás táhne," vysvětlil Štourač.

Alena Binterová kar

Autor článku: ČTK