03.10.2022 09:44

Divadelní společnost Masopust v sezóně 2022/23

Milí diváci, děkujeme vám za přízeň a setkávání v minulé sezóně. I přes mnohé nesnáze, které přinesla, nám stále dává velký smysl a přináší nezměrnou radost setkávat se s vámi v tom podivuhodném uspořádání jeviště a hlediště, při rozhovorech o tom, co jste viděli, co jsme se pokusili vytvořit a co má význam rozvíjet dál. V této sezóně v tom plánujeme pokračovat, protože divadlo je pro nás jedinečným polem průzkumu společenských i osobních otázek. Proměňuje obě strany. Snažíme se být stále odvážnější v tom, do jakých snů se pouštíme.    

Na podzim bude Eliadova knihovna hostit autorskou inscenaci Tisíce radostí v objetí úzkosti v režii Borise Jedináka a Petra Jeřábka. Přemýšlení o úzkosti nebo hra kolem úzkosti, která pojmenovává různé varianty psychické bolesti a je silným fenoménem dneška, bude v jiné podobě prostupovat i další inscenací, kterou spolu s Janem Mikuláškem uvedeme v březnu 2023. Divadelní adaptaci prozaického debutu Elsy Aids Přípravy na všechno. Zasáhla nás upřímnost a syrovost prozaického debutu Přípravy na všechno (Fra 2020), který zdánlivou bezcitností volá po citu, rytmicky a nekompromisně směřuje k odcizení. Současně netrpí moralismem a má v sobě podivný postapokalyptický humor, který zahrnuje i přípravy na konec světa či invazi armád nebo mimozemských civilizací, jehož jsou (zde intenzivně v mužské podobě) součástí i konspirační teorie, jako poslední skrýš před realitou.

Na viděnou v hledišti!

Srdečně,
Tereza Marečková

https://maso-pust.cz/


Boris Jedinák, Petr Jeřábek a kol.
Tisíce radostí v objetí úzkosti

Stojím v přezdobeném růžovém pokoji. Dekorace, krajky a pentle. Všichni už jsou nachystaní venku na zahradě, kde má každou minutou začít svatební obřad. Náš svatební obřad. Mám sucho v ústech, zvedá se mi žaludek. Třesoucíma se rukama se pokouším zapnout knoflíčky u propocené košile. S nulovou úspěšností… Za deset minut jsem zvládl zapnout jeden. Zbývá deset. Přijde mi, jako bych na tomto místě nehnutě stál už několik let. Někdo klepe na dveře.

S úzkostí jsme se za svůj život setkal každý. V těch nejméně vhodných chvílích dokáže ovládnout celé naše tělo, zaplavit hlavu černými myšlenkami, nekonečně zpomalit nebo dokonce zacyklit naše vnímání času. Autorská inscenace volně vychází z autobiografické knihy žurnalisty Scotta Stossela, v níž popisuje, jak úzkost může ovlivnit jak ty nejbanálnější všednodenní situace, tak zlomové momenty našeho života, jakými jsou například pracovní pohovor, slavnostní ples nebo svatební obřad, který by přeci měl být tou nejkrásnější chvílí našeho života. Nikoli ale ve chvíli, kdy se do něj vloží úzkost. Jak by vypadal ponor do hlavy člověka, kterého právě zastihla úzkost? Jakými způsoby se s ní můžeme vyrovnávat? Lze ji obrátit v náš prospěch?

režie a dramaturgie: Boris Jedinák, Petr Jeřábek
scénografie: Michaela Semotákov
hudba: Kvietah
hrají: Lucia Čižinská, Sára Halušková, Radek Melša, Petr Jeřábek, Boris Jedinák
premiéra: prosinec 2022, Eliadova knihovna (Divadlo Na zábradlí)


Elsa Aids
Přípravy na všechno

Mladý muž odchází od rodiny, od své ženy, s níž má dvě děti, dvojčata, a najde si mladší ženu, se kterou navazuje vztah. V současnosti velmi přítomný a „banální“ příběh, jehož hladkost mrazí, pokud se chceme zamýšlet nad hlubšími souvislostmi. Elsa Aids ve své próze popisuje tuto situaci s otevřeností, jaká se vidí jen vzácně. A čím je text „lehčí“ a splavnější, tím bolestnější jsou děje pod povrchem. V určité podobě se každého z nás tento příběh silně dotýká. Každý z nás se ocitl v některém z bodů, mezi nimiž se odvíjejí obrazy této autofikce. Chceme se přihlásit s vlastní autofikcí a vplétat ji do imaginace inscenace. Rozpad vztahů, rozchod a rozvod. Rozvrat společnosti. Otevřenost v prázdnotě, v temnotě – pojmenování bolestí. S odstupem, s důsledností, s humorem. 

S režisérem Janem Mikuláškem jsme do hlavní dvojrole obsadili dva silné představitele střední generace – Jana Hájka a Miloslava Königa. Dvojice na scéně může pracovat s motivem rozpolcené psýché a prolínat se do zdvojeného a tím amplifikovaného motivu dítěte – dvojčat. Zajímají nás mocenské pozice rodič a dospělý, absence rodiče a jejich rozehrávání, přesmyky a záměny. Motiv dvojčat má v sobě historicky něco znepokojivého, symbolizuje „světlou a temnou stránku“ každé individuality, její „stín“, ale současně nerozlučné spojení, spiklenectví. Jevištní adaptace vytvoří souhru původní prózy a nové obrazivé skutečnosti s tématy samoty, odcizenosti sobě sama, narcistickým zraněním, která znemožňují naplněný život ve vztazích. Příprava na život jako boj. Zároveň chceme akcentovat vědomí, že ve vyhasínající prázdnotě se může nečekaně obnovit život, možná ve zdravější, houževnatější podobě.

režie: Jan Mikulášek
dramaturgie: Tereza Marečková
jevištní adaptace: Jan Mikulášek, Tereza Marečková
scénografie: Petra Vlachynská
hrají: Jan Hájek, Miloslav König
premiéra: březen 2023, Eliadova knihovna (Divadlo Na zábradlí)

Autor článku: Masopust