03.09.2018 20:02

Divadlo Kalich uvede nově pojatý muzikál Vlasy

Slavný muzikál Vlasy je po Pomádě, Horečce sobotní noci a Srdcovém králi čtvrtým světovým muzikálem v repertoáru pražského Divadla Kalich. Nové nastudování má podtitul "květiNOVÉ děti", neboť se autoři snažili při zachování původního náboje i atraktivity Vlasů vztáhnout scénář i na současnou mladou generaci. Před premiérou, jež se uskuteční 18. ledna, se 8. a 9. září odehrají tři již vyprodané předpremiéry.

Když měly před více než padesáti lety Vlasy premiéru v New Yorku, způsobily poprask zejména tím, že v nich zněla rocková hudba a neskrývaly nahotu. O půl století později by podobné náležitosti příliš šokující nebyly, což si uvědomují i tvůrci nového nastudování.

„Stále však můžeme Vlasům zachovat jejich původní náboj a atraktivitu, když v nich budeme se stejnou otevřeností mluvit o současné mladé generaci. Scénář nám to umožňuje, protože témata, o nichž se píše v libretu a zpívá v písničkách, jsou stále velice aktuální - některá bohužel, jiná bohudík," uvedl producent a majitel Divadla Kalich Michal Kocourek.

Podobně na muzikál nahlíží i choreografka Petra Parvoničová. „Je to zcela nově pojatý muzikál. Režisér Šimon (Caban) to s panem (překladatelem Jiřím) Joskem nádherně přepsali. Dali tomu nádech současnosti, aby si lidé uvědomili, že válka hrozí pořád," řekla v rozhovoru pro ČTK.
Choreografie je podle ní náročná, ale hercům se ji podařilo vypilovat. Náročné pro ně bylo zejména to, že se museli zabývat nejen samotným výkonem. „Největší a nejtěžší zkouška je pro ně to, co se dělá v zahraničních muzikálech, že se herci musí skoro převlékat sami, přinášet si rekvizity, jako jsou třeba židle, a úplně všichni tady skutečně tančí. Není to tak, že by někdo stál, zpíval a za ním to ostatní odtančili. Fakt tady makají úplně všichni," chválila.
Sama měla zpočátku obavy z toho, jakým způsobem muzikál pojmout. Lubomír Dolný, který se postaral o pěvecké a hudební nastudování, podle ní však udělal skvělou práci a zprvu skeptický pohled tak nakonec úplně pozměnila. „Nakonec je to pro mě jeden z nejsilnějších muzikálů, které jsem dělala. Posledních 20 minut probrečíme úplně všichni. Je to strašně silné. Člověk si uvědomí, že život je fakt jenom jeden," uvedla Parvoničová.

V průběhu zkoušek zasáhla všechny aktéry smrt překladatele Jiřího Joska. „Jeho odchod nás samozřejmě ohromně zasáhl a stále dost bolí. Pan Josek nám chybí i po čistě lidské stránce. Třebaže měl za sebou úctyhodné dílo, pro které jsem si ho nesmírně vážil, vždycky byl neskutečně skromný a vstřícný," uvedl Kocourek.

Muzikál Hair měl v New Yorku premiéru 17. října 1967. Jen na Broadwayi (zde se začal hrát v roce 1968) měl na dvě tisícovky repríz, podobně v Londýně, a za 50 let se hrál prakticky po celém světě. Dílo autorské dvojice Gerome Ragni a James Rado s hudbou Galta MacDermota bylo poselstvím o volné lásce a odporu proti válce ve Vietnamu "květinové" generace 60. let.

http://www.divadlokalich.cz/

Autor článku: ČTK: opm, rot