12.03.2003 00:00

Divadlo žije! – 22. března 2003

22.března od 22 hod. uvede Česká televize (ČT 2) další díl měsíčníku věnovanému českému, moravskému, slezskému, ale i dalšímu (třeba slovenskému) divadlu. Co pro Vás moderátorka Anežka Milerová připravila, uvádí její komentář:

V tomto díle divadelního magazínu uvidíte, co jiného, než premiéry minulého měsíce. Z nich bych vás ráda upozornila na českou premiéru současné americké hry /sic/, kterou uvádí Dejvické divadlo, pokračování kabaretu Kostlivec v silonkách z olomouckého Studia Hořící žirafy a na dvě v Čechách znovuobjevené hry: slovenskou Matku a brazilskou hru Závěť Psa. Když už jsem u toho psa, tak se také dozvíte, že Sergej Fedotov nastudoval v ostravské Aréně Bulgakovo Psí srdce a u Bezručů, rovněž vlastní dramatizaci, Dostojevského Idiota. Z klasický titulů uvidíte Bibienovu Calandriádu, kterou diváci poprvé viděli už v roce 1513! a teď ji ve Zlíně nastudovala Zoja Mikotová. Další komedii se záměnou a převlekem režíroval v Jihlavě Jiří Fréhar (Večer tříkrálový) a Strniskovu variaci na motivy a dialogy z Goldoniho her uvedl v Mostě Milan Schejbal. Navštívíme také vinohradské divadlo a Dona Juana v režii J. Menzela a Strindbergův Tanec smrti v Ungeltu. Z mladších, leč klasických titulů se můžete ještě těšit na královehradecký Dům Bernardy Alby, Tramvaj do stanice Touha z Mladé Boleslavi či Smrt obchodního cestujícího z pražského Rokoka. Obchodním cestujícím byl také Řehoř Samsa z Kafkovy Proměny, kterou ve vlastní adaptaci nastudoval v Divadle Komedie Arnošt Goldflam. Markýza de Merteuil, vikomt Valmont a markýz de Sade jsou protagonisty představení, které v Divadle Husa na provázku nastudovala ještě studentka režie brněnské JAMU - o tom bude samozřejmě v magazínu také řeč. Pozvu vás také do pražské Violy, kde Lída Engelová uvedla dramatizace méně známých povídek A. P. Čechova a jednu jeho velmi známou aktovku.

Ze současných her uvidíte Měsíční běs, který po pardubickém divadle, nastudovala divadlo vinohradské, další nastudování Zelenkových Příběhů obyčejného šílenství (tentokrát z Plzně), Taneční hodinu A. Saalbachové, která se ovšem v Brně hraje pod názvem Baletky a můžete v ní vidět celý dámský soubor divadla Husa na provázku, ztřeštěnou komedii Raye Cooneyho, kterou na Fidlovačce režíroval Juraj Herz, a slavného Řidiče paní Daisy, kterého v Ungeltu s Alenou Vránovou a Stanislavem Zindulkou nastudoval Ladislav Smoček. V únoru měl premiéru nový český muzikál Galileo, takže ten uvidíte také, stejně jako klasický muzikál Cabaret, který v MD Brno nastudoval německý režisér Pavel Fieber. Lehčí žánr ještě doplní retrorevue z Jihočeského divadla Med ve vlasech. Nezapomněla jsem ani na typ pro nejmenší diváky, se kterými můžete navštívit nové představení libereckého Naivního divadla (Máme kliku pohádkovou), které napsala kmenová autorka divadla Iva Peřinová. Dětem je určen i Golem z pražského Minoru. Naopak stejnojmenné představení, který jste mohli vidět v NoD Roxy je určeno výhradně dospělým divákům, jedná se totiž o dramatizaci slavného Meyrinkova románu. V únoru proběhlo i několik festivalů, na které letem světem také zavítáme - brněnský Trialog, pardubický Grand festival smíchu, ostravský Ostravar. A samozřejmě nevynechám festival Slovenské divadlo v Praze, který už po osmé uspořádalo Divadlo bez zábradlí. Chybět nebude samozřejmě losování ze správných došlých odpovědí na minulou soutěžní otázku. A pokud si chcete odpověď na novou soutěžní otázku připravit už teď, tady je:

Soutěž:

Slovo [sic] v hranaté závorce, které tvoří titul nové inscenace Dejvického divadla, pochází:
a) z katalánské španělštiny a znamená ano
b) z češtiny, jde o zkrácené slovo sice
c) z latiny a znamená tak, takto

odpovědi na e-mailovou adresu: Anezka.Milerova@czech-tv.cz

Autor článku: redakce