26.10.2022 09:58

Do Alfreda ve dvoře zavítá britský konceptuální umělec Tim Spooner

Britský konceptuální umělec, performer, scénograf a loutkář Tim Spooner vytvořil od roku 2010 řadu pozoruhodných inscenací, ve kterých animuje materiál pomocí magnetů, elektřiny a chemických reakcí. Do Prahy nyní přijíždí s durativní verzí performance Poison Maracas, ve které hraje s loutkou Pinokia koupenou v pražském obchodě se suvenýry. V průběhu večera mohou diváci volně vcházet a vycházet z prostoru performance.

Poison Maracas pokračuje Tim Spooner ve zkoumání všeho okrajového, zpětnovazebních smyček a snah o zmizení. Toto malé loutkové představení je experimentem o zaměřování příčin a následků mezi jednotlivými souřadnicemi, kterými jsou konečky prstů, lopatky, prsty na nohou, stěna, podlaha.

"Dílo vzniklo jako náhlá myšlenka při procházce ulicemi v centru Prahy, kde jsou stovky obchodů pro turisty s marionetami, z nichž mnohé zobrazují Pinocchia. Bylo cosi ohromujícího na jeho podobě reprodukované v tolika podobných, ale trochu odlišných verzích a různých velikostech, hromadně zavěšených a lehce se pohupujících na nitích. Přemýšlel jsem o notorické známosti jeho zobrazení, o nejslavnější loutce, o tragické a svérázné postavě, o jeho úsměvu a o loutkách jako o nádherných předmětech i laciných hračkách. Moji dva Pinocchiové jsou stínové verze. Jsou tu proto, aby se na ně člověk díval a zároveň se na ně nedíval. Stále jsou to Pinocchiové, ale část jejich pinocchiovství byla vyčerpána nebo odstraněna. Jsou to obrazy, ale jsou to také jen fantómy, rozměry nějakých jiných vzdálených pohybů. Název odkazuje k něčemu zábavnému a nebezpečnému a klamnému, co zaměstnává obě ruce. Nejednoznačné možnosti rukou. Myslím, že ruce jsou nejzajímavější části těla - orgány, které jsou nejvíce schopné násilí, rozkoše a loutkářství." - Tim Spooner.

Tim Spooner ve své práci kombinuje performance, malbu a sochařství, které obohacuje o nové silné přísady a příchutě, většinou značně podivné. Zajímá se především o nepředvídatelnost, jeho projekty jsou často cvičením ve vyvažování kontroly a jejího nedostatku při nakládání se všemi použitými materiály. Jeho práce byly hojně prezentovány v divadlech a galeriích ve Velké Británii, Evropě a Asii. Naposledy byla v londýnské galerii Commonage vystavena samostatná výstava obrazů a pohyblivých soch A Wave in A Cave. Žije a pracuje v Londýně.

POISON MARACAS

Autor článku: a foto převzato z webu www.alfredvedvore.cz

Do Alfreda ve dvoře zavítá britský konceptuální umělec Tim Spooner

Zahraniční divadlo

23.03.2023

Balet Národního divadla moravskoslezského zatančí o víkendu na prestižním festivalu v Německu a v květnu v Izraeli

Inscenaci Rossiniho karty uvede soubor baletu Národního divadla moravskoslezského o tomto víkendu 2x na festivalu Tanztage v německém Oldenburgu. Se stejným programem vyrazí koncem dubna do Izraele – tam od 2. do 7. května postupně odehraje šest (!) představení ve třech divadlech: čtyři v Tel Avivu a po jednom v Haifě a v Jeruzalémě.

22.03.2023

Kyliánův taneční archív získal do svých sbírek unikátní soubor osobních dopisů a kreseb Marcela Marceaua

Prostřednictvím českého choreografa Jiřího Kyliána získal Kyliánův taneční archív unikátní soubor osobní korespondence, kterou si mezi lety 1962–1974 a 2004–2005 vyměnil světoznámý francouzský mim Marcel Marceau se svou kolegyní, múzou a manželkou Ellou Jaroszewiczovou.

21.03.2023

Dnes začínají světové svátky divadla pro malé i velké

Na právě začínající týden již tradičně připadají oslavy divadelního umění. Světový den divadla se od roku 1962 každoročně slaví 27. března. Předchází ho Světový den divadla pro děti a mládež, pro který byl zvolen 20. březen, a Světový den loutkářství, který připadá na 21. března. Iniciátory oslav jsou mezinárodní nevládní divadelní organizace přidružené k UNESCO, které každoročně připravují poselství k těmto divadelním svátkům