20.03.2009 00:00

Festival Divadelní Flora 2009 se blíží

O festivalu a novinky Divadelní Flory 2009

Mezinárodní festival Divadelní Flora je tradiční tematizovaná nesoutěžní přehlídka aktuální tvorby předních českých a zahraničních divadel s bohatým doprovodným programem. V letošním roce jsou jejími hlavními pořadateli Moravské divadlo a nově také občanské sdružení Divadlo Konvikt, které na přípravách, produkčním zajištění, organizaci a realizaci přehlídky výrazným způsobem participovalo již v letech 2006–2008.

Již 13. ročník festivalu Divadelní Flora proběhne v termínu 12.–21. května 2009 a jeho bohatý program nabídne divákům celkem pět desítek produkcí – z toho 35 divadelních představení, 12 filmových projekcí a 3 zcela mimořádné koncerty. Letos se do Olomouce sjedou divadelníci, performeři a hudebníci nejen z České republiky, ale i ze Slovenska, Maďarska, Belgie, Německa, Řecka, Ruska, Polska, Francie, Nizozemska, Švédska, Rakouska a Irska – tedy celkem z 13 zemí. Jednotlivé akce celého festivalu se pak budou odehrávat nejen na již tradičních místech jako jsou Moravské divadlo (velké jeviště i prostor „za oponou“), Divadlo hudby, nádvoří Tereziánské zbrojnice a olomoucké Horní náměstí, ale také v prostorách tzv. Konviktu – Uměleckého centra Univerzity Palackého, kde dříve probíhal pouze tzv. off program Open Konviktu. „Vzhledem k počtu produkcí a jejich zaměření bylo nutné rozšířit počet míst konání i o tento prostor, který nabízí dobré zázemí zejména pro alternativní divadelní produkce,“ dodává ředitel festivalu Petr Nerušil. Novinkou bude rovněž prezentace tzv. site-specific projektů v různých částech města Olomouce, které vzniknou v rámci workshopu studentů pražské DAMU a zájemců-studentů z olomouckého regionu pod vedením jednoho ze zakladatelů tradice site-specific v České republice – scénografa Tomáše Žižky.

Součástí festivalu bude – již podruhé – také desetidenní workshop studentů uměnovědných a uměleckých kateder pražské Univerzity Karlovy, brněnské Masarykovy univerzity, VŠMU Bratislava a UP Olomouc. Přibližně dvě desítky studentů, kterým pořadatelé poskytnou volné vstupenky na vybraná představení a uhradí ubytování v Olomouci po celou dobu konání akce, budou festivalové dění reflektovat prostřednictvím zpravodaje i formou každodenního festivalového videožurnálu. Jejich reference se následně objeví také v tištěných periodikách a na internetovém portálu RozRazil online.

Pořadatelé předpokládají, že produkce Divadelní Flory 2009, jejíž rozpočet činí 4.000.000 Kč, by mělo navštívit více než 10.000 diváků.

Motto a program festivalu

Divadelní program festivalu se v letošním roce nese v duchu motta Válka idejí. „To bylo vybráno v souvislosti s 20. výročím tzv. sametové revoluce. Chceme tak v různých podobách a prostřednictvím pohledů tvůrců různých generací přiblížit rozmanité pohledy na konfrontaci minulosti a přítomnosti, totality a demokracie. A to nejen v kontextu české historie, ale i v obecněji platných rozměrech,“ charakterizuje tuto volbu Nerušil.

Na jedné straně se tak v programové nabídce festivalu objeví reflexe divadelníků, kteří dobu totality sami prožili. Mezi ně rozhodně patří titul Cirkus Havel aneb My všichni jsme Láďa – originální scénická montáž vykreslující absurditu, perverzi a schizofrenii doby normalizace, ale i docela nedávných let, který v brněnském Divadle Husa na provázku nastudoval Vladimír Morávek. Odcházení královéhradeckého Klicperova divadla v režii Andreje Kroba – zpracování nejnovějšího textu dramatika Václava Havla – je zase sebeironickým bilancováním odcházející politické garnitury a sžíravým pohledem na nástup nové dravější generace. S tematickým zaměřením festivalu velmi úzce souvisí také titul Zítra se bude... – divadelně působivé zpracování nechvalně známého soudního procesu s Miladou Horákovou v režii Jiřího Nekvasila a v podání pražského Národního divadla, v němž hlavní roli ztvárňuje legendární Soňa Červená, oceněná Cenou Alfréda Radoka za nejlepší ženský herecký výkon loňského roku.

Nepřímo pak o „souboji idejí“ pojednávají i zpracování klasických divadelních textů: Král Lear v podání slovenského Divadla Andreja Bagara Nitra v režii Ondreje Spišáka nabídne pohled na člověka, který nedokázal uznat pravdu druhé strany a Mrożkovi Emigranti polských souborů Teatr Provisorium & Kompania Teatr Lublin v režii Witolda Mazurkiewicze zase představí velmi současný pohled na téma potřeby úniku a emigrace. Inscenace pražského Divadla v Dlouhé s názvem Vějíř s broskvovými květy v režii J. A. Pitínského je výtvarně i herecky brilantně stylizovaným příběhem lásky, vášní, intrik a mocenských rozbrojů na pozadí společenské destrukce vládnoucí dynastie Ming v Číně první poloviny 17. století, nicméně zdůrazňuje – pro současnost tak typický – motiv rozkladu společnosti vinou etického úpadku její elity. V neposlední řadě lze mezi tyto tituly zařadit i baletní inscenaci Libora Vaculíka Královna Margot Moravského divadla Olomouc – historické drama inspirované motivy ze stejnojmenného románu Alexandra Dumase st., které líčí fanatickou válku idejí neodvratně směřující ke krvavému běsnění Bartolomějské noci a jež festival Divadelní Flora 2009 ve čtvrtek 21. května 2009 slavnostně zakončí.

Zajímavé pohledy nabídnou na straně druhé také mladí tvůrci, které téma konfrontace s minulostí dnes velmi výrazně přitahuje. Brněnské divadlo Feste představí v režii Jiřího Honzírka svůj projekt Osmdesátdevět – trenažér jedné revoluce, který je postaven na zneklidňujícím zpochybnění autenticity revoluce jako zcela živelné a ulicí řízené události. Také inscenace Osobní anamnéza, aneb Vedlejší příznaky jedné totality režisérky Petry Tejnorové nabízí reflexi reality života ve společnosti pokřivené komunistickou totalitou prizmatem nejmladší generace profesionálních divadelníků, kterým bylo v roce 1989 pět až osm let. V neposlední řadě o vztahu mladé generace k totalitě vypovídá také inscenace ostravského Divadla Petra Bezruče v režii Jana Mikuláška – první tuzemská dramatizace slavného alegorického románu George Orwella 1984, sugestivně popisujícího manipulaci s lidskou osobností a myslí.

Součástí hlavního festivalového programu budou rovněž zajímavé tituly alternativní scény – týmový projekt herce Davida Prachaře, hudebníka Pavla Fajta a režiséra Jana Nebeského Neúplný sen, formálně vytříbená inscenace Evropané Jiřího Adámka – scénická divadelní kompozice inspirovaná nejotřepanějšími mediálními frázemi politiků a novinovými titulky z posledních let, dále řadou festivalových cen ověnčený sólový projekt mladé progresivní maďarské tanečnice a choreografky Anny Réti Inside Out, produkce souboru VerTeDance Dance of Canis Lupus renomovaného vlámského choreografa a člena legendárních Ultima Vez Thomase Steyaerta, cirkusová fraška Doppelgänger Teatru Novogo Fronta či poetická pouliční produkce TaBALADA česko-francouzského souboru Décalages.

Od pondělí 18. května 2009 se pak veškeré dění přenese do Konviktu, kde budou během čtyř dnů až do čtvrtka 21. května 2009 v rámci projektu Open Konvikt divákům nabídnuta kromě bohatého doprovodného programu v podobě filmových projekcí a koncertních vystoupení (mj. hudebníci okolo irského kytaristy a zpěváka Japea, polská zpěvačka a herečka Maria Peszek s projektem Maria-Awaria nebo rakouská kapela Gustav) především alternativní divadelní představení tanečního a performativního charakteru. Nebude chybět např. inscenace Baga-Basta tanečníků Alexandra Gottfarba (Švédsko) a Milana Tomášika (Slovensko) s německým hudebníkem Nikolausem Herdieckerhoffem, volná improvizace uskupení LÁHOR/Soundsystem, výtvarně taneční freska o pocitech marnosti zahnívající společnosti Svět odsouzencův v podání Spitfire Company, taneční projekt Basta cosí! maďarské choreografky Klary Pataky, vystoupení slovenských tanečníků Tomáše Krivošíka a Jara Viňarského Melting into Reality a Nikdy nezaliaty čaj, plenérová představení Malá smrt Adély Laštovkové Stodolové a dua SKUTR nebo site-specific projekty pod vedením pedagogů DAMU Tomáše Žižky, Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského. Nizozemská produkce renomovaného souboru T.R.A.S.H. připraví speciálně pro festival premiéru projektu T. Bernadette.

Informace o festivalu a prodej vstupenek

Podrobný program festivalu a další informace najdou diváci na webových stránkách www.divadelniflora.cz a v bohatě vypraveném katalogu, který si budou moci zakoupit – stejně jako vstupenky na jednotlivá představení – v pokladně Moravského divadla Olomouc (Horní nám. 22, info na tel. čísle 585 500 500). Vstupenky na akce konané mimo Moravské divadlo lze zakoupit také na místě konání, vždy hodinu před daným představením. Předprodej vstupenek začíná v úterý 14. dubna 2009. Podobně jako v minulých letech, i letos zůstává vstup na všechny off programové akce v Konviktu volný.

Informace o festivalu

XIII. mezinárodní festival DIVADELNÍ FLORA 2009

Termín konání projektu:             12. – 21. 5. 2009

Pořadatel projektu:                    Moravské divadlo Olomouc, Divadlo Konvikt, o. s.

Generální partner projektu:         Olomoucký kraj

Rozpočet festivalu:                    4.0000.000 Kč

Místa konání projektu: Olomouc (Moravské divadlo Olomouc, Umělecké centrum Univerzity Palackého – Konvikt, nádvoří Tereziánské zbrojnice, Divadlo hudby, Horní náměstí, volná prostranství města Olomouc)

Motto DF 2009:                       Válka idejí

Web:                                        http://www.divadelniflora.cz/

Kontakt:                                   info@divadelniflora.cz

Kontakty: Pavla Bergmannová, tisková mluvčí a PR festivalu Divadelní Flora

                e-mail: bergmannova@moravskedivadlo.cz, tel.: +420 775 182 502

                Petr Nerušil, ředitel festivalu Divadelní Flora

                e-mail: neru@email.cz, tel.: +420 776 736 263

 

HLAVNÍ PROGRAM

Místa konání: Moravské divadlo Olomouc, Umělecké centrum Univerzity Palackého – Konvikt, nádvoří Tereziánské zbrojnice, Divadlo hudby, Horní náměstí, volná prostranství města Olomouc

ÚTERÝ 12. 5. 2009

17:00 hod., Konvikt (div. sál): Anna Réti: Inside Out (HUN)

Choreografie a režie: Anna Réti

Řadou festivalových cen ověnčený sólový projekt mladé progresivní maďarské tanečnice a choreografky. „Sólové taneční vystoupeni Anny Réti je energické, důrazné až nemilosrdné. Obsahuje bolestivý náboj lidství. Obrazy, jimiž se to v představení hemží, se vyznačují výraznou plasticitou. Vnitřní atmosféra je natolik dusná, až má divák pocit, že se ocitl v nitru džungle.“ Ádám Mestyán

19:00 hod., Moravské divadlo („za oponou“)

Václav Havel – Vladimír Morávek – Petr Oslzlý: Cirkus Havel aneb MY všichni jsme Láďa

Divadlo Husa na provázku Brno, režie: Vladimír Morávek

Originální scénická montáž vykreslující absurditu, perverzi a schizofrenii doby normalizace, ale i docela nedávných let. Divadlo Husa na provázku získalo exkluzivní souhlas Václava Havla k vytvoření originální scénické montáže z jeho textů. V důkladně komponovaném celku se jednotlivé útržky z her, jejich postavy, situace dostávají v novém kontextu do nečekaného světla, často i protichůdného původnímu vyznění. Finále montáže pak Václav Havel napsal speciálně pro provázkovskou inscenaci. „Havlovská inventura“ chce přenést klasika z polic knihoven zpátky do našeho světa.

22:45 hod., Divadlo hudby - David Prachař – Pavel Fajt – Jan Nebeský: Neúplný sen

Studio DAMÚZA, režie: Jan Nebeský

Inscenace volně navazuje na projekt Hamlet part II, realizovaný stejnými tvůrci v roce 1998 v Divadle Komedie. Rozvíjí možnosti spojení improvizovaného textu s hudební rytmikou a pohybem. Tvůrci se nechali inspirovat předlohami portugalského literárního objevu 20. století Fernanda Pessoy Faust a Kniha neklidu 1, 2, v nichž nás uvádí do světa se stále přítomným neklidem a nejistotou, pramenící z nemožnosti změny. Cena Sazky a Divadelních novin v oboru Alternativní divadlo pro herce Davida Prachaře.


STŘEDA 13. 5. 2009


17:00 hod., Divadlo hudby- David Prachař – Pavel Fajt – Jan Nebeský: Neúplný sen

19:00 hod., Moravské divadlo - William Shakespeare: Král Lear (SK)

Divadlo Andreja Bagara Nitra, režie: Ondrej Spišák

Strhující inscenace stěžejního opusu světové dramatiky uzavírá trilogii uvádění velkých královských her Williama Shakespeara v netradičních interpretacích a podobách na jevišti jednoho z nejrespektovanějších středoevropských divadelních souborů – Divadla Andreja Bagara Nitra. Příběh o králi, který nepochopí vyznání své milované dcery Kordélie a uvrhne tak do neštěstí nejen své okolí, ale především sám sebe, je tak trochu pohádkou a zároveň i jedním z největších podobenství o lidském údělu. Otevírá témata jako je polemika se smrtí i se životem, konfrontace prožitého a cenné lidské zkušenosti... Geniální dramatický kolos v režii Ondreja Spišáka pak jiskří okamžiky jevištní magie a umožňuje divákům poznat nepředvídatelnosti vlastního osudu... V rámci DF poprvé v České republice.

22:45 hod., Konvikt (div. sál) - Jiří Adámek – Martina Musilová – J. Kopecký: Evropané

Boca Loca Lab, režie: Jiří Adámek

Scénická divadelní kompozice inspirovaná nejotřepanějšími mediálními frázemi politiků a novinovými titulky z posledních let si klade řadu základních otázek: V co se převtělila dnešní jednotná evropská identita? Existuje vůbec někdo jako Evropan...? Co se skrývá za slovy, slogany a frázemi? Jak má tomu všemu Evropan rozumět? Pomocí opakování, rytmizování a zhudebňování slov, pomocí jejich fragmentů, zvuků a hluků vzniká zvláštní, ale v podvědomí nám všem známý obraz dnešní Evropy. Evropané svou stavbou připomínají hudební skladbu: základním východiskem není scénář v tradičním slova smyslu, ale spíše libreto či hlasová partitura. Místo replik a dialogů jsou skladebním prvkem slova, fragmenty slov, zvuky, hluky.

ČTVRTEK 14. 5. 2009

10:00 hod., Divadlo hudby - Havel – Honzírek – Macek – Kačer: Osmdesátdevět – trenažér jedné revoluce (školní představení)

Divadlo Feste, režie: Jiří Honzírek

Inscenace je postavená na zneklidňujícím zpochybnění autenticity revoluce jako zcela živelné a ulicí řízené události a současně i na podtržení kontrastu mezi každodenním životem ve světě před převratem a po něm. Tvůrci v představení kombinují konvenční divadelní postupy s happeningovou rekonstrukcí legendárních jednání mezi Občanským fórem a zástupci totalitní moci v listopadu 1989. Představení proto funguje jako revoluční trenažér, v němž si diváci i herci mohou osobně prožít vyjednávání mezi komunistou Adamcem a revolucionářem Havlem.

17:00 hod., Konvikt (div. sál) - J. Adámek – M. Musilová – J. Kopecký: Evropané

19:00 hod., Moravské divadlo  - Václav Havel: ODCHÁZENÍ

Klicperovo divadlo Hradec Králové, režie: Andrej Krob

Inscenace nejnovějšího textu nejvýznamnějšího českého dramatika 2. poloviny 20. století v nastudování Havlova „kmenového“ režiséra a divadelního souputníka Andreje Kroba. Titul nás zavádí do domácnosti odcházejícího politika Dr. Viléma Riegera. Bývalému kancléři skončilo volební období a nad jeho dalším setrváním ve vládní vile obklopené višňovým sadem visí otazník. Stejně zřejmé je, že ani jeho okolí, ovládané pevnou rukou jeho dlouholeté přítelkyně Ireny, na zadní kolečka tak docela nemyslelo… Autor v Odcházení konstruuje umělý – a smutně zábavný – divadelní svět. Odcházení je sebeironickým bilancováním odcházející politické garnitury a sžíravým pohledem na nástup nové dravější generace.

22:00, Divadlo hudby  - Havel – Honzírek – Macek – Kačer: Osmdesátdevět – trenažér jedné revoluce

PÁTEK 15. 5. 2009

10:00 hod., Divadlo hudby  - Havel – Honzírek – Macek – Kačer: Osmdesátdevět – trenažér jedné revoluce (školní představení)

17:00 hod., Konvikt (div. sál) - Thomas Steyaert: DANCE OF CANIS LUPUS (BEL)

VerTeDance, režie: Thomas Steyaert

Režisér a choreograf Thomas Steyaert – bývalý člen legendární vlámské taneční skupiny Ultima Vez – volně navazuje na své téma schizofrenního člověka, jemuž osobnosti ukrývající se v jeho mysli postupně zahubí zdravý rozum. Zkoumá neklidný svět lidské psychiky z pohledu tří cizinců, které zasadil do neznámého prostoru. Divák si může jen domýšlet, jedná-li se o obývací pokoj, les, ring nebo snad nevědomí či fantazii? Tři tanečnice (Tereza Ondrová, Veronika Kotlíková-Knytlová a Helena Arenbergerová) přes tajuplnou fyzickou komunikaci poznávají samy sebe, i sebe navzájem. Postupně si začnou vytvářet svůj vlastní malý svět a cestovat z bezpečí matčina lůna do divočiny...

19:00 hod., Moravské divadlo - Jiří Nekvasil – Aleš Březina: ZÍTRA SE BUDE...

Národní divadlo Praha, režie: Jiří Nekvasil

Divadelně působivé zpracování nechvalně známého soudního procesu s Miladou Horákovou, který ji dovedl až na popraviště. Hudební příběh je sestaven ze šokujících dobových dokumentů a citací ze soudních spisů. Inscenaci pak vévodí především sugestivní výkony legendární Soni Červené a Jana Mikuška. Dílo Aleše Březiny a Jiřího Nekvasila se setkalo s nebývale pozitivním přijetím diváků i kritiky a úspěšně se představilo na řadě domácích i zahraničních divadelních festivalů. Autoři získali Cenu Sazky a Divadelních novin a v anketě Divadelních novin byl titul vyhlášen jako druhá nejlepší inscenace roku 2008. Soňa Červená pak obdržela Cenu Alfréda Radoka za nejlepší ženský herecký výkon loňského roku.

21:30, Divadlo hudby - Havel – Honzírek – Macek – Kačer: Osmdesátdevět (Trenažér jedné revoluce)

SOBOTA 16. 5. 2009

10:00 hod., Moravské divadlo („za oponou“) - Sławomir Mrożek: EMIGRANTI (PL)

Teatr Provisorium & Kompania Teatr Lublin, režie: Witold Mazurkiewicz

Studie dvou emigrantských osudů, dvou světů a radikálně odlišných povah intelektuála AA a prostoduchého XX ve zbrusu novém, objevném a novátorském režijním zpracování Witolda Mazurkiewicze. Postavě emigranta je v režisérově pojetí něco málo přes čtyřicet let a celá polovina jeho dosavadního života byla jedním velkým útěkem, kompromisem a emigrací. Je z toho druhu běženců, kteří se ze svého exilu nikdy nevrátili a nyní se tak stávají svědky každé následující uprchlické vlny. Jak v takovém světě plném rozčarování a ponížení vyznívají slova dnešních politiků o zopakování irského hospodářském zázraku v Polsku, o návratu do vlasti? Jak ve spojitosti s podobným obrazem světa působí problém celosvětové migrace tváří v tvář pařížským pouličním nepokojům, útokům v londýnském metru či atentátům v New Yorku? Podobné otázky jsou vlastně projevem tragické povahy fenoménu emigrace jako útěku před něčím a hledáním něčeho nového, co však nelze přesně popsat. Emigrace je vlastně budováním multikulturního světa, jenž je ovšem jen pouhou součástí naší vlastní reality, která mívá obvykle stejně tragické a krvavé vyústění jako události v Madridu nebo v Paříži.

17:00 hod., Konvikt (div. sál) - OSOBNÍ ANAMNÉZA, aneb Vedlejší příznaky jedné totality

Opona, o.p.s., režie: Petra Tejnorová

Reflexe reality života ve společnosti pokřivené komunistickou totalitou prizmatem nejmladší generace profesionálních divadelníků, kterým v roce 1989 bylo pět až osm let. Inscenace vychází ze zkušeností těch, kteří mají kontakt s komunistickou totalitou již zprostředkovaný. Prostředníky jsou jim jak rodiče, či ostatní nejbližší osoby, které tuto dobu prožili, případně pak prameny a svědectví o této době, které ovšem promlouvají již poněkud méně srozumitelným jazykem. Česko-polsko-slovenský tým režisérky Petry Tejnorové se metodami tzv. dokumentárního divadla pokouší zjistit, jak přežívá totalita a její myšlení v naší společnosti a v čem jsou její dnešní specifika. Autoři inscenace se vydávají pátrat po jevu, který naší společností prochází možná právě proto, že si to není ochotna přiznat. Projekt kombinuje prvky dokumentárního a fyzického divadla, přičemž klade důraz na vytvoření plastického a zároveň autentického divadelního obrazu, který osloví nejen divákovo racio, ale i jeho vnitřní hmatový prožitek a emoce.

20:00 hod., Moravské divadlo („za oponou“) - George Orwell: 1984

Divadlo Petra Bezruče Ostrava, režie: Jan Mikulášek

Šokující sci-fi utopie či temné obrazy z české minulosti? První tuzemská dramatizace slavného alegorického románu sugestivně popisujícího manipulaci s lidskou osobností a myslí. Hrdina Winston je členem Strany, jež ovládá veškerá média i myšlení lidí. Winston je ovšem jedním z posledních, kteří si uvědomují, že Strana lže. Už jen toto zjištění pro něj znamená jistou smrt. Rozhodne se najít někoho, komu by se mohl se vším svěřit. Zamiluje se do Julie a prožije s ní neuvěřitelnou vášeň i nekonečný strach z odhalení. Prožívají nejkrásnější okamžiky svých životů, vědomi si blížícího se trestu. Smrt by pro oba milence byla vysvobozením, jenže Velký bratr – ochranář a otec celé Oceánie – má s nimi trochu jiné plány…

22:30 hod., Tereziánská zbrojnice (nádvoří) - Teatr Novogo Fronta: DOPPELGÄNGER - Hermetisches Theaterkabinett II. (CZ, DE, GRE, PL, RUS)

TNF & Comp.

Cirkusová fraška, groteskní tanec i vážné metafyzické obrazy ve výpravné plenérová koprodukci Teatru Novogo Fronta. Proslulý soubor alternativního a pohybového divadla uvede svůj nejnovější mezinárodní projekt, ve kterém účinkují herci z České republiky, Polska, Rakouska, Německa, Ruska a Řecka. Jedno z největších a nejnáročnějších představení v historii souboru je příběhem dvojníka vzkříšeného Lazara, který se objevuje po Lazarově příchodu bránou světel. Soubor pracuje se scénickou permutací biblických symbolů a využívá v inscenaci netradiční postup vyprávění pomocí tzv. asociativního střihu, kdy jsou jednotlivé scény spojovány na základě volných souvislostí a tzv. dvojitého kódování. Světová premiéra projektu proběhla v červnu 2008 v rumunském Sibiu, soubor ho dále představil na mnoha významných evropských divadelních festivalech, např. v Polsku (Kalisz, Lublin, Bytom), Srbsku nebo v Edinburghu...

NEDĚLE 17. 5. 2009


9:30 hod., Moravské divadlo („za oponou“) - George Orwell: 1984

17:00 hod., Konvikt (div. sál) - OSOBNÍ ANAMNÉZA, aneb Vedlejší příznaky jedné totality

20:30 hod., Moravské divadlo - Kchung Šang-žen: VĚJÍŘ S BROSKVOVÝMI KVĚTY

Divadlo v Dlouhé Praha, režie: J. A. Pitínský

Výtvarně i herecky brilantně stylizovaný příběh lásky, vášní, intrik a mocenských rozbrojů na pozadí společenské destrukce vládnoucí dynastie Ming, odehrávající se v Číně v první polovině 17. století. Adaptace klasického čínského dramatu rozehrává milostnou historii mladého vzdělance jménem Chou a nankingské nevěstky Siang. Pod vedením režiséra Jana Antonína Pitínského, který se ke spolupráci s Divadlem v Dlouhé vrátil po desetileté přestávce, vznikl brilantní, silně stylizovaný scénický opus, který hojně využívá poetiky, znakového systému a herecké techniky starého čínského divadla jako jsou např. pantomimické prvky, vypravěčské a zpěvní vstupy či pohyb sladěný s častým bubnováním dvou bicích sekcí. To vše podporuje intenzita výrazu a smršť jevištních metafor... Aktuální smysl této inscenace se rozhodně neomezuje jen na sugestivní předvedení magie starého čínského divadla, zvlášť výrazným motivem je v ní rozklad společnosti vinou etického úpadku její elity.

23:30 hod., Horní náměstí - TaBALADA (CZ & FRA)

Décalages, režie: Seiline Vallée

Pouliční představení česko-francouzského ansámblu je volně inspirované starou japonskou legendou Obasute a jejím zpracováním, které se stalo základem pro vznik dvou slavných filmů Balada o Narajemě. Vypráví o staré ženě, jež je zanechána v horách, protože již své komunitě nepřináší žádný užitek. Při práci na inscenaci tvůrci pracovali především s tématy nepotřebnosti starých lidí, stáří a smrti, i tím, jak na tyto fenomény pohlíží naše západní společnost v porovnání s vnímáním stejné problematiky v jiných tradicích a kulturách. Představení se odehrává v okolí alegorického vozu a využívá velmi specifický vizuální jazyk, který divadelníci vytváří pomocí kombinace různých performativních forem a technik – hudby, tance, loutek a závěsné akrobacie. Důležitou součást poetiky inscenace tvoří hudba a zpěv a velmi výrazná, stylizovaná výprava.

ČTVRTEK 21. 5. 2009

19:00 hod., Moravské divadlo - Hector Berlioz – Libor Vaculík: KRÁLOVNA MARGOT / slavnostní zakončení festivalu

Moravské divadlo Olomouc, režie a choreografie: Libor Vaculík

Fanatická válka idejí neodvratně směřující ke krvavému běsnění Bartolomějské noci. Zpracování historického dramatu Královna Margot inspirované motivy ze stejnojmenného románu Alexandra Dumase st. v režii a choreografii Libora Vaculíka vznikalo přímo pro olomoucký baletní soubor. Příběh líčí vzestup i nezadržitelný pád mladičké Markéty z Valois, řečené královna Margot. Ta se v době svaté války mezi katolíky a Hugenoty musí pro uklidnění situace vdát za krále Jindřicha Navarrského. Svatba se koná v katedrále Notre Dame, krátce před 24. srpnem roku 1572 – tedy datem, které vešlo do dějin jako Bartolomějská noc a kdy bylo během krvavého masakru zavražděno několik tisíc lidí. Margot s vyvražděním Hugenotů nesouhlasí a zcela sama se proti vůli bratrů i matky postaví na stranu utlačovaných.

OFF-PROGRAM: OPEN KONVIKT

Místa konání: Umělecké centrum UP – Bezručovy sady – Horní náměstí

Termín konání: 18. – 21. 5. 2009

Divadlo


T.R.A.S.H.: T. Bernadette (NL)


LÁHOR / Soundsystem: Improvizace  


Tomáš Žižka & Martin Kukučka – Lukáš Trpišovský (DAMU Praha): Site Specific


Spitfire Company: Svět odsouzencův


Klári Pataky: Basta cosí!


Milan Tomášik (SK) – Alexander Gottfarb (SWE) – Nikolaus Herdieckerhoff (D): Baga-basta


Adéla Laštovková-Stodolová & SKUTR: Malá smrt


Jaro Viňarský (SK): Nikdy nezaliaty čaj


Tomáš Krivošík (SK): Melting into Reality


Vojtěch Bárta – J. Frič – J. Mikuš (SK): Projekt

Filmy


Plechový bubínek (Volker Schlöndorff, NSR, Francie, Polsko, Jugoslávie 1979)


Špinavé ulice (Martin Scorsese, USA 1973)


Výslech (Ryszard Bugajski, Polsko 1982)


THX 1138 (George Lucas, USA 1971)


Kladivo na čarodějnice (Otakar Vávra, Československo 1969)


Hooligans (Lexi Alexander, Velká Británie 2005)


Touha, opatrnost (Ang Lee, Čína, USA 2007)


Válka rozum a cti (Chi Leung Cheung, Hong Kong, Čína, Jižní Korea, Japonsko 2006)


Katyň (Andrzej Wajda, Polsko 2007)


Obchod na korze (Ján Kadár, Elmar Klos, Československo 1965)


USA versus John Lennon (David Leaf, John Scheinfeld, USA 2006)


Pochyby (J. P. Shanley, USA 2008)


Koncerty


Jape (IRL) │ Gustav (AUT) │ Maria Peszek (POL)


Zdroj: bergmannova@moravskedivadlo.cz 

Autor článku: Informace z divadel