06.10.2020 10:36

Horizonty teatrologie: Barbora Liška – Mezi textem a divadlem

„Dekonstrukce, rozpouštění, rozkládání, ale zároveň i tematizování tradiční dramatické formy jsou základními rysy Müllerova radikálního přístupu k psaní pro(ti) divadlu, které lze považovat za legitimní umění pouze, pokud je inovativní…“.

Katedra divadelních studií FF MUNI Brno Vás srdečně zve na první online přednášku tohoto semestru v rámci cyklu Horizonty teatrologie, která proběhne ve středu 7. října 2020 v 16.00. Pro více informací ohledně konkrétního online místa setkání sledujte web katedry https://divadlo.phil.muni.cz/ a Facebook.

Barbora Liška (1993) je absolventkou divadelní vědy a germanistiky na FF MUNI. V roce 2019 nastoupila do doktorského studia na Katedře divadelních a filmových studií Univerzity Palackého v Olomouci s disertačním projektem dramaturgie těla, pohybu a tance v současné pohybové performanci. V rámci svých magisterských studií věnovala zvláštní pozornost tvorbě Heinera Müllera, konkrétně jeho postmoderní poetice a českým překladům divadelního textu Hamlet-stroj (1977). V roce 2019 spoluzaložila časopis CEDIT – kontexty a přesahy tvorby Centra experimentálního divadla, kterého je redaktorkou. Zabývá se též popularizací divadla mezi středoškolskými studenty v rámci projektu juniorské univerzity DiFa JAMU a coby lektorka dramaturgie v brněnském HaDivadle.

Mezi textem a divadlem: poetické principy (ne)dramatických divadelních textů Heinera Müllera

Východoněmecký básník, dramatik a divadelník Heiner Müller (1929‒1995) je komplexní uměleckou osobností, která se velmi výrazně otiskla do německých dějin divadla 2. poloviny 20. století. Mnozí jej dokonce považují za nejvýraznějšího divadelního básníka po Bertoltu Brechtovi, v jehož šlépějích „divadla pro změnu společnosti“ Müller pokračoval v každém svém textu, ačkoliv Brechta formálně opustil. Navzdory tomu, do jaké míry Müller ovlivnil chápání textu v divadle, českému kontextu je jeho tvorba poněkud cizí. Dekonstrukce, rozpouštění, rozkládání, ale zároveň i tematizování tradiční dramatické formy jsou základními rysy Müllerova radikálního přístupu k psaní pro(ti) divadlu, které lze považovat za legitimní umění pouze, pokud je inovativní. Cílem přednášky je nahlédnout básnicko-dramatickou tvorbu Heinera Müllera z několika různých perspektiv a prostřednictvím vybraných teoretických konceptů nabídnout možnosti, jak müllerovskému, do detailu promyšlenému, universu porozumět.

https://divadlo.phil.muni.cz/

Autor článku: Převzato z: culturenet.cz

Horizonty teatrologie: Barbora Liška – Mezi textem a divadlem

Zprávy

06.05.2025

Teatrologická společnost: Exkurze do knihovny Institutu Bohuslava Martinů s přednáškou

Zveme vás do knihovny Institutu Bohuslava Martinů, kde editorský tým představí výsledky kritické edice libret jevištních děl Bohuslava Martinů. V rámci přednášky vysvětlí ediční postupy a přiblíží komplexní problematiku vědecké revize textů oper a baletů tohoto hudebního génia. Představeny budou také digitální kopie rukopisů. Po přednášce bude následovat malá exkurze do místní knihovny. 28. května 2025 | 16.30 h | Institut Bohuslava Martinů, o.p.s. | Bořanovická 14, Praha 8 – Kobylisy, metro C Kobylisy, výstup Katastrální úřad.

06.05.2025

Marko Ivanović 10 let šéfdirigentem Janáčkovy opery Národního divadla Brno

Marko Ivanović letošní sezonou završí své úspěšné desetileté působení na postu šéfdirigenta Janáčkovy opery NdB dvěma slavnostními představeními Její pastorkyně 16. a 31. 5. v Janáčkově divadle. Za jeho působení vznikla řada velmi úspěšných inscenací, které získaly mnoho ocenění. Během svého působení vytvořil skvěle fungující tandem s režisérem Davidem Radokem a stejně úspěšné byly i jeho spolupráce s Jiřím Heřmanem, Robertem Carsenem, ad. Významně se podílel na edukačních programech pro děti a každý rok otevíral jako šéfdirigent novou sezonu open air koncertem pro širokou veřejnost na piazzettě Janáčkova divadla.

01.05.2025

Přehled premiér v květnu a festivalů v květnu a červnu 2025

Zdrojem přehledu premiér českých divadel jsou hlášení zaslaná jednotlivými divadly a je výstupem z databáze Inscenace Virtuální studovny, kde jsou informace průběžně doplňovány a aktualizovány.