Jan Klata v Divadle pod Palmovkou
Významný polský režisér evropského formátu, Jan Klata, poprvé režíruje v České republice. V Divadle pod Palmovkou zkouší ve vlastní úpravě hru W. Shakespeara Něco za něco.
Jan Klata byl ředitelem Národního divadla Teatru Stareho v Krakově. Režíroval s velkým úspěchem v Grazi, Düsseldorfu, Berlíně, Bochumi, Dreznu, moskevském MCHATu. Jeho inscenace jsou zvány na významné evropské i světové festivaly Biennale v Benátkách, festival Pařížský podzim, Světový divadelní festival v Shizuoka pod horou Fuji, WuZhen festival, festivaly v Madridu, Dublinu, Soulu, Buenos Aires, Minsku, Berlíně, Pekingu a další. Českým divákům se představil v roce 2016 na PalmOff festu inscenací Nepřítel lidu, která byla vysoce ceněna jak diváky, tak odbornou kritikou.
Ředitel Divadla pod Palmovkou, Michal Lang, k hostování Jana Klaty: „Myslím, že je důležité, aby i u nás, tak jako je běžné v jiných velkých městech našeho kontinentu, pracovali zahraniční režiséři evropského významu. Jan Klata bezpochyby takovou osobností je a já jsem moc rád, že přijal moje pozvání režírovat u nás. Chtěl jsem, aby 70. sezóna Divadla pod Palmovkou byla opravdu výjimečná. Vedle mého Zamilovaného Shakespeara, Nebeského Višňového sadu a pražské premiéry Žítkovských bohyní, kterou připravujeme, Klata se svou inscenací Něco za něco, doufám, potvrzuje, že Divadlo pod Palmovkou je výraznou a progresivní scénou, s níž je nutno počítat.“
Jan Klata je znám svým osobitým přístupem ke klasickým textům, nebojí se ani citací popkultury. Jeho výklady reflektují aktuální problémy společnosti a světa. Nebude tomu jinak ani v případě jeho zpracování komedie Něco za něco, ve které nás zavede do historické Vídně, kde vládne kníže Vincentio (Jan Vlasák j. h.). Kníže se odhodlá k sociálnímu experimentu, který končí téměř katastrofou. Rozhodne se předat moc Angelovi (Jan Teplý) a sám se vydává za mnicha. Sleduje, jak se z nevinné hry stává tragédie krutosti a chamtivosti. Pevné charaktery se lámou a právo se mění na zbraň teroru. Divadlem pod Palmovkou se přežene smršť nemilosrdné komiky, zhýralé tragiky a bizarnosti, postavy se zbavují zásad, herci zaběhaných postupů, abychom do důsledků spatřili rozklad základních hodnot a jistot, na kterých je založena naše společnost. Náboženské cítění ustupuje fanatismu, nadšení se mění v hysterii, spravedlnost v nástroj útlaku až do hořkého vystřízlivění.
http://www.divadlopodpalmovkou.cz/