20.04.2006 00:00

Knížák dokončil encyklopedii výtvarníků loutkového divadla

Praha 19. dubna (ČTK) - Celkem čtrnáct set hesel a tři tisíce fotografií na dvanácti stech stranách obsahuje Encyklopedie výtvarníků loutkového divadla v českých zemích a na Slovensku od vystopovatelné minulosti do roku 1950, kterou v Praze představil někdejší představitel české undergroundové kultury a současný ředitel pražské Národní galerie, malíř, sochař, designér a sběratel loutek Milan Knížák. Dnes slaví 66. narozeniny a novinářům řekl, že tomuto projektu věnoval přesně polovinu svého života.

"Loutky jsem začal sbírat po třicítce, kdy jsem našel ty své z dětství, opravil je a pověsil na zeď. Pak jsem se pídil po začátcích loutkářství u nás a zjistil, že se o tom moc neví. Provenience autorů a dekorací nikoho nezajímala a informace jsou často zkreslené. Oslovil jsem muzea, prostudoval dostupné informace a poslal na pět tisíc dopisů," uvedl Knížák k začátkům své práce v 70. letech. Shromáždil množství původních materiálů a objevil dosud nezjištěné souvislosti.

Dvoudílnou publikaci, kterou lze podle něj číst jako román, neboť postihuje i sociální aspekty vývoje oboru, skončil rokem 1950, kdy byla loutková scéna politickými změnami zúžena. "První polovinu 20. století u nás charakterizuje expanze výroby loutek, Čechy byly v tomto oboru nejvýznamnějším místem v Evropě. Rok 1948 ale nastartoval konec lidových loutkářů. Vzorem se tehdy stal Sergej Obrazcov a jeho spodem vedené loutky, cizí české tradici," vysvětlil.

Se zpracováním slovenské části mu pomohl potomek loutkáře Anton Anderle z Banské Bystrice. Příslušná hesla by nebylo možné zpracovat ani bez Igora Rymarenka z Bratislavy, zapáleného sběratele tištěných dekorací. Knížák využil i zdrojů z Moravského muzea v Brně, Muzea loutkářských kultur v Chrudimi a Národního muzea v Praze. "Neocenitelná však byla pomoc obrovského množství pamětníků a lidí z archivů a matrik," řekl.

Jeho práce je první svého druhu i v mezinárodním měřítku. "Je spousta témat, která by mohla být dále zkoumána. Vnímám to jako základní materiál, který je možno dále rozvíjet. Už proto, že v muzeích mají 400 jmen - a já jich shromáždil čtyřikrát více, prakticky nikdo významný chybět nemůže," dodal. Zařadil i ty, kteří vytvořili málo loutek, či absolutní amatéry. Počítá s anglickým překladem, který na CD doplní dvoudílnou publikaci. Vyšla v nakladatelství Nucleus nákladem 900 výtisků a stojí 3150 korun.

Jiří Borovička kar

Autor článku: ČTK