03.05.2011 12:19

Komunismus: jedna z nejlepších porevolučních her

V Městském divadle Zlín se chystá návrat do minulosti, a to nikterak dlouho vzdálené. V sobotu 7. května v 19 hodin se ve Studiu Z uskuteční premiéra inscenace Komunismus, kterou se zlínským souborem nastudoval režisér Petr Štindl. Ten se vrací do zlínského divadla po více jak dvou letech: v prosinci 2008 uvedl ve Zlíně českou premiéru inscenace Andělé všedního dne od autora Michala Viewegha. I tentokrát sáhl po současném autorovi, Slovákovi Viliamu Klimáčkovi, jehož Komunismus je označován za jednu z nejlepších porevolučních her a objevuje se na repertoáru stále více českých divadel. Sám autor se přijede na zlínské zpracování podívat, diváci s ním budou moci sedět přímo na premiéře. 
Viliam Klimáček (*14. září 1958 v Trenčíně) je v současné době nejhranějším a nejpopulárnějším slovenským autorem. Je několikanásobným držitelem Ceny Alfréda Radoka a mnoha dalších ocenění nejen za dramatické texty, ale i prózu, rozhlasové hry a jiná díla. Vzešel z divadla GunaGu, pro něž napsal většinu svých her.
Vznik hry Komunismus se váže k divadlu Aréna v Bratislavě. Jeho ředitelem je Juraj Kukura, který její napsání inicioval. Před několika lety zahájili v Aréně volnou trilogii, kterou spojuje téma života v totalitních režimech a téma novodobé slovenské, potažmo československé historie. Její první díl se dotýkal problematického období slovenských dějin za druhé světové války. Hra Tiso byla psána přímo pro Mariána Labudu v titulní roli a jejím autorem byl režisér hry Rastislav Ballek. Kukura oslovil Klimáčka k napsání dramatického textu o Gustávu Husákovi. Hra Doktor Gustáv Husák: prezident vězňů, vězeň prezidentů byla portrétem normalizačního prezidenta, který byl v padesátých letech zavřený a v jehož osudu se promítla celá absurdita a paradoxy druhé poloviny dvacátého století u nás. Režisérem inscenace byl Martin Čičvák. Komunismus tuto volnou trilogii završil. Od hlavních osobností státu upírá Klimáček pozornost na rodinu a soustředí se na osobní příběh jednotlivců. Režisérem světové premiéry hry Komunismus v bratislavském divadle Aréna Bratislava byl Martin Čičvák.
Komunismus se po svém uvedení na Slovensku stal vyhledávanou hrou v českých divadlech. Ve formě inscenovaného čtení hru 29. listopadu 2009 uvedl v Divadle v Dlouhé Karel Král, který Komunismus také převedl do češtiny. Formou scénického čtení prezentovalo Komunismus v roce 2010 také amatérské divadlo D3 Karlovy Vary v režii Petry Kohutové. Podobu regulérní inscenace dostal Komunismus V Divadle v Celetné, kde měl premiéru 18. října 2010 v režii Filipa Nuckollse. V Českých Budějovicích uvedli Komunismus poprvé 22. října 2010 v režii Ivo Krobota.
„Klimáčka nezajímá ,komunismus´ jako slovníkové heslo, ale spíše jako choroba charakterů, které se tu ve větší, tu v menší míře nemohl vyhnout nikdo. Děj se odehrává těsně před počátkem perestrojky v roce 1984, který díky Orwellově knize nabývá také na symbolickém významu. Sleduje příběh jedné konkrétní rodiny, v níž na jedné straně je otec politicky persekvovaný, ale na straně druhé syn studuje zároveň na vysoké škole medicínu. Je to hra o odhalování a postupném rozkrývání minulosti, ale nikoli té velké historie, ale naopak, té soukromé, osobní. A ta minulost je plná velmi bolestných kompromisů,“ přibližuje dramaturg inscenace Vladimír Fekar.
„Pokud chceme najít žánr, který tuto hru vystihuje, jde o tragikomedii. Je to komorní příběh jedné rodiny, s rozměry antického dramatu. Během večera se třikrát převrátí všechny hodnoty. Je to výpověď o nějaké době. Podle mě je Komunismus jedna z nejlepších porevolučních her. Velkou příležitost v ní mají skvělí zlínští herci. Bude to postavené na hereckých výkonech šesti z nich. Komunismus pro ně představuje velké úkoly,“ zdůrazňuje režisér Petr Štindl.
„Radoslav Šopík se objeví v roli otce, Helena Čermáková jako jeho manželka, Marek Příkazký jako jejich syn – především na tomto hereckém triu stojí účinek a vyznění textu a situací, které hra nabízí,“ doplňuje dramaturg Vladimír Fekar. Kromě nich se v inscenaci objeví ještě Luděk Randár, Zdeněk Lambor a Eva Borovičková.

A jaký byl rok 1984 pro herce v Komunismu a co se jim vybaví, když se řekne slovo komunismus?

Radoslav Šopík
V roce 1984 jsem si právě odbýval roční vojenskou službu jako četař absolvent, takže tento rok v podstatě škrtám. Komunismus? Hodiny nesmyslného blábolení a obhajování neobhajitelného v předmětu Vědecký komunismus, který byl povinný na všech vysokých školách.

Helena Čermáková
Úplně nepředpokládatelně byl rok 1984 zásadním rokem v mém soukromém životě. Zamilovala jsem se do svého budoucího manžela. Komunismus: jsem ráda, že je to pojem, se kterým už ve své přítomnosti nemusím svádět souboje na různých úrovních. To ale neznamená, že mě nechává chladnou. Nezapomínám na nic, co z tohohle dogmatismu a demagogie vzešlo.

Marek Příkazký
V roce 1984 jsem byl ještě pod čarou. Při slově komunismus se mi vybaví nezničitelný dědečkův Wartburg a stejně odolný Petr Štindl.

Luděk Randár
Můj rok 1984 – prezenční vojenská služba na utajeném detašovaném pracovišti. Sám sobě velitelem. Spousta vzpomínek na šumění lesů. Komunismus – naskočí mi dva obrazy: utopie, něco, co nikdy nebude, jako třeba že já se rozběhnu a poletím, a mašinerie – pochodující vychechtaná armáda, jejíž boty drtí.

Zdeněk Lambor
V roce 1984 mi byly dva roky, takže si opravdu nic nepamatuju. Ale vím, že jsem vběhl pod auto a mám na to na obočí roztomilou památku. Nejvíc se mi slovo komunismus pojí se slovem zbabělost. Mám pocit, že se za těch 40 let tady vychovalo strašně moc zbabělých lidí.

Autor článku: Hana Šmardová

Komunismus: jedna z nejlepších porevolučních her