10.06.2019 10:43

Letošní sezóna přenosů z londýnského Royal Opera House končí klasickým baletem Romeo a Julie

Klasickým baletem Romeo a Julie v choreografii Kennetha MacMillana končí letošní sezóna přenosů z londýnského Royal Opera House. Nejslavnější milostný příběh všech dob v mistrovském provedení budou moci sledovat i čeští diváci už 11. června ve vybraných kinech.

Slavný balet s hudbou Sergeje Prokofjeva a v MacMillanově choreografii se v Royal Opera House objevil poprvé 9. února 1965. Premiéru tehdy odtančili Margot Fonteynová a Rudolf Nureyev. Provedení mělo prý takový úspěch, že diváci tleskali celých 40 minut. Od té doby se Romeo a Julie do repertoáru ROH vrací pravidelně. Za 54 let byl tento balet uveden už více než čtyřistakrát. V aktuálním nastudování excelují v hlavních rolích Yasmine Naghdiová a Matthew Ball.

„Kenneth vždycky říkával, že pas de deux je klenot a vše ostatní je má jen podpořit. Jako by byly kamenem uvnitř prstenu. Všechny ostatní části ten filigrán drží,“ říká o MacMilllanově choreografii jeho manželka Deborah. „Když Romea a Julii poprvé vidíte spolu tančit, pas de deux ilustruje jejich naivitu. Přesto ale cítíte téměř elektrizující vibrace, které je oddělují, ale zároveň přitahují. Stejně tak když spolu naposledy tančí na balkóně, cítíte, jak se uvolňují jeden do druhého a samozřejmě je to i moment, kdy se do sebe upřímně zamilují,“ popisuje australský tanečník a první sólista Královského baletu Steven McRae.

Romeo a Julie přináší intimní choreografii, ale také barvité šermířské scény, kdy se celý soubor Královského baletu ocitá v renesanční Veroně, jeviště se v úchvatné scénografii Nicholase Georgiadise přemění na italské tržiště a rodinný konflikt přinese tragédii Montekům i Kapuletům.

Kenneth MacMillan byl jeden z nejoceňovanějších choreografů své generace. Nejprve uspěl jako tanečník. Jako mladík nastoupil do souboru Sadler’s Wells Ballet. Bohužel byl však nucen taneční kariéru předčasně ukončit. Stále častěji se ho zmocňoval panický strach, když měl předstoupit před publikum. Začal se tedy plně věnovat choreografii. Vytvořil velkou řadu baletů.

Ačkoli byl považován za kmenového choreografa Královského baletu v Londýně, významná díla tvořil i pro Stuttgartský balet či Německou operu v Berlíně. Od roku 1984 do roku 1989 spolupracoval s Americkým baletním divadlem a byl take uměleckým spolupracovníkem Houston Ballet. Jeho balety jsou charakteristické propracovanou psychologií a expresivním podáním klasického baletního slovníku. Právě balet Romeo a Julie patří k jeho ikonickým choreografiím, stejně tak jako Gloria, Manon, Mayerling či Requiem. Zemřel v zákulisí Královské opery při obnoveném uvedení Mayerlinga.

Královský balet Londýn: Romeo a Julie, choreografie: Kenneth MacMillan – přímý přenos | 3 hod. a 5 min. včetně dvou přestávek
11. 6. účinkují: Julie: Yasmine Naghdi, Romeo: Matthew Ball| Hudba: Sergej Prokofjev | diriguje: Pavel Sorokin

https://www.aerofilms.cz/

Autor článku: Radek Pavlovič

Letošní sezóna přenosů z londýnského Royal Opera House končí klasickým baletem Romeo a Julie

Zahraniční divadlo

24.04.2024

Dirigenta Jakuba Hrůšu čeká debut v Carnegie Hall

Český dirigent Jakub Hrůša si připíše zdolání další mety ve své kariéře: nyní ho čeká debut v legendární koncertní síni Carnegie Hall. Bamberští symfonikové v čele s Jakubem Hrůšou zahrají Preludium k Wagnerovu Lohengrinovi.

22.04.2024

Vieme, ktoré dramatické texty sa dostali do finále súťaže o najlepší dramatický text v slovenskom a českom jazyku DRÁMA 2023

Do 24. ročníka súťaže DRÁMA bolo prijatých 40 textov, z toho 16 v českom a 24 v slovenskom jazyku. Porota súťaže ocenila tri z nich, do finále súťaže pôvodných dramatických textov v slovenskom a českom jazyku postúpili tieto autorky a autor (v abecednom poradí): Jana Borsuková s textom Nahá, Vilém Dubnička s textom České moře aneb Královec na prvním místě, Barbora Rokytová s textom Nějak tě nestíhám.

15.04.2024

Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco míří z Metropolitní opery do kin

Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací po více než dekádě a 20. dubna míří v přímém přenosu také na plátna kin v rámci oceňované série MET: Live in HD. Hořkosladký milostný příběh sofistikované kurtizány a jejího partnera, který své milé chce nabídnout víc než prázdný život v přepychu, posunul režisér Nicolas Joël do dvacátých let dvacátého století do snového světa Paříže v duchu stylu art deco.