24.01.2012 09:18

Národní divadlo moravskoslezské má v boji o Ceny Thálie v ohni dvě želízka

O prestižní Cenu Thálie se ve svých kategoriích utkají sólistka souboru opereta/muzikál Hana Fialová a představitel Cardillaca ze stejnojmenné opery Paula Hindemitha Jacek Strauch.

Na včerejší tiskové konferenci v Praze oznámili šéfové odborných porot letošní nominace na prestižní Ceny Thálie. Laureáti budou vyhlášeni 24. března 2012 v Národním divadle. Prvním z kandidátů, které má v boji o Thálie Národní divadlo moravskoslezské, je sólistka souboru opereta/muzikál Hana Fialová, která je nominována v kategorii mimořádný ženský jevištní výkon v žánru operety, muzikálu a jiného hudebně dramatického žánru. Její protikandidátkou je Monika Absolonová, která je v téže kategorii nominována za roli Funny Briceové v muzikálu Funny Girl. Haně Fialové přinesla nominaci titulní role v muzikálu Marguerite, ke kterému hudbu napsal několikanásobný držitel Oscarů a hudebních cen Grammy Michel Legrand.

V operním žánru jsou mezi nominovanými Jacek Strauch za titulní postavu v Hindemithově opeře Cardillac, kterou s velkým úspěchem v loňské sezóně uvedlo Národní divadlo moravskoslezské, a Aleš Briscein za roli Belmonta v Únosu ze serailu, který hraje česká první scéna. Diváci Národního divadla moravskoslezského mohou Aleše Brisceina v Ostravě vidět v koncertním provedení Janáčkovy Věci Makropulos (Albert Gregor) a také v titulní roli Romea v Gounodově opeře Romeo a Julie.

Marguerite
Strhující příběh fatální romantické lásky zasazený do kulis Paříže roku 1942, kde se odehrává milostné vzplanutí kabaretní zpěvačky Marguerite a začínajícího jazzového pianisty Armanda. Autorem libreta je Alain Boublil společně s Marií Zamorou; prvně jmenovaný je mimo jiné podepsaný pod legendárními muzikály Les Misérables nebo Miss Saigon. Národní divadlo moravskoslezské uvedlo tuto verzi muzikálu 2. prosince 2010 ve světové premiéře. Naposledy v této divadelní sezóně bude Marguerite – s Hanou Fialovou v hlavní roli – k vidění 25. a 26. února 2012 v 18.30 hodin v Divadle Jiřího Myrona. Jaký vztah má k této roli Hana Fialová jsme se zeptali přímo jí: „Na Marguerite mám ráda úplně vše, ale nejbližší je mi asi to, že Marguerite je osudová žena se vším všudy. Je to herecky náročná role a z hlediska hudebního to je pro mě nejkrásnější muzikálové zpívání, jaké jsem si kdy mohla užít. Pochybuji, že by mohlo přijít lepší. Legrandova hudba je totiž úžasná.“

Hana Fialová
Je absolventkou Janáčkovy konzervatoře v Ostravě, kde studovala sólový operní zpěv. Absolvovala v roce 1991 ve třídě Evy Gebauerové-Philips. Zpěvu se intenzivně věnovala již před přijetím na konzervatoř, o čemž svědčí její vítězství v krajském kole pěvecké soutěže „Talent 86“. Toto umístění ji zajistilo vystoupení v celostátním televizním finále, které se konalo téhož roku. Mezi lety 1994 až 2004 byla sólovou zpěvačkou country skupiny RED HATS, se kterou koncertovala nejen ve vlasti, ale také v Itálii, Velké Británii, Německu, Rakousku nebo Švýcarsku. RED HATS několikrát vystoupili v zábavných televizních pořadech a za dobu své existence vydali dva CD nosiče. Od roku 2003 je Hana Fialová v angažmá Národního divadla moravskoslezského, kde je členkou operetně/muzikálového souboru. Na půdě divadla ztvárnila hned několik významných sólových rolí. Tou první byla postava Kateřiny Howardové z operety Šest žen Jindřicha VIII. Z dalších rolí můžeme uvést Elein (Camelot), Juanilla (Kat a blázen), Lolita (Ostrov milování), Žena (Zvonokosy) a titulní role Sugar v muzikálu Někdo to rád horké. Hostovala také v Městském divadle Brno, kde ztvárnila postavu Fantiny ve světovém muzikálu Bídníci z dílny Alaina Boublila a Claude-Michela Schönberga. V roce 2010 se zúčastnila workshopů k připravovanému muzikálu Marguerite (opět z pera autorů Bídníků), ve kterém získala hlavní roli Marguerite. Vidět ji diváci mohli také v muzikálech Rose Marie (Wanda, Indiánka) a Hello, Dolly! (Irena Molloyová). V letošní sezóně exceluje se svým výrazným hlasem, komediálním talentem a sexy energií v muzikálu PARDON MY ENGLISH v roli Gity. Nepřehlédnutelná je i v muzikálech Donaha! (Hole dupy) (Zuzana), Noc na Karlštejně (Eliška), Divotvorný hrnec (Bellinda) nebo jako Marfuša v pohádkovém muzikálu Mrazík. 

Cardillac
Dílo Paula Hindemitha je nejen vrcholným dílem německé opery 20. století, ale i strhující operní detektivkou. Světová premiéra opery se uskutečnila v roce 1926 ve Státní (Semperově) opeře v Drážďanech. O rok později se dílo objevilo pod taktovkou Alexandra Zemlinského na scéně Nového německého divadla v Praze (dnešní Státní opera Praha) a od té doby na našem území nezaznělo. Jeho uvedení v Národním divadle moravskoslezském se dá beze zbytku označit za jeden z vrcholů loňské operní sezóny v České republice. V úspěšném hudebním nastudování Roberta Jindry a režii Jiřího Nekvasila se v titulní roli vraždícího zlatníka Cardillaca v Ostravě poprvé představil vynikající barytonista Jacek Strauch.

Jacek Strauch
Narodil se v Londýně polským rodičům. Po absolvování studia medicíny se soukromě věnoval studiu zpěvu. Debutoval v roce 1979 v Glyndebourne Touring Opera, v letech 1980–1984 působil v angažmá ve Würzburgu a Saarbrückenu. V roce 1984 získal druhou cenu, Verdiho ocenění a zvláštní ocenění bostonské opery v pěvecké soutěži Belvedere ve Vídni. V letech 1992–1994 byl členem opery v Norimberku, kde zpíval například Bludného Holanďana, Pruse v Janáčkově Věci Makropulos a Vojcka. Poté následovala dlouhá spolupráce s divadlem v Grazu, kde se představil například jako Amonasro, Orestes, Doktor Faust (Busoni), Scarpia, Vojcek, Germont, Bludný Holanďan, Luna, Pizarro, Rigoletto, Alfio, Tonio, Enrico, Macbeth či Falstaff. V loňském roce s velkým úspěchem vystoupil jako zlatník Cardillac ve stejnojmenné Hindemithově opeře v Národním divadle moravskoslezském.

Autor článku: Kateřina Ondřejková

Národní divadlo moravskoslezské má v boji o Ceny Thálie v ohni dvě želízka