04.04.2022 13:45

NODO 2022: festival současné opery v Ostravě

Nabízíme aktuální informace o letošním programu NODO a spouštíme předprodej permanentek a vstupenek na jednotlivá představení! Program 6. bienále nabídne vedle celovečerních oper současnosti také nové, žánrově nejednoznačně uchopitelné kusy experimentálního rázu. Prostor dostanou „klasičtí“ avantgardisté i nejmladší skladatelská generace: Salvatore Sciarrino, Luigi Nono, Petr Kotík, Matouš Hejl, Miroslav Tóth, Judith Berkson, James Layton a Lucie Páchová. Do Ostravy přijedou pěvci z USA i Evropy, inscenační týmy z Polska, Německa, Slovenska i od nás; sbor Canticum Ostrava Jurije Galatenka a orchestry Ostravská banda a ONO – Ostrava New Orchestra. Ve spolupráci s Národním divadlem moravskoslezským a nově s Conservatorio di Musica di Vicenza “Arrigo Pedrollo”. Festival se koná v obou divadlech NDM a na dalších místech.

Festival bude zahájen v sobotu 25. června operou Superflumina (2010) italského skladatele Salvatora Sciarrina. Alarmující monolog Ženy bez domova, která žije na vlakovém nádraží a rozjímá o svém údělu a tíživé samotě uprostřed davu. Momenty ze života, který je závislý na okolním proudění a pozornosti cizích osob. Situace, které jsme svědky dnes a denně. V hlavní roli Ženy se představí dvorní pěvkyně Sciarrinových oper, jeho Múza Anna Radziejewska.

Operní debut mladého skladatele Matouše Hejla se uskuteční ve spolupráci s divadelním spolkem JEDL, a to pod vedením význačného režiséra Jana Nebeského, v neděli 26. června. Do operního žánru bude převedeno dílo norského dramatika Henrika Ibsena. Libretistka a herečka představení Lucie Trmíková k dílu poznamenává: „Ibsenovy ženské hrdinky jsou dokonale stvořené postavy, často spíš antihrdinky. Když si je dám vedle sebe, vidím ženy toužící po lásce a po pravdě i za cenu velkých obětí. Nikdy nejdou tou širší a snazší cestou. Jsou urputné, často nesnesitelně. Často se mýlí. Hodně bojují. V tom je pro mě Ibsen naprosto současný.

Pondělí 27. června nabídne monumentální, šestihodinové dílo Petra Kotíka Many Many Women (1975–78), které bude poprvé provedeno scénicky. Tato vokálně-instrumentální skladba je zhudebněním románu-povídky Gertrudy Stein, jejíž texty posloužily jako inspirace pro Kotíkovu hudbu už několikrát. Výjimečné uvedení Kotíkova stěžejního kusu zpěváky z New Yorku a Grazu se uskuteční u příležitosti 80. narozenin skladatele a zakladatele pořádajícího Ostravského centra nové hudby.

úterý 28. června představí festival tři komorní opery mladé skladatelské generace. Vznikají na objednávku festivalu NODO z iniciativy ředitele NDM Jiřího Nekvasila. V rámci tohoto večera se spojí hudba Judith Berkson z USA (Partial Memories), anglického skladatele Jamese Laytona (saudade) a brněnské skladatelky a performerky Lucie Páchové (Approximate). Ačkoliv jsou opery komponovány nezávisle na sobě, všechny se nějakým způsobem dotýkají problematiky paměti a vnímání reality.

Středeční večer se uskuteční ve Ski areálu v Palkovicích nedaleko Ostravy. Právě zde bude ve světové premiéře uvedena experimentální opera Nulanus (2021) slovenského skladatele Miroslava Tótha, který opět rozehrává variace na téma umělá inteligence, život ve vesmíru nebo budoucnost naší civilizace.

Závěr festivalu bude patřit hudebně-divadelnímu opusu Luigiho Nona Prometeo. Tragedia dell’ascolto – kompozici o hledání. Jedná se o objevitelskou cestu, pokus o prozkoumání nitra zvuku, jeho pohybu v prostoru, našeho vlastní bytí a naší smysluplnosti ve světě. Monumentální dílo vychází z prometeovského mýtu a je považováno za jeden z vrcholů poválečného hudebního divadla. Naprosto zásadní složku zde tvoří živá elektronika, která z tohoto opusu dělá prostorovou záležitost, v níž je víc než kdy jindy důležité konkrétní rozmístění několika orchestrů, sborů, narátorů a sólových zpěváků. Českou premiéru Nonova Prometea připravujeme s italskými kolegy na kryté náměstí Trojhalí Karolina v centru Ostravy ve čtvrtek 30. června.

www.newmusicostrava.cz

Autor článku: Kristýna Konczyna