29.05.2012 09:50

Nová scéna Národního divadla uvede Ioneskova Nosorožce

Poslední novinkou činohry Národního divadla v sezoně bude hra Nosorožec Eugèna Ioneska. V režii předního rumunského divadelníka Gábora Tompy bude mít premiéru 30. května.

Nosorožec je jedním ze základních dramatických textů 20. století, pohybuje se na pomezí divadla absurdity, existenciálního dramatu, klasické frašky a burlesky. Vypráví příběh lidí z malého města, kteří se ocitli v podivných osidlech zla beroucího na sebe směšnou podobu nosorožce. Postupně se v něj všichni mění a úděl přijímají s děsivou samozřejmostí. Jeden člověk však této masové metamorfóze vzdoruje, přestože je ustrašený a slabý.
Na jevišti Nové scény se objeví například Igor Bareš, Kateřina Burianová, Jaromíra Mílová, Rudolf Stärz, Václav Postránecký, Ondřej Pavelka a Lucie Žáčková.

"Ioneskova hra z roku 1958 byla tehdy chápána jako podobenství neodvratného vzestupu diktatur 20. století. Je stále patrnější, že je podobenstvím nerovného boje člověka s nástupem všech hrozeb moderní doby. Dodnes baví a děsí současně," řekl na dnešním setkání s novináři dramaturg Martin Urban.

Rumunský režisér Gábor Tompa zaujal publikum festivalu v Plzni inscenací hry Andráse Viskyho Born for Never. V Česku pobýval koncem 70. let jako student Divadelní akademie v Bukurešti, byl tu i pracovně v Divadle Archa.
"V současné době není nutné hovořit o absurditě divadla či o žánru absurdního divadla, protože absurdním se stal svět. Ionesco, Genet, Pinter, Albee, Havel - to jsou jen ti nejznámější autoři řazení k tvůrcům absurdního divadla nebo divadla absurdity," podotkl Tompa, který vede rumunské Maďarské divadlo v Kluži. S Nosorožcem se už zhruba před deseti lety setkal, ale pracoval s jinou úpravou. "Ioneskovy hry neztratily na aktuálnosti. Tento autor vytvořil jeden z nejmodernějších divadelních jazyků, který přibližuje divadlo hudbě," dodal.


Národní divadlo: Nosoržec, foto: Martin Kámen

Podle Urbana byl Nosorožec v roce 1960 první Ioneskovou hrou uvedenou v socialistickém Československu. Pouhých osm měsíců po pařížské premiéře ji uvedlo Divadlo E. F. Buriana v režii Karla Nováka, rok poté se objevil v Západočeském divadle v Chebu. "Hra, která byla tehdy označována jako podobenství vzniku komunistických režimů a jejímž hlavním hrdinou byl obyčejný člověk, který se z důvodů vypadajících dosti pochybně vzepřel davu, se stala jakýmsi dárečkem nově pojmenovanému státu," podotkl Urban. Československá republika byla v roce 1960 přejmenována na Československou socialistickou republiku.

Tompa nastudoval skoro stovku inscenací. Spolupracoval s divadly ve Spojených státech, Srbsku, Británii, Maďarsku a Německu. Natočil tři filmy, Čínská obrana (1999) byla uvedena v Karlových Varech.


Národní divadlo: Nosoržec, foto: Martin Kámen

Autor článku: ČTK: Jiří Borovička, rot, foto: Martin Kámen

Nová scéna Národního divadla uvede Ioneskova Nosorožce