03.11.2023 08:33

Nové projekty uskupení bazmek entertainment

Další kroky uměleckého uskupení bazmek entertainment tentokrát zamířily do městské zástavby a urbanismu. V audiowalku s názvem Sny z betonu nabídnou posluchačům vyzkoušet si fenomén tzv. flanérství a poznat své město z jiných úhlů pohledu. Premiérové uvedení audiowalku, po kterém bude následovat diskuze s odborníky i autory začne v příjemném prostředí Co.labs na adrese Kounicova 22 v Brně, proběhne 12. prosince 2023 ve 14: 00.

„Krok za krokem, hodina za hodinou, roh za rohem.”

Města jsou důvěrně známými organismy a přitom skrývají nejedno tajemství. Zvykli jsme si na ně, jako na určitou samozřejmost, které není potřeba věnovat mnoho pozornosti. Ale jak už to tak bývá se vším, co nám zevšední, i města nabízejí mnohem víc, než se zdá.

Několik krátkých příběhů tematizuje aspekty života spojené především s životem ve městě. Zážitek z procházky městem doprovázené audiowalkem přiblíží posluchačům jejich město z perspektiv, nad kterými možná neuvažují. „Specifikum audiowalku je jeho neukotvení v prostoru. Můžete si ho stáhnout a pustit do sluchátek v jakémkoli městě, malém či velkém. Témata, která řeší postavy našich příběhů, jste velmi pravděpodobně někdy řešili taky. A společné jsou snad všem obyvatelům měst.” popisuje spoluautorka scénáře a režisérka Eva Lietavová.

Příběhy namluvili herci a perfomeři z brněnského divadelního prostředí: Jiří M. Valůšek, Lukáš Rieger, Magdalena Straková, Hana Jagošová, Petr Hanák, Hynek Tajovský, Kateřina Jebavá, Filipína Cimrová, Dagmar Říhová a Jan Lukeš. Celým audiozážitkem spojeným s procházkou posluchače provede vypravěčka - flanérka s hlasem Štěpánky Romové. „Při četbě knihy esejí Feminist city urbanistky Leslie Kern pro mě bylo objevné zamýšlet se nad tím, jak se proměňovaly životy žen v městském prostředí. Rozhodli jsme se proto vytvořit postavu flanérky, která zkoumá bloumání a nechává se asociativně inspirovat - a posluchačům tak přibližuje možnosti, které pohyb městem skýtá,” vysvětluje spoluautorka a dramaturgyně Anna Prstková.

Mluvené slovo ovšem není jedným prvkem, který tvůrci používají, aby posluchačům zpřístupnili uvažování o městech. Hudebníci Ryba a Filip Dobrocký vytvořili sérii kompozicí inspirovaných městským prostředím a dodávají tak důvěrně známým zvukům nové a překvapivé podoby.

Audiowalk Sny z betonu bude k dispozici pro vlastní poslech, kde si jej bude moci stáhnout každý, kdo má chuť objevovat krásu ve všednosti a zároveň bude bazmek entertainment pravidelně organizovat společné poslechy s následnými diskuzemi. Na stránkách bude v den premiéry odkaz ke stažení.


Nová inscenace uměleckého uskupení bazmek entertainment nazvaná Atatürkiáda prozkoumává, co je to reportáž, a to prostřednictvím pohledu do Turecka. Vznikla v režii Evy Lietavové na motivy knihy Vrah z města meruněk polského reportéra Witolda Szablowského. Premiéra se uskuteční 20. listopadu v 19:30 v zóně nezávislého umění CO.LABS.

„To nepochopíš, nejsi Turek,” zaznívá často v reportážích, které Witold Szablowski shromáždil do mozaikovitého pohledu na současné Turecko. Rozpolcenost mezi západním a východním světem, mezi pokrokem a tradicí, mezi - jak zní podtitul inscenace - mešitou a diskotékou. Porozumění druhým jako by se rozplývalo s každým dalším setkáním, s každým dalším životním příběhem, se kterými se Witold setkává v různých koutech rozlehlé země - na úpatí Araratu i v centru Istanbulu. „Kniha Witolda Szablowského nás oslovila tím, jak se (nutno podotknout, že velmi úspěšně) snaží, přiblížit očím a mysli středoevropana turecké reálie a kulturu. Zajímalo nás i zkoumání samotného fenoménu poznávání jiné krajiny, překonávání vlastních předsudků a domněnek a zjišťování, kolik podobností mezi námi, přes různé kulturní rozdíly, existuje.” říká o volbě tématu a inspiračním zdroji dramaturg a spoluautor Patrik
Boušek.

Kombinováním textu, obrazu a hudby performeři Dagmar Říhová a Petr Theodor Pidrman hledají odpovědi na otázku, jestli můžeme porozumět nám na první pohled vzdálené a přesto v mnohém překvapivě blízké kultuře. Pásmo situací a hudebních vstupů doplňuje také postava reportéra, který probíhající dění sleduje a komentuje prostřednictvím projekce a zvuku. Režisérka Eva Lietavová přibližuje, jakou podobu měla práce s různými podobami hereckého projevu: „Přicházíme k projevu, o němž si myslíme, že přesahuje národnost či kulturní stereotypy. Hledáme herecký výraz, situace a momenty, které mohou být společné oběma, Turkům i Čechům. Jsme lidé - to nás spojuje, i když to je trochu klišé. Ale vlastně se v této inscenaci snažíme v hereckém a pohybovém vyjadření uchopit právě tohle klišé.”

Výrazným prvkem inscenace je také hudební složka, kterou Dagmar Říhová a Petr Theodor Pidrman zajišťují naživo přímo ve scéně. Nástroj, na který společně hrají, postavil po vzoru moravského pochodového cimbálu scénograf a výtvarník Jakub Šulík. Kombinace akustického nástroje s elektronikou umožňuje performerům pohybovat se v širokém žánrovém rozpětí od lidových motivů až po dlouhotónové kompozice.

Uskupení bazmek entertainment letos na jaře uvedlo v premiéře inscenaci Uran 235, která se věnuje otázkám atomové energie. Poslední premiérou kolektivu v letošním roce pak bude 10. prosince uvedení plenérového audiowalku Sny z betonu, který tematizuje různé problémy spojené s životem ve městě. Autoři zvou také na reprízy dalších projektů, které budou do konce kalendářního roku probíhat v budově CO.LABS. Tu čeká v příštích letech rekonstrukce, jedná se tedy o jedinečnou příležitost se
rozloučit s její stávající podobou.

www.bazmek-entertainment.cz

 

Autor článku: Zuzana Přikrylová, foto z projektu: Ein Strudel und Nekonečno