14.03.2007 00:00

Nové původní rozhlasové hry na ČRo 3 Vltavě

Na počátku loňského roku vznikl ojediněý projekt na podporu původní rozhlasové tvorby českých autorů. Mohly tak vzniknout hry, jejichž inscenace nyní Český rozhlas 3 - Vltava nabízí v premiéře. V měsíčních odstupech nyní uslyšíme novinky z pera Milana Uhdeho, Antonína Přidala, Davida Drábka a Arnošta Golflama.

Milan Uhde: Zjasněná noc
Premiéra: 20. března 2007 ve 21.30.

Novou Uhdeovou rozhlasovou hrou, již na sklonku roku 2006 natočila hostující režisérka Lída Engelová, je aktovka Zjasněná noc. Titul si autor vypůjčil od skladatele Arnolda Schönberga. Právě jeho stejnojmenný smyčcový sextet spolu s hudbou Miloše Štědroně vynálezavě dotváří dialog univerzitního muzikologa a staršího zkušeného hudebníka, kteří se jedné noci ocitnou v hotelovém pokoji. Z jejich zanícené rozpravy o Schönbergově hudbě se na ploše aktové hry vyvine drama nenaplněných ideálů a bolestného prožívání nedostatku talentu. Nebyl by to však Uhde, který dokáže i tak vážné téma podávat s notnou dávkou ironie, kterou tu skvěle přenesl do hudebního partu jeho dlouholetý přítel a spolupracovník Miloš Štědroň. Hudba je v této bytostně rozhlasové hře nejen předmětem dialogu, podkresem či auditivním obrazem, ale v jisté chvíli se spojí s lidským hlasem jako další dramatická osoba do nečekaného dialogu, který posluchače nejen překvapí, ale dozajista i pobaví. V hlavních rolích se představí Josef Somr a Ivan Řazáč.

Antonín Přidal: Prodám ucho, prodám hrob.
Premiéra 24. dubna ve 21: 30 hodin.
Černá hra pro hlasy různých barev

Už podtitul této nové rozhlasové hry z přítomnosti naznačuje - ovšem trochu klamavě - oč ve hře ze života starého člověka půjde. Ucho je elektronické naslouchátko a hrob je skutečným hrobem. A proč jsou k prodeji? Jejich majitel, důchodce Stašek, se ocitne ve finanční tísni - a peníze nutně potřebuje. Výchozí zápletka vede ovšem do hlubin Staškovy duše, v níž jsou místa bolavá (a připomíná mu je jeho vnitřní hlas - mrtvá milenka Vlasta), ale i touha ještě stále zažít něco pěkného a nadějného. Finanční tíseň vžene Staška do nebezpečné hry se silným a zkušeným protihráčem. Tím je tvrdý podnikatel Mach, muž v plné síle. Ten ke své hře proti Staškovi využívá půvaby mladé sekretářky Dity, jejíž dívčí rozdychtěnost dokáže zmást i srdce starého muže. Ale ve světě her a zápasu o místo na výsluní není žádná z postav příběhu nezranitelná. Přidalovy postavy vzájemně pohnutkám svého jednání nerozumějí, míjejí se a vzájemně se zraňují a zase překvapují a v této skrumáži epických motivů hraje Stašek o svou životní naději - o touhu naplnit aspoň závěr svého života pozitivní hodnotou, o níž by se mohl opřít v nejistotě ze svých vin. Kromě nebývalé dramatičnosti, dějového spádu a živých dialogů, vedených krásnou češtinou, se posluchači mohou těšit na herecké výkony Ladislava Lakomého jako Staška, Františka Derflera jako jeho přítele Vojtka, Jiřího Vyorálka v roli podnikatele Macha a Ivany Valešové jako Vlasty.

David Drábek: Vykřičené domy
Premiéra 22. května ve 21:30 hodin.

Zatímco ostatní autoři patří mezi zkušené rozhlasové tvůrce, pro Davida Drábka, držitele řady divadelních cen, se jedná o jeho rozhlasový debut. Přesněji řečeno debut pokud jde o původní rozhlasovou hru. Jinak se posluchači mohli setkat před časem s jeho hrou Švédský stůl, kterou natočilo olomoucké studio. David Drábek vypráví příběh dvou životních outsiderů. On je nezaměstnaný muž středního věku, trochu uštvaný dobrák, který sice věří na horoskopy v ženských časopisech, ale jeho laskavost mu nebrání rozpoznávat podstatné hodnoty. Ona je bývala rosnička Andrea (v komerční televizi recitovala zprávy o počasí), kterou její bohatý přítel poslal na dráhu zpěvačky a která díky jeho obchodním schopnostem získala titul skokanka roku. My ji ale zastihujeme ve zcela jiné situaci: přítelem opuštěnou, žijící v samotě vilky uprostřed satelitního městečka, kterou počínající nemoc donutila hledat hospodyni. A právě o toto místo se přišel ucházet Jiří. Zvláštní tragikomický příběh může začít. Může začít také díky třetí hlavní postavě, kterou je Vypravěč. Ne jen ledajaký, je to vypravěč z rodu "Vypravěčů, co se motá v povětří kolem lidských sídel už tisíce let" . Vypravěč, který má přinejmenším evropské ambice a zhruba v polovině příběhu přijímá jinou zakázku a tak… Ale to bychom prozrazovali příliš. Drábková hra vyniká formální originalitou, bohatostí jazyka. Vědomě si pohrává se zažitými stereotypy a s mediálními konvencemi. Právě v tom zajímavým způsobem využívá možnosti rozhlasové tvorby. Co je však nejdůležitější, za tou vší hravostí, ironií, se skrývá podivuhodná, tragikomická romance, silný příběh, takový, který si vždy rádi vyslechneme.

Arnošt Goldflam: Pavel, Pavel a Pavel
Premiéra 26. června ve 21:30 hodin.

Jednoho a téhož Pavla sledujeme v rozhlasové hře Arnošta Goldflama ve třech obdobích života: jako chlapce, jako dospívajícího mladíka i jako mladého muže. Rodinné drama se odehrává v neustálých Pavlových střetech s poněkud tyranizujícím otcem. Autor využil svých životních zkušeností, aby rozehrál komické i tragické rysy takových rodinných srážek. Pracuje s jemnou nadsázkou a bizarními dialogickými střety v osvědčeném schématu - pánovitý otec, milující a submisivní maminka a stále více rebelující synek. Ale pod komikou roste, jak už je u Goldflama dobrou tradicí, také smutek: jeho nositelem je zpočátku Pavlovo citové zraňování, později i maminčina smrt. Teprve poté se dokáže Pavel postavit na vlastní nohy a definitivně se odpoutat od tradičních závazků poslušnosti a synovské submisivity. Nahořklá rodinná komedie Pavel, Pavel a Pavel nehledá nové rozhlasové tvary a postupy, klade důraz na jasnou, citově intenzivní epickou linku, v níž neschází melancholická katarze - neboť cesta k dospělosti může i krutě bolet. A tak nová rozhlasová hra Arnošta Goldflama Pavel, Pavel a Pavel stojí na napětí mezi dvěma základními emocemi - smíchem a smutkem - za nimiž stojí lidská láska.

Pevně věříme, že vás tato reprezentativní kolekce zaujme. Dodejme, že na podzim cyklus bude pokračovat inscenacemi her Daniely Fischerové, Heleny Slavíkové a Karla Steigerwalda.

Tomáš Sedláček, Hynek Pekárek, Martin Velíšek

Zdroj: ČRo 3 - Olga Cieslarová, olga.cieslarova@cro.cz 

Autor článku: redakce