18.04.2007 00:00

Od premiéry Kouzelného cirkusu Laterny magiky uplynulo 30 let

Praha 18. dubna (ČTK) - Úctyhodných 5719 repríz má za sebou nejúspěšnější inscenace pražské Laterny magiky Kouzelný cirkus. Představení, na kterém se setkali jeho současní i minulí protagonisté, připomnělo, že od premiéry uplynulo už 30 let.

Inscenace režisérů Evalda Schorma, Jiřího Srnce a Jana Švankmajera se poprvé na jevišti objevila 15. dubna 1977. Na scénáři s nimi spolupracovali kameraman Emil Sirotek, scénograf Josef Svoboda a choreograf Karel Vrtiška, který jako první vytvořil roli Svůdce. Magie představení byla založena na tehdy originálním nápadu přecházení postav z plátna na jeviště a naopak. Kombinuje filmové a divadelní obrazy, tanec, pantomimu, černé divadlo a jako mezinárodně srozumitelná inscenace baví malé i velké diváky na celém světě.

"Naše komedie má téma prastaré jako lidstvo samo - dobro, zlo, lásku, nenávist, štěstí, neštěstí, sílu, slabost a nakonec zmoudření a pochopení, na čem opravdu v životě záleží," napsala v programu dramaturgyně Milena Honzíková. Podle ředitele této scény Petra Tošovského se jen v hlavních rolích za uplynulých 30 let vystřídaly více než dvě desítky obsazení.

"V rolích Veselých a Smutných klaunů, Svůdců a Venuší účinkovalo celkem 85 tanečníků a tanečnic. Narodili se v časovém rozpětí od roku 1935 do roku 1984," řekl Tošovský ČTK. Inscenace podle něj měla více než třicet zahraničních zájezdů do 16 zemí světa.

Laterna magika vznikla v souvislosti s přípravou československé expozice pro Světovou výstavu v Bruselu Expo 1958. Režisér Alfréd Radok a scénograf Josef Svoboda v ní navázali na předchozí pokusy o uplatnění filmových postupů v divadle a využili přitom takzvaného polyekranu neboli projekce na několika plátnech současně. Polyscénický útvar, kombinující živé divadlo (činoherní, hudební, balet, pantomimu) s filmem, byl v době vzniku originální i ve světovém měřítku.

Počet 5719 repríz jedné inscenace je výjimečný. Pražské Národní divadlo marionet uvádí 15 let loutkovou inscenaci Mozartovy opery Don Giovanni, která měla 3600 repríz. Rekordy hlásí i členové Divadla Járy Cimrmana, jejichž fyzické opotřebení je na rozdíl od loutek větší. Od první hry v roce 1967 uvedli hodně přes 10.000 představení pro 3,5 milionu diváků. Repertoár za tu dobu neopustila ani jedna ze čtrnácti inscenací, přičemž více než tisíckrát byly uvedeny Hospoda na mýtince a Vyšetřování ztráty třídní knihy. Česká verze muzikálu Jesus Christ Superstar měla v 90. letech v pražském Divadle Spirála na 1200 repríz.

Jiří Borovička mal

Autor článku: ČTK