26.10.2022 13:57

Olomoucké Divadlo na cucky uvede premiéru inscenace Vstup zakázán

Olomoucké Divadlo na cucky uvede již v sobotu 29. října premiéru repertoárové novinky VSTUP ZAKÁZÁN. V autorském projektu režiséra Tomáše Loužného diváci uvidí Pavlu Dostálovou a Viktora Kuzníka, součástí akce bude i živý hudební doprovod Martina Dytka. Z divadelní scény na Dolním náměstí zavedou herci publikum také do prostoru krytu civilní obrany v Bezručových sadech, kde se společně zamyslí nad obranou státu.

„Původně jsme se chtěli věnovat nedalekému vojenskému újezdu Libavá a dokumentovat, jak se v tomto místě žije poté, co se újezd zmenšil. Postupně jsme se však uchýlili k obecnějšímu pojetí a otevřeli jsme téma armády a jejího smyslu, vztahu lidí k armádě a jak se tento vztah proměnil například v kontextu války na Ukrajině, která během příprav vypukla,“ uvedl režisér Tomáš Loužný. Podle jeho slov byl pro herce základem autorský text i přepis autentických rozhovorů vztahujících se nejen k Libavé, ale i k jiným vojenským újezdům. Čerpalo se i z dostupných armádních textů nebo z pamětí finského vojevůdce Gustafa E. Mannerheima, který bojoval proti ruské armádě před II. světovou válkou. „V jeho vzpomínkách lze najít spoustu paralel s dneškem,“ upozornil Loužný, jehož záměrem je podrobit diváky úvaze o obraně vlastního státu. Skrze nadhled a humor divadlo nahlíží dilemata současné společenské diskuze související s armádou. „Jen tak je totiž možné se nad nimi beze strachu zamyslet. Vstoupili byste do armády nebo ne? A je vůbec člověk schopný zvážit všechny souvislosti a adekvátně se rozhodnout? Může být vstoupit do armády natolik výhodné, že to případně vyváží i riziko vlastního života?“ ptá se režisér.

Divadelní operace, jak výsledné dílo inscenátoři označují, se pohybuje na pomezí audiovizuální intervence, site-specific projektu i klasického divadelního tvaru. Spojena je také s přechodem mezi Divadlem na cucky a krytem civilní obrany v Bezručových sadech. „Prostor krytu jsme využili ve spolupráci s Institutem Paměti národa, jemuž slouží ke stálé expozici. Scénograf Ján Tereba měl společně s režisérem od počátku záměr odehrát část představení ve specifickém prostoru, souvisejícím nějakým způsobem s armádou. Stavba z 50. let uprostřed olomouckého parku měla tehdy ochránit obyvatele v případě jaderného útoku. Její útroby se ukázaly jako dokonalá kulisa pro dané téma,“ popsal mluvčí Divadla na cucky Zdeněk Vévoda. Organizátoři upozorňují, že by se diváci měli přiobléct a vzít si sportovní či vycházkovou obuv. Představení začíná v Divadle na cucky a přesun z divadla do krytu zabere zhruba deset minut.

 

Autor článku: Zdeněk Vévoda; Foto: archiv divadla

Olomoucké Divadlo na cucky uvede premiéru inscenace Vstup zakázán

Inscenace

22.10.2025

Apolena Veldová v hlavní roli amerického dramatu Vtip na Malé scéně Divadla J. K. Tyla

Na Malé scéně Divadla J. K. Tyla se 25. října 2025 uskuteční česká premiéra amerického dramatu Vtip. Autorka Margaret Edson, oceněná za toto dílo Pulitzerovou cenou, v něm s jemnou ironií a černým humorem rozehrává příběh brilantní profesorky literatury, která se s neúprosnou upřímností vyrovnává s vážnou nemocí i sama se sebou. Nový titul připravuje kmenový režisér plzeňské činohry Adam Doležal, hlavní roli ztvární Apolena Veldová, pro niž postava Vivian představuje mimořádnou hereckou výzvu.

21.10.2025

Komedie Hra, která se zvrtla v režii Hany Mikoláškové poprvé na jevišti Městského divadla Zlín

Ochotnický spolek ze Všeminy zachraňuje ze všech sil katastrofickou premiéru své adaptace detektivky Vražda na Havershamském panství. Nic neprobíhá tak, jak si režisér, herci ani ostatní členové souboru představovali. Co všechno se může ještě stát? Hru, která se zvrtla zlínské publikum poprvé uvidí v sobotu 25. října 2025.

21.10.2025

Balet Národního divadla Brno otevře novou sezonu premiérou inscenace Kafka

Balet Národního divadla Brno otevře novou sezonu premiérou baletu Kafka. Taneční formou tak vzdá hold tomuto literárnímu géniovi, jehož sté výročí úmrtí jsme si v loňském roce připomínali. Kafkovská témata jsou v moderní společnosti stále aktuální, což dokládá i to, že se k nim umělci stále opakovaně vrací. Jako současný balet jej pro NdB zpracovává choreografka Markéta Pimek Habalová.