15.12.2011 12:21

Plzeňská činohra uvede Macbetha, hlavní roli má Martin Stránský

Po téměř půl století se na jeviště plzeňského divadla vrací Macbeth. Jednu z nejznámějších, nejsugestivnějších, ale současně také nejkrutějších shakespearovských tragédií, jež vznikla v roce 1606, režíruje ředitel Divadla J. K. Tyla Jan Burian. V titulní roli Macbetha se představí stálice plzeňské činohry Martin Stránský, jeho ženu Lady Macbeth si zahraje Štěpánka Křesťanová. První uvedení nabídne soubor v sobotu na prknech Velkého divadla. ČTK o tom informovala mluvčí divadla Eva Ichová.

"Ve všech případech jde o obraz rozpadu silné osobnosti. Vojevůdce Macbeth, bratranec skotského krále, je na začátku tragédie dítětem štěstěny. Jeho obliba ještě vzroste poté, co rozhodne svou mimořádnou statečností důležitou bitvu. Ale věštba čarodějnic, že se stane králem, a ctižádost jeho ženy způsobí, že propadne klamné představě o vlastní velikosti," uvedla Ichová.
Podle dramaturgyně divadla Marie Caltové je Macbeth snad nejbásničtější hra z celého Shakespearova tragického díla. "Žádná z jeho velkých postav se nevyjadřuje tak vzletným básnickým jazykem. Patrně tím chtěl autor naznačit, že přes osudovou posedlost mocí jde o vnímavého ducha schopného reflexe," uvedla Caltová.

V Plzni naposledy režíroval tuto hru před 49 lety Václav Špidla s Františkem Krahulíkem v hlavní roli. Za celou historii činoherního souboru se tato tragédie nastudovala čtyřikrát. V roce 1867 ji pod titulem Proroctví tří čarodějnic inscenoval tehdejší ředitel Pavel Švanda ze Semčic, v roce 1903 slavný ředitel Vendelín Budil. "Jan Burian je tedy v pořadí čtvrtým ředitelem, který objevuje tuto nejkratší, ale současně i nejvypjatější Shakespearovu tragédii," dodala Caltová.

Macbeth je už jedenapadesátou Burianovou plzeňskou režií. Z shakespearovských titulů tam inscenoval historickou hru Richard III. i jeho nejslavnější tragédie Othello, Hamlet, Král Lear a Romeo a Julie.
Hra bude uvedena v překladu uznávaného shakespearologa Martina Hilského, jenž se dílu tohoto anglického básníka a dramatika věnuje už téměř 30 let. "Macbeth je nejkratší Shakespearova tragédie. Tato prostá okolnost je nesmírně důležitá pro divadelní rytmus hry, jenž je v tomto případě určující součástí jejího významu. Každé slovo je umocněno krátkým časem hry. Jejími charakteristickými rysy jsou sevřenost, hutnost, zkratka, metaforický těsnopis. Významy osekané na kost. Ani slabika navíc," uvedl Hilský.

Autor článku: ČTK: brb, snm