07.03.2008 00:00

Případ Boženy Němcové skrze divadelní kukátko

Hru z textů Boženy Němcové, která se zaujetím nahlíží na spisovatelčinu dílo i nekonformní osobnost, chystá 12. dubna pražské divadlo Rokoko.

Titul KAUZA DIVÁ BÁRA v nastudování výrazného slovenského režiséra Dodo Gombára chce zároveň zrcadlit svět divadla: energie tvorby a osudu známé české spisovatelky se tak bproplétá s magií jeho inscenování „v přímém přenosu“.

„Na jeviště zazní jenom text Boženy Němcové, kterou pokorně respektujeme - její jazyk, světonázor, styl myšlení,“ říká režisér a spoluautor hry Dodo Gombár. „Zdá se mi přitažlivé, pokusit se na tak známou a tradiční literaturu podívat přes filtr současnosti. Pootevřít si k ní dveře skrze kukátko divadla. Jako bychom se dostali do divadelních střev, do divadelních útrob, do divadelní kuchyně.“

Dodejme, že v době, kdy Božena Němcová psala povídku Divá Bára (1855) prožívala jedno ze svých nejtěžších životních období. Poměry v Čechách byly nevesele rigidní, manžel Josef Němec byl vyslán na Slovensko a rodina zápasila s velkou bídou. Knihy Němcové sice vycházely, ale provázely je prosebné dopisů o nuzné zálohy a honoráře, které autorku psychicky deptaly. Spisovatelka musela čelit ještě další ráně: její milované dítě, nejstarší syn Hynek, zemřel.

Přesto její dílo zjevné stopy smutku a zoufalství nenese – i v tom se odráží autorčina neuvěřitelná duševní síla. Její osobní situace se do tvorby promítla alespoň potud, že tíhne k výjimečným, svobodomyslným postavám. Také Divá Bára - podobně jako ona sama - stojí mimo konformně uvažující společnost. A proto se s ní také musí osudově střetnout…

Režisér Dodo Gombár zvolil cestu radikální interpretace: spolehl se výhradně na texty Boženy Němcové a v inscenaci využil jak povídku, tak pasáže ze spisovatelčiny korespondence. Příběh literární hrdinky navíc prolíná s napínavým osudem interpretky - herečky, která roli Báry hraje.

„Divadelní text pokládám za něco, co samo o sobě nemá smysl,“ režisér, podle kterého by autoři jako Shakespeare či Molière mohli mít radost, když se jejich témata pokouší dnešní divadelníci převést do současnosti. „Kritiky typu, že se pak někdo 'v hrobě obrací', mi přijdou spíš úsměvné,“ říká Gombár. „Neumím si ostatně představit požitek „obyčejného člověka“ s divadelním textem, který by četl doma při lahvovém pivu - divadelní text je předurčen k tomu, aby se hýbal, kráčel, byl součástí nějaké cesty.“

V inscenaci Kauza Divá Bára s Bárou Polákovou v hlavní roli defilují herci nejrůznějšího věku i temperamentu. Také napjatá tětiva mezi vzdálenými hereckými generacemi dává nevšedně pojatému představení další význam a rozměr. „Je mi protivné divadlo, které je takzvaně spokojené,“ uzavírá Dodo Gombár. „Mám rád divadlo hledající, pochybující. To mě zajímá, takové divadlo respektuji.“

Premiéra: 12. dubna, Rokoko

Více na www.mestskadivadlaprazska.cz

Magdalena Bičíková

Zdroj: magdalena@shakespeare.cz

Autor článku: Informace z divadel