18.10.2022 13:57

První premiérou sezóny divadla Minor bude inscenace Tramtárie

První premiérou sezóny divadla Minor bude v neděli 23. října od 18:00 Tramtárie režiséra Jiřího Austerlitze, který stojí i za úspěšnou interaktivní hudební inscenací Libozvuky. Ke spolupráci si režisér opět přizval scénografku Kristýnu Täubelovou a skladatele, kapelníka skupiny Hm a bývalého kytaristu Tata Bojs Marka Doubravu, který v roce 2015 obdržel za hudbu k Libozvukům Cenu divadelní kritiky. Tramtárie na Libozvuky volně navazuje, ale tentokrát se diváci přenesou do fantaskní říše nonsensové poezie.

„Někdo se zjeví, někdo proběhne, někdo něco zašpitá, zašeptá, zašplouchá a něco zmizí. Dovolit si blbnout a jít za samotnou hranici všedních dnů je hlavním východiskem k radostné a osvobozující hře, kterou společně prožijeme. Nádech, výdech a jedééém…“

Jiří Austerltz (dříve Adámek) patří k největším minorským experimentátorům. Rád pracuje s absurditou, rytmem, vizualitou a jazykovou zvukomalebností. To se projevilo jak u Libozvuků, tak u jeho novější inscenace Toodle-noodle. V Tramtárii vychází z fragmentů nonsensových básní či textů českých i světových autorů – Hans Carl Artmann, Miroslav Červenka, Josef Kainar, Alois Mikulka, Olga Hejná, Orestes Plath a mnoho dalších. Jiří Austerlitz coby režisér a libretista se jejich texty nechává inspirovat, rozvíjí je, rozsekává, přeskupuje a skládá z nich dílo nové.

„Když chystám představení pro děti, tak toužím po tom, aby měly pocit divadelní události, která se jich přímo týká, která se neodehrává kdesi před nimi na jevišti, ale všude kolem a spolu s nimi. Aby se herci a diváci potkali ve společném prostoru hry a fantazie, aby odložili hodnotící a cenzurující rozum. Netoužím předávat informace, ani vychovávat, ani vzdělávat. Toužím po tom, abychom si v tomhle bezpečně ohraničeném prostoru a čase dovolili řádit a radovat se z toho, jaké děláme nesmysly pro nesmysly. Všichni to máme v sobě, jenom se od malička dozvídáme, že máme být normální a jak to správně vypadá, být normální. Naše představení se jmenuje Tramtárie, sestavené je ze samých nesmyslů a já doufám, že normální v něm není nikdo,“ říká režisér Jiří Austerlitz.

Austerlitzův zájem o dětského diváka jako rovnocenného partnera hry, neotřelé propojování jeviště a hlediště pomocí výtvarného minimalismu a precizního světelného designu, vytváření nových fascinujících světů ze slov, zvuků a hudby – to vše z něj dělá dlouhodobého spolupracovníka divadla Minor.

Jiří Austerlitz (1977) patří k nejvýraznějším osobnostem českého alternativního divadla. Vystudoval režii na Katedře alternativního a loutkového divadla DAMU, kde nyní působí jako pedagog. Vytvořil originální typ divadla, ve kterém mísí hudebně komponovanou strukturu, stylizované herectví a zvláštní práci s jazykem. Svůj specifický přístup rozvíjí především s divadelní skupinou Boca loca LAB, kterou založil v roce 2007.

Od vytvoření první celovečerní inscenace „hudebně-divadelního" typu získal řadu ocenění, porota festivalu Next Wave ho v roce 2007 zvolila Osobností roku v oblasti alternativního divadla. Jeho inscenace můžete vidět např. v divadle Alfred ve dvoře, ve Studiu Hrdinů, v Městských divadlech pražských či v Hadivadle. Na Nové scéně Národního divadla uvedl autorské inscenace Po sametu a Nová Atlantida.

https://www.minor.cz/

Autor článku: Josef Horák