28.03.2024 15:24

Rok české hudby pokračuje v Janáčkově opeře Národního divadla Brno novou inscenací Dvořákovy Rusalky v režii Davida Radoka

Režisér David Radok se souborem Janáčkovy opery Národního divadlo Brno úspěšně spolupracuje již několik sezon a vytvořil zde řadu výjimečných inscenací. S Dvořákovou Rusalkou se ve své umělecké kariéře nesetkává poprvé, nikdy ji však neinscenoval na českých jevištích. Hudebního nastudování se ujme šéfdirigent Marko Ivanović, jeho pravidelný umělecký partner. V hlavních rolích se představí vynikající pěvci, jako jsou Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Václava Krejčí Housková (Ježibaba) a spolu s nimi do světa Dvořákovy slavné opery vstupuje i mladá pěvecká generace – Vodníka ztvární Jan Šťáva a Cizí kněžnu Eliška Gattringerová.

Rusalka nikoliv jako pohádka, ale osudové drama o nenaplněných tužbách a lidském selhání, o rozporuplném konfliktu mezi láskou, erotickou touhou a o hříchuplné lidské duši, bude dalším příspěvkem nejen k Roku české hudby, ale i k interpretační tradici této jedinečné opery.

„Způsob komunikace pohádky s publikem je podobný logice snu. Ve snu se nám dějí realistické věci, jen souvislosti, v nichž se odehrávají, jsou vždy posunuté někam jinam. Sen a pohádka pracují s různými přístupy k realitě, s prvky, které nejsou v normálním životě logicky slučitelné, ale zde působí úplně přirozeně,“ říká režisér David Radok.

„Unikátnost Dvořákovy hudby spočívá především v tom, že ačkoliv se pohybuje v romantickém světě, ze kterého vychází hudebně i esteticky, tak si na nic nehraje. Antonín Dvořák sázel na jednoznačnost, upřímnost a přirozenost.
Naše Rusalka výrazně akcentuje jednu z vrstev příběhu. Pomohli jsme si i některými škrty. Je samozřejmě vždycky riskantní, zasahovat do takové dokonalé partitury, ale myslím si, že výsledek může být zajímavý, překvapivě právě proto, že vypíchne určitá témata, která v Rusalce jsou a která mají tendenci zmizet pod nánosem témat jiných. Nám šlo především o Rusalku, která žije v prostředí, které je svým způsobem toxické, a ze kterého se snaží uniknout, a zjišťuje, že to venku je ještě podstatně horší. A jediný vztah, který to všechno mohl zachránit, zkrachoval díky povrchnosti a charakterovému nastavení prince. Jsou věci, které se v životě už napravit nedají,“ doplňuje dirigent Marko Ivanović.

Scénografie, inspirovaná konceptem scénografa Larse-Ake Thessmana, uvedeným v GöteborgsOperan v roce 2012, slibuje vizuální zážitek, který doplní hudební a dramatickou stránku představení.

Tato inscenace je doporučena pro diváky od 15 let.


Antonín Dvořák
Rusalka 

Libreto: Jaroslav Kvapil
Hudební nastudování: Marko Ivanović
Režie: David Radok
Scéna: David Radok
Kostýmy: Zuzana Ježková
Světelný design: Přemysl Janda
Choreografie: Andrea Miltnerová
Sbormistr: Pavel Koňárek

Rusalka: Jana Šrejma Kačírková
Princ: Peter Berger J. H
Vodník: Jan Šťáva
Cizí kněžna: Eliška Gattringerová J. H.
Ježibaba: Václava Krejčí Housková
První žínka: Doubravka Součková J. H.
Druhá žínka: Ivana Pavlů J. H.
Třetí žínka: Monika Jägerová J. H.
Lovec: Tadeáš Hoza

Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB

Premiéra 5. dubna 2024 v Janáčkově divadle
Reprízy: 7., 8., 24. 4., 3., 25. 5., 7. 9., 28. 10., 6., 30. 12. 2024, 4. 5. 2025

Předpremiérové kukátko s tvůrci inscenace si můžete pustit přes YouTube stream.

 

Autor článku: Markéta Mikšíková, foto: (c) Marek Olbrzymek