17.06.2004 00:00

Rozhovor s Pavlem Cisovským: Chceme pokračovat nastoupenou cestou

Režisér, dramaturg a příležitostný herec Pavel Cisovský je jednou z nejvýznamnějších ostravských divadelních osobností. Bez jeho nápadu založit nové divadlo a bez jeho zapálení by nikdy nevznikla Komorní scéna Aréna a nikdy by asi neměla takovou specifickou atmosféru. Kvality Arény nedávno potvrdily i dvě prestižní Divadelní ceny Alfreda Radoka za nejlepší inscenaci roku (Psí Srdce) a za nejlepší mužský výkon (Michal Čapka za roli v téže hře). Velký divácký zájem si Aréna ale udržuje už několik let, a to právě i díky Pavlovi Cisovskému, který jako zakladatel, dvorní režisér a umělecký šéf Arény vypiloval její tvář k dnešní podobě.

Dimitrios Vlaskudis, OstravaBlog
 
 
Celý text rozovoru najdete na stránkách OstravaBlogu, rubrice Rozhovory ze dne 16. 6. 2004: http://www.ostravablog.info/index.php?page=onearticle&IDcat=4&IDart=72  



Rozhovor s Pavlem Cisovským: Chceme pokračovat nastoupenou cestou

Režisér, dramaturg a příležitostný herec Pavel Cisovský je jednou z nejvýznamnějších divadelních osobností našeho kraje. Bez jeho nápadu založit nové divadlo a bez jeho zapálení by nikdy nevznikla Komorní scéna Aréna a nikdy by asi neměla takovou specifickou atmosféru. Kvality Arény nedávno potvrdily i dvě prestižní Divadelní ceny Alfreda Radoka za nejlepší inscenaci roku (Psí Srdce) a za nejlepší mužský výkon (Michal Čapka za roli v téže hře). Velký divácký zájem si Aréna ale udržuje už několik let, a to právě i díky Pavlovi Cisovskému, který jako zakladatel, dvorní režisér a umělecký šéf Arény vypiloval její tvář k dnešní podobě.

Pavel Cisovský Bezpochyby největším letošním úspěchem Arény je zisk cen Alfreda Radoka. Ať už za nejlepší inscenaci nebo mužský herecký výkon. Projeví se ocenění Arény na její dramaturgii nebo na její postavení v Ostravě?
Na dramaturgii asi ne, protože ta vyplývá z dlouhodobé koncepce a z velké části se na ni spolupodílejí hostující režiséři. A postavení Arény Ostravě? Každý úspěch něco znamená. Nevím, jestli se zvedne naše prestiž. Myslím si, že dobré renomé má Aréna už po několik let, protože se nám podařilo připravit povícero úspěšných inscenací, vybudovat si svou diváckou základnu a především obhájit svou životaschopnost před publikem i zřizovatelem, což je magistrát města Ostravy. Bulgakovovo Psí srdce (titul, jenž získal Radokovu cenu, pozn. red.) je neustále vyprodáno. Doufám, že je to více zásluhou kvality, nejenom publicitou. Na druhou stranu vyprodáno bývá i na jiných představeních. Takže - každý úspěch je prima, něco příjemného přináší, ale je třeba koukat dopředu.

Psí srdce režíroval pan Fedotov. Spolupráce se jistě osvědčila. Uvažujete proto o jeho dalším angažování?
Ano, pan Fedotov má u nás domluvený termín, bude to na přelomu tohoto roku. Měl by u nás pracovat. Titul zatím není upřesněn.

Byl to tedy tah na jistotu? Věděli jste o Fedotovových kvalitách?
To se tak nedá říct. Základní koncepce Arény jako malého divadla spočívá v tom, že nechceme „stavět repertoár jediného pohledu“, ale že se pokoušíme nacházet svůj výraz v rozmanitosti. V rozmanitosti přístupů, názorů, postupů... Proto se od začátku snažíme angažovat režiséry, o kterých víme, že mají co říct a že jsou jedineční. U nás se jich objevilo dost a většina z nich je velmi dobrá. Pan Fedotov je divadelník tělem i duší. Jeho myšlení a postupy, zdá se mi, se trochu odlišují od myšlení a postupů českých režisérů. Hodně ruské duše, nekompromisní tlak na herce, někdy absolutistický pohled na divadelní řád. Pracovat s panem Fedotovem je těžká, ale skvělá a potřebná škola. V Aréně se snažíme dbát na to, aby se režiséři střídali, pořád hledáme nové tváře, a to i proto, aby herci „neustrnuli“. Jeden jediný, byť sebedokonalejší režijní pohled směruje herce pouze jedním směrem.
 
Celý text rozovoru najdete na stránkách OstravaBlogu: http://www.ostravablog.info/index.php?page=onearticle&IDcat=4&IDart=72  
 

Autor článku: příspěvky veřejnosti