08.11.2018 11:16

Ruským baletem Bajadéra pokračuje sezóna přímých přenosů z Královské opery v Londýně

Ikonickým ruským baletem Bajadéra pokračuje sezóna přímých přenosů z Královské opery v Londýně. Od 13. do 26. listopadu bude opojný orientální svět klasického díla k vidění také ve vybraných českých kinech.

Balet, který přenese diváky do bájné Indie, vytvořil v roce 1877 slavný francouzský choreograf Marius Petipa pro Bolšoj balet v Petrohradu. O sto let později vytvořila choreografka Natalia Makarova svou verzi Petipova baletu, která se v Královské opeře Londýn hrála poprvé v roce 1989.

Děj je zasazen do mýtické Indie a vypráví příběh chrámové tanečnice (bajadéry) jménem Nikia, která se zamiluje do válečníka a lovce tygrů, Solora. U posvátného ohně si přísahají věčnou lásku. Když to zjistí velekněz bráhman, který krásnou tanečnici také miluje, rozhodne se pro pomstu. Solora si navíc vybral vládce knížectví, rádža Dugamanta, pro svou dceru Gamzatti. Válečník je okouzlen krásou Gamzatti, a zároveň stále myslí na svou tanečnici. Rádža rozhodne, že Nikia musí zemřít. Nic netušící bajadéra je pozvána zatančit na oslavě, která je ve skutečnosti zásnubní hostinou Solora a Gamzatti. Za svůj tanec dostává košík květin a věří, že jsou od Solora. Na dně košíku je ale ukryt jedovatý had. Bráhman nabízí Nikii protijed, ta ale odmítá a raději umírá, než aby viděla svého milého v náruči jiné ženy.

Solor má po smrti bajadéry pod vlivem opia vidění, Nikia se mu zjevuje ve slavné scéně Království stínů, která je považována za jednu z nejkrásnějších a nejnáročnějších baletních scén vůbec. V den svatby Solora a Gamzatti se strhne hněv bohů a zničí celý chrám. Duše Solora a Nikie se znovu setkají v posmrtném životě.

Recenze v britském tisku, které již stihly čerstvou premiéru pokrýt, jednohlasně opěvují mistrovství a um argentinské primabaleríny Marianely Nuñez, která je členkou souboru Královského baletu Londýn již dvacet let. V baletu Bajadéra tančí ústřední postavu chrámové tanečnice, bajadéry. „Zdá se, jako by snad ani neměla kosti, jen pohyblivé obratle, které se vlní jako kočičí ocas,“ píše kritička Lyndsey Winship, která tanečnici věnovala celé první dva odstavce své recenze pro The Guardian. Její sokyni v lásce, princeznu Gamzatti, ztvárnila ruská primabalerína Natalia Osipova. Obě tanečnice ale nazkoušely oba party a tak se divákům, kteří stačili zakoupit vstupenky na beznadějně vyprodané reprízy Bajadéry, naskýtá nanejvýš zajímavé srovnání. Válečníka Solora ztvárnil pro tento večer ruský sólista Vadim Muntagirov.

Balet Bajadéra nabízí výpravnou exotickou podívanou. Scéna i kostýmy vyvolávají dokonalou iluzi Orientu a věrně vykreslují indické prostředí: objevuje se tradiční oděv se závojem připojeným ke kotníku, dobové kostýmy, cinkavé šperky. Sólo, ve kterém ožívá bronzová chrámová socha indického božstva, odkazuje na klasický indický tanec kathak. Atmosféru podtrhuje hudba Ludwiga Minkuse.

Balet Bajadéra navíc obsahuje scény, které vstoupily do dějin baletu. Jednou z nejobdivovanějších sekvencí je bezesporu Království stínů, kde tančí celý ženský baletní soubor. Čtyřiadvacet tanečnic dýchá a tančí jako jedna žena a v perfektním unisonu.

https://www.aerofilms.cz/prenosy-do-kin/

Autor článku: Radek Pavlovič

Ruským baletem Bajadéra pokračuje sezóna přímých přenosů z Královské opery v Londýně

Zahraniční divadlo

24.04.2024

Dirigenta Jakuba Hrůšu čeká debut v Carnegie Hall

Český dirigent Jakub Hrůša si připíše zdolání další mety ve své kariéře: nyní ho čeká debut v legendární koncertní síni Carnegie Hall. Bamberští symfonikové v čele s Jakubem Hrůšou zahrají Preludium k Wagnerovu Lohengrinovi.

22.04.2024

Vieme, ktoré dramatické texty sa dostali do finále súťaže o najlepší dramatický text v slovenskom a českom jazyku DRÁMA 2023

Do 24. ročníka súťaže DRÁMA bolo prijatých 40 textov, z toho 16 v českom a 24 v slovenskom jazyku. Porota súťaže ocenila tri z nich, do finále súťaže pôvodných dramatických textov v slovenskom a českom jazyku postúpili tieto autorky a autor (v abecednom poradí): Jana Borsuková s textom Nahá, Vilém Dubnička s textom České moře aneb Královec na prvním místě, Barbora Rokytová s textom Nějak tě nestíhám.

15.04.2024

Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco míří z Metropolitní opery do kin

Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací po více než dekádě a 20. dubna míří v přímém přenosu také na plátna kin v rámci oceňované série MET: Live in HD. Hořkosladký milostný příběh sofistikované kurtizány a jejího partnera, který své milé chce nabídnout víc než prázdný život v přepychu, posunul režisér Nicolas Joël do dvacátých let dvacátého století do snového světa Paříže v duchu stylu art deco.