11.04.2023 09:45

Růžového kavalíra v podání Metropolitní opery uvidí diváci na plátnech kin

Růžový kavalír se řadí mezi nejoblíbenější opery Richarda Strausse. Z díla se ihned po premiéře v Královské opeře v Drážďanech stala klasika, k níž se operní domy jako k jistotě vrací. Růžový kavalír přenese diváky do idealizovaného a mytologizovaného světa šlechtické Vídně poloviny osmnáctého století. Hvězdami nabitou inscenaci si v přímém přenosu z Metropolitní opery budeme v kinech moci vychutnat v sobotu 15. dubna 2023.

V inscenaci Roberta Carsena ožívá svět vysněné Vídně inspirované secesní vizualitou, přesto ale konstantně neurčité a časově vlastně neukotvené. Velkolepou scénu, kde se v obřích salonech potkávají protagonisté, navrhl Paul Steinberg, kostýmy Brigitte Reiffenstuel. V hlavních úlohách září hned několik hvězd současného operního nebe. Coby Maršálka se představí Lise Davidsen, typicky mozartovskou postavu Oktaviána ztvární Samantha Hankey, Sofii Erin Morley a v roli hrubého barona Ochse exceluje Günther Groissböck. Představení diriguje Simone Young.

Růžový kavalír (přesnější název překladu by byl spíše Kavalír s růží) se nestal pouze klasikou, ale dodnes platí za jedno z prvních děl operní moderny. Opera jako žánr měla na začátku 20. století za sebou své grandiózní období a části veřejnosti, obzvláště té avantgardně smýšlející, byla přežitkem. Ostatně, s minulostí si pohrává i samotné von Hofmannstahlovo libreto - mimochodem psané přímo pro Strausse - a zobrazení Vídně v dobách císařovny Marie Terezie se dá číst dvěma způsoby. Část publika v něm vidí nostalgickou vzpomínku na lepší časy, ta druhá naopak ironický obraz doby.

Ústředním motivem se stává smyšlený zvyk, kdy muž, chce-li se ucházet o dámu, musí jí napřed poslat stříbrnou růži. A kovový pach tu falešně překrývá růžový parfém. Hofmannsthal se Straussem tu pracují s typickými operními archetypy, které ale používají jazyk autorových současníků. A podobně se prolínají nejrůznější vrstvy i v hudbě samotné. Tím nejznámějším časovým prohřeškem je použití valčíku, který v roce 1740, kdy se má děj odehrávat, ještě neexistoval. Růžový kavalír se řadí do škatulky operní komedie, přesto dává její neurčitost a moderní hravost dostatek prostoru pro odlišná čtení, protože je dodnes aktuálním sociálním komentářem i filozofickou disputací.

Růžový kavalír je divoká fraška, ale i prostor k zamyšlení. Přímý přenos z Metropolitní opery v New Yorku se uskuteční v sobotu 15. dubna 2023. Do českých a slovenských kinosálů oceňovanou sérii MET: Live In HD distribuuje společnost Aerofilms.

http://www.metopera.cz/

vicnezfilm.cz

Autor článku: Sabina Coufalová

Růžového kavalíra v podání Metropolitní opery uvidí diváci na plátnech kin

Zahraniční divadlo

13.11.2025

JAMU udělí čestný doktorát britské scénografce a režisérce Howardové

Brněnská Janáčkova akademie múzických umění (JAMU) udělí čestný doktorát britské scénografce a režisérce Pamele Howardové. Slavnostní ceremoniál bude 26. listopadu v Divadle na Orlí. Ve stejný den akademie ocení také zásluhy divadelníka, pedagoga a bývalého rektora Václava Cejpka, jenž získá titul emeritního profesora.

13.11.2025

Balet Národního divadla moravskoslezského zatančí v Miláně na gala Roberto Bolle and Friends

Tři členové baletu Národního divadla moravskoslezského zatančí od pátku do neděle (14.-16.11.) komickou etudu SOFA na prestižních galavečerech v Miláně! Fenomenální italský tanečník Roberto Bolle (nar.1975) si vybírá od roku 2008 pro své každoroční „večery hvězd a skvělého baletu“ vybrané choreografie, špičkové tanečníky i soubory z celého světa. Z českých umělců hostil v minulosti například bratry Bubeníčkovy.

13.11.2025

Střední Evropa mezi traumatem a dystopií: diskuze s účastníky Visegrádského programu rezidenčních pobytů

Srdečně Vás zvu na diskuzi Střední Evropa mezi traumatem a dystopií s prozaičkou, dramatičkou a režisérkou Janou Micenkovou (Slovensko), scenáristou a prozaikem Václavem Holancem (Česko), prozaičkou Verou Hegedüs (Maďarsko) a spisovatelkou a vizuální umělkyní Olou Wasilewskou (Polsko). Kdy a kde: úterý 25. listopadu 2025 od 19.00, Lisztův institut, Rytířská 25–27, Praha 1.