11.04.2023 09:45

Růžového kavalíra v podání Metropolitní opery uvidí diváci na plátnech kin

Růžový kavalír se řadí mezi nejoblíbenější opery Richarda Strausse. Z díla se ihned po premiéře v Královské opeře v Drážďanech stala klasika, k níž se operní domy jako k jistotě vrací. Růžový kavalír přenese diváky do idealizovaného a mytologizovaného světa šlechtické Vídně poloviny osmnáctého století. Hvězdami nabitou inscenaci si v přímém přenosu z Metropolitní opery budeme v kinech moci vychutnat v sobotu 15. dubna 2023.

V inscenaci Roberta Carsena ožívá svět vysněné Vídně inspirované secesní vizualitou, přesto ale konstantně neurčité a časově vlastně neukotvené. Velkolepou scénu, kde se v obřích salonech potkávají protagonisté, navrhl Paul Steinberg, kostýmy Brigitte Reiffenstuel. V hlavních úlohách září hned několik hvězd současného operního nebe. Coby Maršálka se představí Lise Davidsen, typicky mozartovskou postavu Oktaviána ztvární Samantha Hankey, Sofii Erin Morley a v roli hrubého barona Ochse exceluje Günther Groissböck. Představení diriguje Simone Young.

Růžový kavalír (přesnější název překladu by byl spíše Kavalír s růží) se nestal pouze klasikou, ale dodnes platí za jedno z prvních děl operní moderny. Opera jako žánr měla na začátku 20. století za sebou své grandiózní období a části veřejnosti, obzvláště té avantgardně smýšlející, byla přežitkem. Ostatně, s minulostí si pohrává i samotné von Hofmannstahlovo libreto - mimochodem psané přímo pro Strausse - a zobrazení Vídně v dobách císařovny Marie Terezie se dá číst dvěma způsoby. Část publika v něm vidí nostalgickou vzpomínku na lepší časy, ta druhá naopak ironický obraz doby.

Ústředním motivem se stává smyšlený zvyk, kdy muž, chce-li se ucházet o dámu, musí jí napřed poslat stříbrnou růži. A kovový pach tu falešně překrývá růžový parfém. Hofmannsthal se Straussem tu pracují s typickými operními archetypy, které ale používají jazyk autorových současníků. A podobně se prolínají nejrůznější vrstvy i v hudbě samotné. Tím nejznámějším časovým prohřeškem je použití valčíku, který v roce 1740, kdy se má děj odehrávat, ještě neexistoval. Růžový kavalír se řadí do škatulky operní komedie, přesto dává její neurčitost a moderní hravost dostatek prostoru pro odlišná čtení, protože je dodnes aktuálním sociálním komentářem i filozofickou disputací.

Růžový kavalír je divoká fraška, ale i prostor k zamyšlení. Přímý přenos z Metropolitní opery v New Yorku se uskuteční v sobotu 15. dubna 2023. Do českých a slovenských kinosálů oceňovanou sérii MET: Live In HD distribuuje společnost Aerofilms.

http://www.metopera.cz/

vicnezfilm.cz

Autor článku: Sabina Coufalová

Růžového kavalíra v podání Metropolitní opery uvidí diváci na plátnech kin

Zahraniční divadlo

29.10.2025

Když tanec dýchá přítomností: česká premiéra inscenace WOLVES mezinárodního souboru ALLEN’S LINE

Pražské publikum čeká výjimečný večer improvizovaného tance, slova i poezie. CreWcollective, platforma podporující současný tanec, mezinárodní spolupráci a živé umění, s potěšením uvádí českou premiéru nejnovější inscenace WOLVES mezinárodního souboru ALLEN’S LINE, vedeného legendárním performerem a básníkem Julyenem Hamiltonem – výraznou osobností evropské taneční improvizace, choreografem, jehož tvorba propojuje pohyb, jazyk a hudbu v živém, okamžitém dialogu.

29.10.2025

Nominácie na DOSKY 2025 sú známe, divadelné ceny budú odovzdané v Spišskom divadle

Asociácia súčasného divadla dnes oznamuje nominácie na ocenenia v rámci 28. ročníka Divadelných ocenení sezóny – DOSKY 2025. Nominácie aj víťazov určuje odborná divadelná obec. V tomto ročníku hlasovalo 42 divadelných kritikov, kritičiek, teoretikov, teoretičiek, publicistov a publicistiek. Mená víťazov a víťaziek DOSKY 2025 budú vyhlásené počas slávnostného ceremoniálu, ktorý sa uskutoční v pondelok 24. novembra 2025 v Spišskom divadle v Spišskej Novej Vsi.

22.10.2025

Londýnem opět zní čeština: Jakub Hrůša uvádí v Královské opeře historicky poprvé Janáčkovu Věc Makropulos

Už 4. listopadu proběhne v Londýně premiéra prvního provedení Janáčkovy Věci Makropulos v historii tohoto operního domu. S novým hudebním ředitelem Jakubem Hrůšou spolupracuje zkušená britská režisérka Katie Mitchell.  Opera je tajuplným příběhem Emilie Marty na motivy divadelní hry Karla Čapka o touze po nesmrtelnosti. V roli Janka se představí český tenorista Daniel Matoušek.