11.04.2023 09:45

Růžového kavalíra v podání Metropolitní opery uvidí diváci na plátnech kin

Růžový kavalír se řadí mezi nejoblíbenější opery Richarda Strausse. Z díla se ihned po premiéře v Královské opeře v Drážďanech stala klasika, k níž se operní domy jako k jistotě vrací. Růžový kavalír přenese diváky do idealizovaného a mytologizovaného světa šlechtické Vídně poloviny osmnáctého století. Hvězdami nabitou inscenaci si v přímém přenosu z Metropolitní opery budeme v kinech moci vychutnat v sobotu 15. dubna 2023.

V inscenaci Roberta Carsena ožívá svět vysněné Vídně inspirované secesní vizualitou, přesto ale konstantně neurčité a časově vlastně neukotvené. Velkolepou scénu, kde se v obřích salonech potkávají protagonisté, navrhl Paul Steinberg, kostýmy Brigitte Reiffenstuel. V hlavních úlohách září hned několik hvězd současného operního nebe. Coby Maršálka se představí Lise Davidsen, typicky mozartovskou postavu Oktaviána ztvární Samantha Hankey, Sofii Erin Morley a v roli hrubého barona Ochse exceluje Günther Groissböck. Představení diriguje Simone Young.

Růžový kavalír (přesnější název překladu by byl spíše Kavalír s růží) se nestal pouze klasikou, ale dodnes platí za jedno z prvních děl operní moderny. Opera jako žánr měla na začátku 20. století za sebou své grandiózní období a části veřejnosti, obzvláště té avantgardně smýšlející, byla přežitkem. Ostatně, s minulostí si pohrává i samotné von Hofmannstahlovo libreto - mimochodem psané přímo pro Strausse - a zobrazení Vídně v dobách císařovny Marie Terezie se dá číst dvěma způsoby. Část publika v něm vidí nostalgickou vzpomínku na lepší časy, ta druhá naopak ironický obraz doby.

Ústředním motivem se stává smyšlený zvyk, kdy muž, chce-li se ucházet o dámu, musí jí napřed poslat stříbrnou růži. A kovový pach tu falešně překrývá růžový parfém. Hofmannsthal se Straussem tu pracují s typickými operními archetypy, které ale používají jazyk autorových současníků. A podobně se prolínají nejrůznější vrstvy i v hudbě samotné. Tím nejznámějším časovým prohřeškem je použití valčíku, který v roce 1740, kdy se má děj odehrávat, ještě neexistoval. Růžový kavalír se řadí do škatulky operní komedie, přesto dává její neurčitost a moderní hravost dostatek prostoru pro odlišná čtení, protože je dodnes aktuálním sociálním komentářem i filozofickou disputací.

Růžový kavalír je divoká fraška, ale i prostor k zamyšlení. Přímý přenos z Metropolitní opery v New Yorku se uskuteční v sobotu 15. dubna 2023. Do českých a slovenských kinosálů oceňovanou sérii MET: Live In HD distribuuje společnost Aerofilms.

http://www.metopera.cz/

vicnezfilm.cz

Autor článku: Sabina Coufalová

Růžového kavalíra v podání Metropolitní opery uvidí diváci na plátnech kin

Zahraniční divadlo

25.11.2025

Městské divadlo Brno slaví úspěch s uvedením muzikálu Les Misérables v chorvatském Divadle Komedija Zagreb

V pondělí 10. listopadu 2025 byl zveřejněn přehled výjimečných představení a režijních i hereckých výkonů nominovaných na Cenu chorvatského divadla za rok 2025. Informace, jež se na první pohled zdá důležitou především pro naše chorvatské divadelní kolegy, je však zásadní i pro Městské divadlo Brno. Právě v Chorvatsku, konkrétně v Divadle Komedija Zagreb totiž proběhla 30. listopadu 2024 v režii Stanislava Moši premiéra slavného muzikálu Alaina Boublila a Clauda-Michela Schönberga Les Misérables / Jadnici.

25.11.2025

DOSKY 2025: Najúspešnejšími divadelnými inscenáciami sezóny sa stali Outcast a Příhody lišky Bystroušky

Asociácia súčasného divadla dnes počas slávnostného ceremoniálu, ktorý sa uskutočnil v Spišskom divadle v Spišskej Novej Vsi, vyhlásila víťazov 28. ročníka Divadelných ocenení sezóny – DOSKY 2025. Ocenenie DOSKY za Najlepšiu inscenáciu sezóny získal Outcast podľa memoárov Stefana Zweiga  a nezávislé divadlo Slzy Janka Borodáča pôsobiace v Prešove.  Inscenácia vznikla pod režijným a autorským vedením Júlie Rázusovej, ktorá získala aj cenu za Najlepšiu réžiu sezóny. Režisérka už bola ocenená cenou DOSKY v rokoch 2018 aj 2019.

19.11.2025

Divadlo Drak uvedlo v Bruselu tři reprízy inscenace Tichohoří Gumák

Divadlo Drak se v neděli 9. listopadu představilo na mezinárodním bienále EXPORT/IMPORT v Bruselu, kde uvedlo tři reprízy inscenace Tichohoří Gumák, určené pro děti ve věku od šesti měsíců. Vůbec poprvé se pořadatelé rozhodli zařadit do programu také inscenaci určenou pro batolata, tedy specifický žánr divadla pro nejmenší.