05.03.2024 10:57

Saúdská Arábie připravuje novou operu s účastí Českého filharmonického sboru Brno

V dubnu letošního roku se v Rijádu uskuteční premiéra první velké arabské opery. Mezi místními umělci i zahraničními hosty se na vzniku inscenace bude podílet i pěvecký sbor z Brna.

Český filharmonický sbor Brno mnohokrát reprezentoval Českou republiku na nejvyšší možné mezinárodní úrovni. Vystoupil před papežem Janem Pavlem II. ve Vatikánu, na narozeninových oslavách thajského krále v Bangkoku nebo před členy belgické královské rodiny v Bruselu. Nyní má před sebou další vysoce prestižní zahraniční angažmá, v jehož rámci se bude podílet na provedení historicky první velké opery v Saúdském království. Hudbu na arabský text saúdského spisovatele a básníka Saleha Zamanana složil australský skladatel Lee Bradshaw. Režie představení se zhostí Daniele Finzi Pasca, choreograf ceremoniálů olympijských her v Soči a v Turíně. Inscenace bude mít premiéru 25. dubna v Rijádu.

Opera Zarqa Al Yamama vychází ze starobylé pověsti z předislámské Arábie a vypráví příběh legendární ženy, která se narodila z kmene Geddesů a byla obdařena prorockým darem. Dívka v předtuše předpovídá příchod nepřátelské armády, která hrozí zničit její lid, a snaží se varovat svého vůdce a jeho rádce před hrozícím nebezpečím.

Původní hudba představí dramatický příběh ve velkolepé moderní inscenaci plné strhujících orchestrálních a sborových výkonů, jemných odstínů krásy a vokálního umění. Autor libreta ke svému dílu poznamenává: „Jsem velmi hrdý na to, že jsem napsal scénář k této opeře, protože přináší nový umělecký a estetický pohled na království a širší region. Zarqa Al Yamama ztělesňuje krvavou tragédii zobrazující dávnou historii a zároveň symbolizuje strasti Arabů v dnešním světě. Inscenace však nepostrádá naději a nabízí příslib šťastných zítřků.”

Podle vyjádření Sultana Al-Bazieho, generálního ředitele Komise pro divadlo a scénické umění, má opera zásadní význam pro oslovení nového publika a seznámení saúdské společnosti s různorodým uměním a kulturou. „Uvedení opery Zarqa Al Yamama představuje přelomový okamžik na kulturní cestě království. Tento okamžik bude inspirací pro novou generaci saúdských umělců a představí kulturu Saúdské Arábie světovému publiku." Al-Bazie si od uvedení nové inscenace slibuje nejen zvýšení zájmu saúdské veřejnosti o operu, ale i rozvoj nového kulturního odvětví a s ním spojený vznik nových pracovních míst.

Hudebního nastudování se zhostí dirigent Pablo Gonzales. Partnery Českému filharmonickému sboru Brno budou Drážďanští symfonikové. Titulní pěveckou roli ztvární světově uznávaná mezzosopranistka Dame Sarah Connolly, v dalších hlavních rolích vystoupí saúdští pěvci Khayran Al Zahrani, Sawsan Albahiti a Reemaz Oqbi, kteří jsou tvářemi současného rozvoje národního hudebního programu království. Na vzniku inscenace se budou podílet i další mezinárodně uznávaní umělci – basista Clive Bailey, sopranistky Amelia Wawrzon a Serena Farnocchia, tenorista Paride Cataldo a barytonista George von Bergen.

„Pozvání k účasti na této výjimečné kulturní události Saúdského království je potvrzením vynikajícího mezinárodního renomé, kterému se Český filharmonický sbor Brno ve světě těší. Jsem rád, že se můžeme tohoto významného projektu zúčastnit a reprezentovat Českou republiku v zemi, do které se čeští umělci zas až tak snadno nedostanou,“ říká o angažmá Českého filharmonického sboru Brno jeho zakladatel a ředitel Petr Fiala.

Úvodní hudební zkoušky s dirigentem a sólisty proběhnou v prvním březnovém týdnu v sídle sboru na brněnském výstavišti. Celý duben pak stráví sbor v Rijádu. Zpěváci pod vedením druhého sbormistra Joela Hány nyní stojí před opravdovou výzvou: naučit se zpaměti libreto v arabštině!

 

Autor článku: převzato z: https://www.cfsbrno.cz/aktuality/, foto: Lee Bradshaw, Sarah Connolly, Reemaz Oqbi (c) Opera Hwadi

Saúdská Arábie připravuje novou operu s účastí Českého filharmonického sboru Brno

Zahraniční divadlo

15.09.2025

Od Kanady po Japonsko. Švandovo divadlo odlétá za oceán, čeká ho hostování i konference o AI

Silné téma, osobně a dlouhodobě vybudované kontakty a schopnost prezentovat se v jazyce, jemuž tamější publikum rozumí. To jsou podle Daniela Hrbka, ředitele Švandova divadla, klíčové předpoklady, které potřebuje česká činohra, aby uspěla v zahraničí. Má je i Dívenka na trampolíně režiséra Martina Františáka, inscenace inspirovaná osudy spisovatelů a manželů Zdeny Salivarové a Josefa Škvoreckého.

11.09.2025

Sám na javisku 2025: 31. ročník festivalu divadla jedného herca prinesie do Trenčína silné výpovede, pestrú dramaturgiu a originálne japonské umenie

Trenčín sa v dňoch 8. – 15. októbra 2025 opäť stane dejiskom Medzinárodného festivalu divadla jedného herca Sám na javisku. Už 31. ročník tohto výnimočného podujatia prinesie do centra mesta špičkové slovenské aj zahraničné sólové predstavenia, a to na viacerých kultúrnych miestach vrátane Klubu Lúč, Družba Drama Studia, Kultúrneho domu Opatová a Domu armády. Festival Sám na javisku, ktorý vznikol v roku 1995, je najstarším a jediným podujatím svojho druhu na Slovensku.

11.09.2025

Dirigent Jakub Hrůša zahájí sezonu v londýnské Královské opeře Pucciniho Toscou

Dirigent Jakub Hrůša zahájí ve čtvrtek své působení v roli hudebního ředitele slavné Královské opery v londýnské Covent Garden nastudováním opery Giacoma Pucciniho Tosca. Na jeho inauguračním koncertě, který se v britské metropoli uskuteční 20. září, pak zazní hudba Antonína Dvořáka a Bély Bartóka za účasti tří českých a slovenských operních pěvců.