01.09.2014 08:48

Scénograf Městského divadla Brno Petr Hloušek slaví úspěchy na newyorské Broadwayi

Teprve včera se z New Yorku vrátil scénograf Petr Hloušek, který má za sebou úspěšnou premiéru muzikálového představení Revoluce v lokti malíře nábytku Ragnara Agnarssona (Revolution in the Elbow of Ragnar Agnarsson Furniture Painter). Inscenace s tímto krkolomným názvem nyní slaví velké úspěchy.

Petr Hloušek překvapil jednoduchou futuristickou scénou, složenou z balkónů a lávek, evokující prostředí továrny. Sázkou na jistotu pak bylo obsazení „hlavní“ role onoho Ragnara Agnarssona. Není jím nikdo jiný, než brněnský herec Zdeněk Junák. Jeho postava se promítá na obří zadní dekoraci a jeho pohyby plynule navazují na dění v sále. Nutno podotknouti, že Zdeněk Junák fyzicky v tomto muzikálu nevystupuje. Hlavní role vytvořili američtí muzikáloví herci Cady Huffmann a Kate Shindle. Muzikál má velmi kladné ohlasy i v oficiálních recenzích, kde je vyzdviženo právě kreativní řešení scény Petra Hlouška.

Revoluce v lokti malíře nábytku Ragnara Agnarssona (Revolution in the Elbow of Ragnar Agnarsson Furniture Painter) je islandské dílo, jehož autorem jsou Ívar a Gunnlaugur Jónssonovi. Gauč v bytě malíře nábytku Agnarssona, na kterém se povaluje hlavní hrdina, je jen prvním stupněm děje. V jeho lokti se nachází totiž městečko Elbowill, které se v důsledku lidské chamtivosti a vynálezu „stroje na prosperitu“ paradoxně dostává do ekonomické recese a tím dochází ke kolapsu celé společnosti. Nesmí chybět ani milostný trojúhelník, který na pozadí těchto událostí řeší své problémy. Muzikál je reflexí na ekonomické zhroucení Islandu, na který světová recese dopadla velmi tvrdě.

Režisérem představení je islandský režisér Bergur Pól Ingolfsson, s nímž Petr Hloušek spolupracoval při přípravě inscenace Mary Poppins v islandském Reykjavíku, která slavila velké úspěchy. Na tento sukces pak Petr navázal nominací, spolu s kolegou Björnem Bergsteinnem Guömundssonem, na cenu islandské divadelní akademie Gríman (Gríman – The Icelandic Performing Arts Awards) za světelný design k představení Podivný případ se psem. Při slavnostním ceremoniálu v Národním divadle Reykjavíku svoji nominaci proměnil a obdobu české Thálie získal! A soudě dle pozitivního a nadšeného ohlasu, který sklízí Revoluce, zaujala práce brněnského scénografa a animátora publikum i odbornou kritiku také na americkém kontinentu. 

 

Petr Hloušek (* 1. května 1972, Brno)

Absolvent brněnské Školy uměleckých řemesel a bratislavské Vysoké školy výtvarných umění (Slovensko) v oboru ilustrace, začal jako grafický designér (1996), postupem času aplikoval zkušenosti ilustrátora do scénických a animačních médií. Od roku 2005 pracoval na scénických projekcích inscenací jak v Česku, tak ve státech EU: Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť (Rakousko), Hair (Švýcarsko, Německo), Magical Broadway, Jekyll a Hyde, Jazz Side Story, Mozart!, The Book with no name, Friedrich (Potsdam, Německo), Guys and Dolls (Ostrava).

Jeho scénografická práce začala spoluprácí se scénografem Jaroslavem Milfajtem. Oba jsou podepsaní mj. pod baletním opusem Charlotta, císařovna mexická pro liberecké Divadlo F. X. Šaldy a pod inscenací Doma u Hitlerů pro pražské Divadlo v Dlouhé. Pro Ljubljanské městské divadlo vytvořili v roce 2008 komiksově pojatou inscenaci Sugar (Some like it hot), která se stala ve Slovinsku inscenací roku a dočkala se v této scénické podobě uvedení v Praze, Brně a v německém Bautzenu, pro německou produkci společně vytvořili scénu muzikálu Kráska a zvíře.

V roce 2010 překvapil svým velkolepým řešením scénického ztvárnění muzikálu Mary Poppins, které bylo serverem Musical.cz nominováno na scénu sezóny. Zde využil plně spojení realistických kulis a filmových 3D animací a snoubil je v jeden funkční celek, podobně jako v následujícím roce pro muzikálovou lední show Popelka. Pro Městské divadlo Brno dotvořil Petr svými scénickými projekcemi např. inscenaci Jekyll a Hyde, Mladý Frankenstein, Markéta Lazarová, Jazz Side Story, Divá Bára, Baron Trenck, Cyril a Metoděj, Noc na Karlštejně a další. Stojí za scénografií inscenací KočkyDon Juan.

Žije a pracuje ve vlastním designérském a postprodukčním studiu v Brně.

 

Autor článku: Lenka Pazourková

Scénograf Městského divadla Brno Petr Hloušek slaví úspěchy na newyorské Broadwayi