13.02.2008 00:00

Skupina Nanohach má nový program složený ze tří choreografií

Praha 13. února (ČTK) - Taneční skupina Nanohach uvedla v Divadle Duncan Centre premiéru svého představení, které nazvala Triptych. Program je složený ze tří choreografií, dvou sól a jednoho duetu, jejichž společným jmenovatelem je odcházení.

Skupinu současného tanečního divadla Nanohach tvoří mladí tanečníci a choreografové - absolventi konzervatoře Duncan Centre. Patří do ní například Marta Trpišovská, Michal Záhora, Jan Malík a Lea Čapková. Vznikla v roce 2004 a od počátku na sebe upoutala pozornost odborné kritiky.

Skupina mimo jiné staví na mezinárodní spolupráci, na několika svých dosavadních inscenacích spolupracovala se zahraničními choreografy. Choreografie Portrét obdržela loni Cenu Sazky za objev v tanci - nejvíce ceněné tuzemské ocenění v oblasti současného tance.

Autorem dnes uvedených tří na sobě nezávislých choreografií je Jan Komárek, který je podepsaný i pod režií večera a světelným designem. Sólo s názvem Horizontální tanec tančí Andrea Miltnerová. Precizně komponovaný tanec s prvky barokní gestiky a dramatickým podtextem má téma proměny a pomíjivosti krásy.

Ve vlastní choreografii DerBrouk tančí člen skupiny Nanohach Jan Malík. Tématem je vzdálená reflexe na Kafkovu Proměnu a tím také na nejistou existenci člověka v jím vytvořeném světě. Tanečník a jeho tápající cesta po desce stolu osvětlené jedinou žárovkou s urputností promlouvá o základním postavení člověka ve světě: o křehkosti, pomíjivosti a nepředvídatelnosti jeho existence.

V Duetu s názvem Tanec magnetické baleríny vystupují Andrea Miltnerová a Johanka Víchová, které se také podílely na jeho vzniku. Malá a velká baletka se v něm pohybují na scéně každá uzavřena ve svém světě světelného čtverce. Tyto světy se v určitých znacích setkávají a představují zdánlivě náhodné prolínání pohybu a dění v čase.

Jan Komárek odešel v roce 1983 do Francie a později do Kanady, kde založil Sound Image Theatre, autorské, výtvarné a pohybové divadlo. Vytvořil asi 20 představení, působil jako světelný designér pro divadelní a taneční soubory v Torontu a Montrealu. V roce 2001 se vrátil zpět do Prahy a spolupracuje s alternativní taneční scénou jako režisér, choreograf a světelný designér.

hrm hš

Autor článku: ČTK