06.01.2022 14:04

Soubor opery a operety Moravského divadla povede od nové sezony Veronika Loulová

Nové vedení bude mít od nové sezony soubor opery a operety Moravského divadla Olomouc. Stávajícího uměleckého šéfa Miloslava Oswalda vystřídá ve funkci Veronika Loulová, zakladatelka a umělecká ředitelka operního spolku RUN OPERUN. Vedení divadla se rozhodlo novou šéfku jmenovat v návaznosti na podzimní výběrové řízení. Chce tak dát olomoucké opeře a operetě nový impuls a předejít možnému uměleckému ustrnutí.

„Divadlo je živý organismus a čas od času potřebuje změnu – také proto, že je třeba přicházet s novou energií, novou invencí. V klasických oborech je zvykem, že manažer po čase změní místo, aby nezůstal ve vyjetých kolejích. V uměleckém světě to platí dvojnásob. Je běžným standardem, že po deseti letech procházejí umělečtí šéfové rekonkurzem. Moravské divadlo se rozhodlo jít cestou otevřeného konkurzu. Po tak dlouhé době bylo potřeba vyhodnotit dosavadní směřování souboru a relevantně si říct, jak dál. Nečeká nás lehké období, a pokud se novému uměleckému šéfovi podaří dodat souboru patřičný impuls a energii, bude to přínosem pro divadlo i pro kulturní veřejnost. Chceme, aby soubor ještě více podtrhl svůj význam z hlediska historického i současného," uvedl ředitel Moravského divadla David Gerneš.

Komise, v níž zasedli například umělecký šéf opery Jihočeského divadla Tomáš Ondřej Pilař, ředitel Jihočeského divadla Lukáš Průdek nebo umělecký šéf opery Slovenského národního divadla Lubor Cukr, vybírala z celkem devíti uchazečů.  Nejvíce ji zaujala koncepce Veroniky Loulové. Pražská rodačka s kořeny v Prostějově je absolventkou operní režie na HAMU a studentkou magisterského programu režie alternativního divadla na DAMU. V roce 2015 založila umělecký kolektiv RUN OPERUN, který má na kontě sérii velmi úspěšných site specific představení, namátkou Mozartovu Kouzelnou flétnu inscenovanou v Praze na Letné v místě bývalého Stalinova památníku, Operní orloj na obchodním domě Kotva, open air Rusalka na Povaleči, imerzivní operu Lidský hlas ve Venuši ve Švehlovce, Thriller Figarova svatba uvedený v kulturním centru UFFO Trutnov nebo Nádech věčnosti, oratorium k poctě svaté Ludmily ve spolupráci se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu. „V Moravském divadle vidím velký potenciál, stejně jako v samotném městě, proto považuji za velmi inspirativní, stát se jeho součástí. Olomoucký kraj je mi blízký i proto, že moje maminka pochází z Prostějova, je to pro mě tak trochu i návrat k milovaným kořenům. Jako umělkyně pocházející z nezávislé sféry mohu nabídnout olomoucké opeře svěží a současný přístup. Zároveň jako zakladatelka a ředitelka operního spolku se sedmiletou tradicí mohu nabídnout pevné a stabilní manažerské schopnosti,“ uvedla Loulová.

Jako nejzásadnější z dlouhodobého hlediska vnímá budoucí šéfka souboru zasazení olomoucké opery do středoevropského kontextu. „V současnosti se působení opery zaměřovalo spíše regionálně, což je sympatické, ale v dnešní době to nestačí. Ráda bych navázala více externích spoluprací, ať jde o operní domy a festivaly napříč Evropou, nebo významné domácí kulturní instituce. Dále je pro mě velmi důležité dostat do opery současné inscenační týmy a režiséry, kteří budou atraktivní pro širší spektrum publika,“ zdůraznila Loulová, která také plánuje rozšířit vedení souboru o dva posty – spolu s ní tak od nové sezony nastoupí šéfdramaturgyně a zástupkyně šéfky Vilma Bořkovec a šéfka managementu Adriána Spišáková. „Vnímám tyto pozice jako nezbytné pro vedení jakéhokoliv operního domu. Budeme chtít operu dostat ven i k neopernímu divákovi. Za cíl si bereme především lepší komunikaci opery směrem k divákovi a posílení mimodivadelních a edukativních aktivit,“ sdělila Loulová.

Dosavadní šéf souboru opery a operety Miloslav Oswald byl do funkce jmenovaný v lednu 2010. Během jeho šéfování se mohl soubor pochlubit Cenou Thálie – získal ji sólista Jiří Přibyl za ztvárnění titulní role v inscenaci Falstaff – dále oceněním na prestižním Festivalu hudebního divadla Opera za inscenaci Pád Antikrista nebo spoluprací s významnými domácími i zahraničními režiséry (Jan Antonín Pitínský, Michael Tarant, Martin Dubovic, Václav Věžník, Andrea Hlinková ad.). Post uměleckého šéfa bude zastávat do konce aktuální sezony. „Chci poděkovat Miloslavu Oswaldovi za jeho dosavadní působení. Do konce sezony jej ještě čeká příprava několika premiér včetně pomyslné hudební tečky za sezonou, inscenace Mozartovy opery Únos ze Serailu. V dohledné době budeme řešit další možnou spolupráci s ním na postu dirigenta,“ uvedl ředitel Gerneš.

http://www.moravskedivadlo.cz/

Autor článku: David Kresta

Soubor opery a operety Moravského divadla povede od nové sezony Veronika Loulová

Zprávy

11.09.2025

Busta Soni Červené byla odhalena ve Státní opeře

V úterý 9. září jsme si připomněli sté výročí narození Soni Červené, jejíž busta byla slavnostně odhalena ve Státní opeře, kde v mládí ztvárnila Carmen – postavu, která ji později proslavila po celém světě. Bustu z dílny sochaře Dominika Langa odhalila paní Dana Píchová z Nadačního fondu Soni Červené spolu se správní ředitelkou Opery ND a SO Jarmilou Levko. Na slavnostním zahájení vystoupil Pavel Černoch za klavírního doprovodu Šárky Knížetové.

10.09.2025

Repertoár Studia Ypsilon bude připravovat nová umělecká rada v čele s Martinem Dejdarem

Repertoár pražského Studia Ypsilon bude po pondělním odvolání ředitele Karla Františka Tománka připravovat nově ustavená umělecká rada. Tvořit ji budou členové souboru v čele s hercem Martinem Dejdarem. Tvorbu repertoáru, který by měl vést ke zlepšení hospodářských výsledků divadla, budou konzultovat mimo jiné s Blankou Pechovou, kterou pražští radní pověřili řízením městské příspěvkové organizace.

09.09.2025

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována operní pěvkyni Soně Červené

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována jedné z nejvýznamnějších osobností české i světové hudební scény, operní pěvkyni Soně Červené, u příležitosti stého výročí jejího narození. Tento výstavní projekt nabízí jedinečný pohled na život a tvorbu umělkyně, která svou mimořádnou barvou hlasu, širokým hlasovým rozsahem a nezaměnitelným charismatem ovlivnila pěvecké umění po celém světě.