09.11.2005 00:00

Švandovo divadlo uvedlo premiéru Havlovy Žebrácké opery

PRAHA 9. listopadu (ČTK) - Ve Švandově divadle v Praze měla premiéru Havlova Žebrácká opera. V režii uměleckého šéfa smíchovské scény Michala Langa se představili například Ivan Řezáč, Robert Jašków, Klára Pollertová-Trojanová a Apolena Veldová. Jako Macheath vystoupil hostující Michal Dlouhý, postavu Peachumové alternují Jitka Smutná a Johanna Tesařová.

Inscenace vznikla k 30. výročí prvního uvedení této Havlovy hry, kterou amatérské Divadlo Na tahu Andreje Kroba sehrálo 1. listopadu 1975 v hostinci u Čelikovských v Horních Počernicích. "Byl z toho velký skandál, policejní vyšetřování, sankce a perzekuce," napsal o tom později Havel, který byl už tehdy zakázaným autorem. Inspiroval se hrou Johna Gaye z roku 1728. Svou verzi situoval do Londýna 2. poloviny 18. století, ale témata jsou současná i nyní.

V souboji zločineckých organizací londýnského podsvětí se utkají William Peachum, jinak spořádaný otec rodiny, a kapitán Macheath - proslulý děvkař se šarmem. Oba chtějí zničit konkurenci a využít k tomu jakýchkoli prostředků: od nezávazného lhaní přes spolupráci s policií až po nastrčení vlastní dcery do postele konkurenta. A tak se v kuchyních a zaplivaných putykách rodí metody moderní politiky. Havel zobrazil svět plný mnohotvářnosti, suverénních lží a deformovaných hodnot. Podobně jako v dalších svých textech si pohrál s formou jazyka. Hrdinové mluví akademicky a vznešeně; i sebevětší podraz má v mluvené formě podobu kultivovaného projevu, podobného projevu politiků.

Na tom Lang postavil svou inscenaci, neboť jazyk považuje za nástroj vyjádření i jednání. "Proto jsme se s herci zaměřili na důkladné prozkoumávání textu po stránce obsahové a formální. Autor totiž často pracuje s opakováním situací či jejich variací, což vytváří mechanismus, v němž se odhaluje absurdita lidského jednání a jeho deformace," uvedl. Žebráckou operu považuje především za důmyslnou komedii, byť se specifickým, někdy dost černým humorem.

"Václav Havel tu hru napsal v roce 1972 a využil, ovšem v nečekaných souvislostech, jazyk tehdejších soudruhů. Vzletných frází, jichž byly plné noviny a televize. A dnes je to v mnohém pořád stejné," řekl Lang, který Havla inscenoval poprvé. Věří, že přiláká širokou diváckou obec, především však publikum, které umí nejen vnímat, ale i přemýšlet.

Autor zhlédl na Smíchově neveřejnou generálku své hry a souboru drží palce.

Divadlo Na tahu nastudovalo Žebráckou operu už potřetí a uvedlo ji 1. listopadu k jubileu její světové premiéry. Tento týden se objeví i na jevišti Slováckého divadla v Uherském Hradišti, které však sáhlo po zpracování Bertolta Brechta a Kurta Weila.

Jiří Borovička kar

Autor článku: ČTK