27.05.2014 13:12

Světové, evropské i české premiéry na festivalu NODO

2. bienále festivalu NODO, které pořádá Národní divadlo moravskoslezské a Ostravské centrum nové hudby, bude svědkem světových, evropských i českých premiér, které vznikly speciálně na zakázku festivalu.

Festival NODO (Dny nové opery Ostrava / New Opera Days Ostrava), několikadenní festival, který poskytuje prostor pro realizaci nových operních děl současných skladatelů, opět nabídne publiku několik unikátních premiér.

Festival zahájí česká premiéra opery RE:IGEN / REJ rakouského skladatele Bernharda Langa podle skandální hry Arthura Schnitzlera zachycující rozhovory před milostným aktem a po něm: „Der Re:igen je vlastně skladba o konci vášně, o selhání operní lásky, která se v tomto díle proměnila již jen ve ‚vzpomínku na Benátky‘; je to kus o sexu, přeřezávání pout k vášním, konec romance. Navíc tato opera nemá děj, který by naznačoval nějaký vývoj: celkově jde o cyklickou strukturu a sestává z desetinásobného opakování určité vnitřní struktury, jež by se snad dala nazvat operní, ale která je právě tímto opakováním postavena do nového kontextu,“ vysvětluje Bernhard Lang. Opera má již za sebou úspěšnou premiéru v Německu a je uvedena ve spolupráci se Schwetzinger SWR Festspiele.

V česko-anglickém provedení uvede festival evropskou premiéru opery NO NO MIYA. Inscenace je volnou adaptací hry japonského divadla nó – Zeami Motokija (14.–15. století) se stejným názvem. Původní libreto skladatele Rudolfa Komorouse obsahuje texty z dalších japonských a čínských autorů. Styl je poetický a imaginativní a představuje silnou osobní odpověď na vysoce kultivované a emocionálně nabité kvality divadla Nó: „Podle mého názoru budoucnost opery je v ‚komorní opeře‘. Ne již veliké budovy a operní hlasy. Proto mě zaujalo japonské nó. To je komorní opera patrně nejvyššího druhu,“ dodává Komorous.

Jednu ze tří světových premiér představí Petr Kotík: „Mistrovská díla (Téměř přednáška) je můj první pokus o napsání opery. O kompozici opery uvažuji od konce 70. let. Nebyla to aktuální starost (jak je vidět), ale přesto jsem o tom přemýšlel a hledal cestu 'jak na to.' Nikdy mě nepřitahoval koncept opery jako zpívané divadlo, to považuji za nesmysl. Není důvodu, proč by mělo být drama na jevišti zpívané.“ Na libretu opery MISTROVSKÁ DÍLA se podílel Kotík ve spolupráci s Michaelem Rauem na text Gertrudy Stein Co jsou mistrovská díla a proč je jich tak málo.

Výčet světových premiér doplňují inscenace SEZNAME, OTEVŘI SE! Martina Smolky a  Mojiaoy Wangové. Součástí festivalu je také rozsáhlý doprovodný program.

2. bienále festivalu NODO se uskuteční 25. – 28. června 2014.
 

http://www.ndm.cz/cz/opera/stranka/109-nodo-2014.html

http://www.newmusicostrava.cz/nodo/

 

Autor článku: Marcela Bednaříková

Světové, evropské i české premiéry na festivalu NODO