14.09.2014 17:11

Tuzemská muzikálová scéna nabídne letos ještě několik premiér

Muzikál Andrewa Lloyda Webbera Fantom Opery, který měl v sobotu premiéru v pražské GoJa Music Hall, se svým padesátimilionovým rozpočtem, scénou, bohatými kostýmy i hereckým obsazením vymyká tuzemské muzikálové scéně. Producent František Janeček, který získal licenci na jeho první uvedení v Česku po deseti letech jednání s majiteli autorských práv, hovoří o tom, že dílo by vůbec nemělo být srovnáváno s dalšími tuzemskými muzikály. Zájem o ně je v České republice i přes problémy s financemi a obsazováním stále velký a divadla každoročně nabízejí několik premiér. Vyplývá to ze zjištění ČTK.

Ještě do konce roku bude v Praze uveden pohádkový muzikál Zdeňka Bartáka a Aleny a Jana Pixových Sněhová královna, který bude mít premiéru 20. září v Divadle Hybernia. Divadlo Kalich uvede po muzikálu Pomáda od 30. září i Horečku sobotní noci. Zábavné příběhy "hrůzostrašné" Addamsovy rodiny představí od 30. října v podobě divadelního muzikálu Hudební divadlo Karlín. A česká verze muzikálu Mama Mia! založeného na skladbách švédské popové skupiny ABBA bude mít premiéru 12. prosince v Kongresovém centru.

Naopak se diváci letos nedočkají muzikálu Iago zpěváka a skladatele Janka Ledeckého. Jeho premiéra původně stanovená na 13. února 2014 do pražského Divadla Hybernia, se odložila. Během příprav se prý ukázalo, že "dílo si zaslouží daleko delší přípravy včetně technického i ekonomického zabezpečení".

Režisér Petr Novotný označil Prahu za "muzikálové velkoměsto" už na konci 90. let a jejich obliba neklesá. Ceny vstupenek se pohybují v řádu stovek korun. Například v předprodeji na muzikál Mama Mia! jsou vstupenky od 390 do 1290 korun. Nejdražší lístek na Fantoma Opery přijde zájemce na 799 korun.

"Nemůžeme si dovolit konkurovat cenám vstupenek, které jsou ve světě běžné. Například v Londýně stojí lístky od 80 do 150 liber, V USA přijde vstupenka 120 až 150 dolarů, k tomu ještě v pátek večer jejich cena stoupá o 20 a v sobotu o 30 procent," řekl ČTK producent Fantoma Opery Janeček. Dodal, že padesátimilionový rozpočet muzikálu je napnutý, protože půlku z ceny vstupenky odevzdá státu na dani, za předprodej, licenci a podobně, z druhé půlky musí zaplatit nájem magistrátu, honoráře umělců, osvětlení a zvuk i poplatky za vodné, stočné a energie.

Protože za muzikály stojí privátní společnosti, jsou honoráře největších muzikálových hvězd předmětem spekulací, oficiálně však zveřejňovány nejsou. Podle informací ČTK jde v případě hlavních rolí o částky v řádech několika tisíc korun za představení.
Tuzemskou specialitou je účast domácích hvězd populární hudby v muzikálech, v nichž se objevují například Lucie Bílá, Jiří Korn, Kamil Střihavka, Bára Basiková a další. Fantom Opery je výjimkou, protože více než na popu je postaven na operním zpěvu. "Sehnat dobré muzikálové herce není jednoduché, v muzikálu je zapotřebí umět hned několik profesí - zpěv, tanec i herectví. Muzikálové školy zatím nezajišťují tolik talentů, jako v cizině, jsme prostě malá země," podotkl Janeček.

V muzikálech se tak často objevují i účastníci talentových soutěží. Například poslední vítězku reality show Česko hledá SuperStar Sabinu Křovákovou v roli dívky Sophie čeká divadelní debut v české verzi muzikálu Mamma Mia!. Její portrét se stal oficiální tváří projektu.

Dosud nejúspěšnějším muzikálovým projektem uváděným v Praze z hlediska počtu diváků je Dracula Karla Svobody. V Kongresovém centru Praha mu tleskalo při 916 reprízách milion a čtvrt lidí. Rockovou operu Jesus Christ Superstar zhlédlo sice "jen" 850.000 lidí, ale zato dosáhla rekordu v počtu repríz, bylo jich 1288.

GOJA Music Hall

Divadlo Hybernia

Hudební divadlo Karlín

Kongresové centrum Praha

Autor článku: ČTK: Roman Jireš, kš

Tuzemská muzikálová scéna nabídne letos ještě několik premiér